Hoi,
Ik woon ook in Spanje en heb ook een Spaanse 300D van 1e eigenaar, en kocht die voor 3400, dus kan aardig meepraten.
Zo op de foto ziet de auto er mooi uit. Zo mooi, dat ik me afvraag of hij niet overgespoten is, want met 184.000km, ook al is het weinig, zal er toch wel ietwat van schade opzitten, al is het maar steenslag op de motorkap of op de keienvanger, of krassen op de wieldoppen van het parkeren (vooral rechtsachter natuurlijk, maar de doppen kunnen verplaatst zijn). Op de 2e foto lijkt er wat 'spray' van de carrosseriekleur op de reservewielbak te zitten. Die waren origineel donkergrijs (zelfde kleur als de kokerbalken).
Wat er niet aan klopt is dat de 300Ds uit 1984 vierkante koplampen hadden, geen ronde. Deze koplampen zijn van een oudere serie. Ook de raamschakelaars en alarmverlichtingsschakelaar zijn van een oudere serie, evenals de aluminium centerpunten van de wijzers. Al die dingen kloppen wel met elkaar, maar niet met bouwjaar 1984, dit is allemaal van vóór de laatste facelift, die volgens mij in september 1982 werd doorgevoerd.
De pook, pedalen en stuurwiel zien er weinig versleten uit, en het MBtex en dashboard ziet er ook goed uit.
Dan nog wat: het nummerbord. Net als in Duitsland kon je voorheen aan de beginletter(s) zien waar de auto geregistreerd werd. Hier M, van Madrid. Tot zover in orde. De letters achter de nummers hebben een bepaalde volgorde, waaraan je ongeveer kunt aflezen van wanneer dat nummerbord is. Dat kun je opzoeken in deze tabel:
http://www.fuerapiche.com/matricula.htm. Rij M-Madrid, dan zie je dat de letters PU vallen tussen OZ en SB (kolom 14-15) en zie je dus dat dit een nummerbord uit 1993-1994 is. Ook dat hoeft nogsteeds niets alarmerends te zijn, maar kan betekenen dat ofwel de auto vanuit het buitenland geimporteerd is, of pas in 1993 op normale Spaanse nummerplaten. Mijn auto heeft O (van Oviedo) .... BP en zijn platen uit 1994. In die beginjaren '90 werd het Spaanse 'matricula turistica' afgeschaft, dit was een speciaal 'goedkoop' nummerbord waar in het buitenland wonende Spanjaarden zomers goedkoop mee konden rijden, omdat ze het rest van het jaar toch in het buitenland woonden (zoals bijv. mijn voorganger in Venezuela). Dat kan ook de lage km.-stand verklaren, als deze echt is natuurlijk. Als er documenten zijn (meestal niet, maar zou kunnen zijn van de ITV (apk-keuring) of facturen), dan kun je misschien wat wijzer worden.
Zoek de koopgids op hier op de website, kijk goed uit je doppen voor roest bij de kriksteunen, in de achterbak (reservewielbak en bakjes achter de achterwielen - plastic binnenbekleding er even uithalen!) en in de motorruimte onder de voorlampen en accubak, en evt. remvloeistofreservoir.
Kijk ook even in de radiator of het koelwater niet te roestig is. Als het voorfilter transparant is, even checken of dit schoon is (is wel schoon te maken maar voorkomt ellende).
Raamrubbers, zoals al gezegd, zijn heel belangrijk, vooral bij voor- en achterruit. Als die gescheurd zijn moet je actie ondernemen want dan gaat de boel lekken (dat kun je ook checken door in de achterbak "omhoog te kijken" onder tegen de achterruit aan (boven de tank), daar kan je dan ook roestplekken aantreffen.
Als je de auto op de brug gaat zetten, even checken of er speling zit op de steekassen en cardanas. De steekassen mag geen enkele speling opzitten als je eraan draait met de hand (en de wielen staan op de grond of op de handrem) en de cardanas liefst ook geen speling, of heel weinig (5mm max).
De airco werkt meestal niet, als deze wel werkt moet hij normaalgezien zijn overgezet van het oude systeem (R12-gas) naar het nieuwe (R134, beter voor de ozonlaag). Dat is best een operatie dus zou mooi zijn als dat gedaan is. Ik was in augustus in Madrid, 42 graden, en dan is een werkende airco best prettig. Als de airco goed werkt moet je dat binnen 1-2 minuten goed koud voelen bij de ventilatieopeningen AAN DE ZIJKANT (de middenopeningen blazen altijd lucht van buiten zonder verwarming/koeling).
Succes. De Spaanse verkoper speelt meestal op je gevoel en lult je de oren van je kop. Laat je geen oor aannaaien maar zo op het eerste gezicht kan je je geen enorme buil vallen met deze auto. Prijs lijkt me redelijk als hij zo goed is als hij lijkt. Kun je misschien nog tot 3000 aflullen maar dan heb je 't wel gehad denk ik.