door MajikSimon » 14 okt 2012, 17:43
het blijft idd ook altijd wel een gok, compressie wordt haast nooit gemeten en is ook niet zaligmakend.
Je kan met perfekte compressie een klote motor hebben, goed dat je hebt afgesproken
dat ie terug kan als ie niet goed is.
ik heb het wel meegemaakt dat ik met iemand mee was en dat ik zag dat op sloperijen motoren verkocht werden waarbij de nokkenas op 2 punten volledig vlak was...want ik schroefde het kleppendeksel los. Dit werd totaal niet gewaardeerd door de verkopers natuurlijk...gelul over dat ik een nieuwe pakking moest kopen etc.
Dan kun je ervanuit gaan dat de rest van de motor ook niet zo heel erg top is waarschijnlijk.
Als de motor (heel) lang heeft gestaan, kun je de koude start na inbouw makkelijker maken door in het oliefilter ca 1 liter verse cheape olie te gieten ( action?) met het deksel/ de steel nog in het filter en snel dicht te schroeven en starten.Pas op want het wil er ook heel graag naast lopen. Mijn ervaring is dat ze dan veel makkelijker starten en met minder bijgeluiden. Er zit een terugslagklep in het oliefilter maar meestal is dat allemaal kurkdroog en leeggelopen
Dan zodra de motor warm is meteen olie en filter wisselen. Heel veel succes en een goedlopende tdt gewenst.