[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Lage oliedruk W123 M110 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 05:56

Lage oliedruk W123 M110

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Lage oliedruk W123 M110

Berichtdoor JorisV » 01 okt 2012, 13:26

Graag zou ik wat advies willen over het een lage oliedruk bij mijn coupe m110 uit `78.

Gas ingekomen 2 jaar terug incl nieuwe bosch kabels/rotor/kap incl filters.

Dynamo begin dit jaar.

Enkele maanden terug door Oudester Adam oa nieuwe bougies + nieuwe onstekingsmodule (liep onregelmatig oa op 5 cilinders).

Sinds dit jaar echter ook steeds problemen met de oliedruk. Ik heb onlangs de olie vervangen en er gewoon weer 5,5 liter ingegooid, maar het probleem blijft: - bij warm worden, loopt bij stationair de druk terug op benzine naar rond de 1. Bij gas loopt die zelfs meer terug (onder 1) en gaat de motor ook enorm slecht lopen (en kan zelf uitvallen). Bij gasgeven en tijdens rijden gewoon meteen naar de 3.

Iemand een idee welke richting ik kan zoeken?
JorisV
 


Re: Lage oliedruk W123 M110

Berichtdoor Marcules » 01 okt 2012, 13:58

Volgens de Haynes hoeft de oliedruk ik meen pas bij 3000 toeren op 3 bar komen te staan. Voor stationair wordt 0,3 aangegeven. Dus de oliedruk is prima in orde, zeker als je stelt dat die bij heel even gas geven direct naar de 3 komt.

Dat de motor stationair slecht op gas loopt is een andere kwestie, een vraag die ik hier wel vaker langs zie komen. Mijn M110 doet dat ook, ik weet er geen oplossing voor, ik heb het stationair wat hoger (ca 1000 toeren ipv de 850 die als waarde wordt opgegeven) staan, dan slaat hij in elk geval niet af.
Marcules
 


Re: Lage oliedruk W123 M110

Berichtdoor Marcules » 01 okt 2012, 13:59

Overigens gaat er 7 liter in je M110, jij zegt bij een wissel 5,5 bijgegooid te hebben. Heb je dan ook het oliefilter meegewisseld? Het is sowieso goed om naar je oliepeil te kijken.
Marcules
 


Re: Lage oliedruk W123 M110

Berichtdoor ToonCoupe » 01 okt 2012, 20:48

Die lage oliedruk bij het lopen op gas heeft duidelijk te maken met een (te) laag stationair toerental.
Vermoedelijk is het mengsel dan te arm, kan je checken met een CO meter. Moet (dacht ik) ergens rond de
1,5% liggen.
Bij minder dan 0,7% is het mengsel echt te arm voor stationair.

succes ermee en groeten van
ToonCoupé
ToonCoupe
 


Re: Lage oliedruk W123 M110

Berichtdoor JorisV » 02 okt 2012, 16:13

Dank! Ga ik daar mee aan de slag.

Weet iemand trouwens een goed(koop) en betrouwbaar adres voor revisie van de startmotor (omgeving A`dam)?
JorisV
 


Re: Lage oliedruk W123 M110

Berichtdoor Bob » 02 okt 2012, 19:03

Hakom (Staringstraat 36 B 2152 CX Nieuw-vennep) te Nieuw Vennep, goed en schappelijk.
Heb ik al jaren goede ervaring mee.

Gr. Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Lage oliedruk W123 M110

Berichtdoor MajikSimon » 02 okt 2012, 22:03

De oliedruk volgt de motor, dus als de motor slecht loopt is de oliedruk slecht.
Wordt hierboven ook al gezegd maar je verwisselt oorzaak en gevolg een beetje denk ik
Daarentegen als hij op benzine perfect loopt ook warm en je dit probleem alleen op gas hebt, zou ik het eerder daar zoeken en een gasboer opzoeken, die vragen ook vaak als 1e: hoe loopt ie op benzine,
als dat niet goed is los dat eerst op

oorzaken:
1 kleppen stellen.
2 bougiekabels, rotor/kap zijn al gedaan 2 jaar terug zeg je, maar
bougies?Luchtfilter? als het vochtiger wordt gaat de onsteking vaak parten spelen door slechte kabels en "lekkage".
je kan kijken hoe goed je kabels zijn met een plantenspuit nevel sproeien boven je motor/kabels in het donker, je ziet dan vonken als ze "lekken" op de desbetreffende plekken.
Als je vrij weinig km hebt gemaakt kan je verdelerkap nog goed zijn maar kan er wel vocht /condens onder zitten.
Echter, dan start zo'n auto vaak ook zeer matig en daar hoor ik je niet over.
Het lijkt specifiek een 'warm' probleem, ik zou de hele ontsteking nalopen...simpel beginnen
Succes...
MajikSimon
 


Re: Lage oliedruk W123 M110

Berichtdoor JorisV » 05 okt 2012, 17:55

Dank! Wordt inmiddels steeds meer een LPG topic :-)

Inmiddels bij de gasboer geweest, CO was hoog en HC ook >2000. Mengsel was dus rijk genoeg maar verbranding in de motor was onvolledig, de HC moet onder de 400 komen nl. We hebben stationair iets hoger gezet en nu loopt ìe redelijk (dwz slaat niet meer af), maar de oorzaak is nog niet verholpen. Kleppen stellen is het eerste en dit gaat de gasboer binnenkort doen. Iemand een idee wat andere oorzaken kunnen zijn van een onvolledige verbranding? De kleppen waren nl 4k al gesteld.

Half jaar terug is de ontsteking nagekeken door oudester, rotorkap schoongemaakt en bougies vervangen. Motor start niet slecht.

Gezien bovenstaande wil ik zelf ook graag leren stellen gezien de regelmaat en de kosten. Ik zal het topic van Govert lezen (m110) en het juiste gereedschap gaan zoeken. Tzt zal ik jullie dus nog eens benaderen wie me hier de 1e keer mee kan begeleiden. Eerst dus de gasboer 12 okt.
JorisV
 


Re: Lage oliedruk W123 M110

Berichtdoor Arie en Nico » 05 okt 2012, 20:51

joris

waar kom je vandaan dan ?
anders wil ik je wel leren kleppen stellen

Groet A & N
Arie en Nico
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 595
Geregistreerd: 08 nov 2011, 17:43
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Lage oliedruk W123 M110

Berichtdoor JorisV » 06 okt 2012, 10:33

Woonzaam in Amsterdam en werk ik Alkmaar.
JorisV
 


Re: Lage oliedruk W123 M110

Berichtdoor JorisV » 20 nov 2012, 11:14

Kleppen stellen bleek het probleem, fijn dus. Nog enkele vragen:

- Om de hoeveel KM stellen jullie de kleppen (LPG, dagelijks gebruik)?
- Ik zou dit graag zelf leren, welk gereedschap heb ik nodig? Hazet 329-3 of 2768-1 van hazet ?
- Auto hangt achter nogal en bij beladen teveel. Vervangen dmv taxiveren (99EUR) is het plan, maar onduidelijk wordt mij of ik ook rubbers moet vervangen, weten jullie dat?
- Mijn klok in het dashboard doet het sinds kort alleen als de auto in contact staat. Iemand een idee waar ik het beste kan beginnen?
JorisV
 


Re: Lage oliedruk W123 M110

Berichtdoor BarryBenz » 19 dec 2012, 00:30

Hallo Joris,ik woon in Bergen en heb 2 280TE's.Ben zelf automonteur geweest dus al het onderhoud doe ik zelf.
Doe ook onderhoud voor andere bezitters,wel tegen een vergoeding.
Ik kan dus de kleppen stellen voor je en dan kun je meekijken hoe ik het doe.
Kun je het daarna zelf proberen te doen.
Mijn ervaring is dat de M110 motor heel gevoelig is voor de klep speling en daarom zou ik echt om de
10000 km stellen.Ik heb er een op gas en die stel ik bij elke beurt,om de 8000.
Hij loopt echt geweldig op gas.(zet de klepspeling wel lekker krap,zeker op LPG)
Je olie druk is goed,het klopt dat de druk bij 3000 toeren 3 bar moet zijn,volgens MB gegevens.
Mocht je het zo willen doen,hoor ik het wel.
Ben te bereiken op 0646186741.
Mvg.Marcel(Barrybenz)
BarryBenz
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 22 mei 2011, 17:07
Roepnaam:
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 64 gasten