door MajikSimon » 22 okt 2012, 17:30
Ratelen dan is zoals govert zegt vacuumpomp een verdachte, kan vrij veel schade aanrichten door losvliegende delen die in de ketting komen. Ook de ketting zelf kan ratelen, kijk naar hoe de timing is als de ketting fors versleten is,
is deze sterk verlopen.
ik had in een 190d een jaar of 10 terug ook een tik, dat was ook de vacuumpomp.
Blijkbaar een zwak mercedes-item. Ik heb hem toen net op tijd vervangen.
Veel mensen zeiden dat het een klep of klepstoter was want de tik was warm weg.
Goede olie kan nooit kwaad natuurlijk maar echte ratels blijven meestal.
ook kettingspanner kan oorzaak zijn. je kan ook het kleppendeksel eens lichten om puur de nokken te checken en de klepspeling te meten... je heoft nog niet eens meteen kleppen te stellen.
Maar kleppen leiden meer tot getik dan geratel.
Dus ik zou het toch eerst zoeken bij boven genoemde items die allemaal; connectie met de ketting hebben .
Succes en laat weten hoe het gaat/ t.z.t wat het was aub.