Ik zat met een 'brandend' probleem. Ben in bezit van een 230E en rijd al een poosje op gewone benzine. Ik lees dat veel mensen zeggen dat de 230E eigenlijk niet hoort te rijden op gewone benzine (met octaan 95), maar op super (met octaan 98). Ik had bij aanschaf in de achterbak 3 kannetjes met 'VSP plus' van 'Millers Oils'.
Mijn motor draait stationair vrij vaak beetje bokkend, ratelend en schuddend. Niet soepel in iedergeval. Ik tankte toen altijd de '95 variant. Sinds een paar dagen rijd ik op '95 met een kannetje VSP plus erbij. Die zou het octaan gehalte omhoog helpen (en lood toevoegen). Hij rijd nu veel soepelere dan eerst. Daarnaast bij het optrekken bokt ie ook veel minder dan eerst.
Wat zijn de feiten is mijn vraag. Klopt het dat de 230E inderdaad op '98 moet rijden in plaats van '95? Is het schadelijk voor je motor als je op '95 zou rijden in plaats van '98. Is het benzine verbruik met '95 hoger dan bij '98? - Iets wat mij zou sneller zou motiveren om over te gaan op '98 -. Wat is de beste manier om, indien nodig, het octaan gehalte omhoog te krikken? Met Octaan boosters, of Super rijden (of super plus, of spec benzine -wat is spec benzine eigenlijk?- )?