@mb250 : wij kennen BIV, nu die vlaams ipv federaal is geworden is alles duurder geworden. Je moet BIV betalen om te mogen rondrijden en taxen te betalen. Feest!
Is nu met CO² uitstoot en een hele santaboetiek erbij om toch niet teveel diesels te krijgen. Maar voor een auto ouder dan 15jaar betaal je nu efjes 1000euro om daarmee te mogen rijden.
De BIV wordt telkens bij de inschrijving van een auto betaalt. Rij je bijvoorbeeld 5 jaar met je auto, dan betaal je slechts 1x die BIV en 5x taksen.
@jurgen. In België (er is hier al overgeschreven, even de zoekfunctie gebruiken aub
) zijn er twee manieren indien je wagen ouder is dan 25jaar (25 jaar op datum van eerste inschrijving!)
A. Oldtimer-platen aanvragen. Je krijgt een nummerplaat van het type 1-Oxx-ccc. Je moet daarvoor eenmalig naar de oldtimerkeuring gaan (staat remmen, sleepinrichting, verbanddoos, gevarendriekhoek, chassisnummer). Nadelen : proefritten tussen zonsopgang en -ondergang en slecht 25km rondom je woonplaats. Verder enkel ritten naar manifestaties (waarbij niet verder gespecifieerd dat dit autogeralateerd moet zijn, wel staat er de definitie van manifestaties in en let op, er zijn evenementen die niet voldoen!). Deze regeling kost je jaarlijks 30 euro (nu iets meer omv index)
B. Niets : verder rijden op dagelijkse platen. Je moet jaarlijk naar de keuring voor een gewone jaarlijkse keuring (vergelijkbaar met jullie APK). Je mag alles wat je mag doen met andere wagens. Omwille van verzekeringsredenen kan je goedkopere verzekeringen krijgen als dit niet je dagelijkse wagen is (bijmij is dat nu zo : scheelt 1/2 van de prijs). Deze regeling kost je jaarlijks 30 euro (index) en de prijs van de keuring.
Maar, nu is er sprake van dit op te trekken naar 30 jaar om je auto oldtimer te maken : maw om je oldtimerplaten aan te vragen, in ruil valt die 25km regel weg en die manifestatieregel, wel krijg je een 3-jaarlijkse keuring aan je rekker. Woonwerkverkeer blijft verboden.
Let op! In alle voorlopige teksten spreken ze [u]niet[/] om de taksen te veranderen. Dus je wagen ouder dan 25 jaar : de wegentaks wordt automatisch 30 euro (index). Wil je die O-plaat : 30 jaar.
Er is wel sprake om die O-plaat te verplichten voor alle auto's ouder dan 30 jaar.
Waarom rijden dan zo weinig mensen dagelijks met hun oldtimer in België?
1. onwetendheid. Velen denken dat een auto ouder dan 25jaar automatisch op O-platen moet komen, wil je belastingsvermindering krijgen.
2. oude auto's zijn jakkie! Belgen rijden graag met nieuwe auto's rond en liefst elke 5 jaar vervangen. Die jong tweedehandsen is sinds de crisis enorm in de kijker gekomen en wordt nu ook meer en meer geaccepteerd. Maar auto's ouder dan 15 jaar dan ben je nog altijd een armoe-zaaier in velen hun ogen. De kenners en liefhebbers weten wel beter
.