door Wouter1973 » 22 sep 2012, 08:42
Jazeker! Het is een prima witte 230TE geworden. Binnen het budget. En in, gezien dit budget, alleszins prima staat en met meer pluspunten dan minpunten. De achterschermen zijn bijvoorbeeld door een vorige eigenaar al aangepakt (gelast), voorschermen zijn redelijk goed, kriksteunen en onderkant okee. Achterklep kennelijk ooit vervangen door een ander roestvrij exemplaar. Geen volledige onderhoudshistorie, maar wel een aantal belangrijke reparaties die aantoonbaar zijn met aankoopbonnen (koppakking, koppeling + drukgroep, remklauwen rondom vernieuwd etc). Hij ligt iets lager op de weg dan de gemiddelde W123 combi, maar de lijn is wel horizontaal en hij veert goed en comfortabel (geen stuiteren). Met zijn aluminium BBS-achtige velgen (wel origineel Mercedes) ziet ie er erg stoer uit. Werkende centrale deurvergrendeling. Trekhaak. Prima interieur. Droog en roestvrij onder de matten. Voorstoelen vervangen door elektrische verstelbare Recaro sportstoelen, wat eigenlijk heel erg goed zit. Start goed, loopt als het spreekwoordelijke naaimachientje, koppelt en schakelt goed en soepel. Remt goed. Alles werkt (blower, kachel, achterruitverwarming, etc).
Wat kleinere minpuntjes zijn er ook: de banden zijn op een gegeven moment wel aan vervanging toe (nog enkele mm profiel). Speling op het stuurwiel is net iets teveel naar mijn zin, maar dat is te stellen toch? Er zit wat speling op het gaspedaal, maar dat zit in het stangenstelsel ergens onder het luchtfilter zag ik al. Verbruik vind ik aan de forse kant, ik heb bij een langere rit 1:6 verbruikt bij ongeveer 110 km/u constant. Staat waarschijnlijk iets te rijk, of ik moet er aan wennen om toch rond de 100 km/u max te rijden. De motor maakt dan al flink toeren, wat natuurlijk aan het ontbreken van een vijfde versnelling te wijten is.
Een praktisch minpunt waar ik nog mee stoei is dat ik beduidend minder bagageruimte heb dan bij mijn Volvo 940. Die had een vrijwel verticaal aflopende achterklep, de 230 loopt veel schuiner af. Ik mis dus hoogte. Met drie kinderen, een hond en attributen als een kinderwagen is het echt even puzzelen nu.