Dat speciale koperen ringetje zit tussen het persklephoudertje (dat ronde busje) en de wartelbuis waar de inspuitleiding op komt. Op de foto ringetje schuinliggend rond het persklepje tezien.
Boven het persklepje heerst tydens de inspuiting ca 120 bar druk. Na inspuiting (en dus weer sluiten van het persklepje) is het de bedoeling dat daar een zg restdruk ca 80-90 bar achterblijft.
Als dit ringetje lekt zal en dus teweinig brandstof ingespoten worden en de restdruk is ook telaag.
De langs het ringetje wegvloeiende brandstof komt weer terecht in het lage (primaire)druk gedeelte van de injectiepomp welke daar de druk doet verhogen waardoor het drukregelventiel het laat terugkeren naar de mazoutbak.
Zo n motor zal niet lekker lopen en vermogen missen.
Als zo n motor nog voorzien is van de harde transparante retourleiding van de injectiepomp naar het verdeelstuk bovenop het filter dan kan je aan het gedrag van de terugkerende brandstof zien dat er zo n ringetje lekt.
De rubber afdichtring rond de wartelbuis en doet niets meer dan de brandstof in het primaire gedeelte binnenhouden. Als deze lekt loopt niet alleen de brandstof uit de pomp maar er kan na een tijd stilstaan ook lucht binnendringen waardoor de motor niet meer start.
De wartelbuis moet met 35 nm aangedraaid worden (NIET MEER SCHEURD JE POMPHUIS !!!!)
De O ring voor montage even insmeren met motorolie.
De latere sleutelstart motoren hebben ipv een 19 mm dop aansluiting een speciaal getande dopaansluiting (speciaal MB gereedschap nodig).
De conclusie : Als je een pomp ga afstellen of wisselen vernieuw dan ALTIJD de 2 ringetjes ( voor het afstellen moet het persklepje van cyl. 1 er toch even uit.) En als je het helemaal goed wil doen vervang die andere 3 of 4 dan ook gelijk mee.
Het is maar centenwerk en kan veel gelul voorkomen.
Als er echt belangstelling voor is wil ik over het monteren en afstellen van de brandstofpomp wel een stukje maken.
Groet, Willem <br><br>Bericht gewijzigd door: boy, op: 2006/07/20 00:14