Tijdens de zomermaanden in 2009 werd ik gevraagd door mijn werkgever om een tijdje in de VS te gaan vertoeven. Leek ons geweldig, dus het besluit was gauw genomen. De praktisch uitvoering was nogal gehaast. In minder dan een paar weken moest het allemaal gebeuren. Belangrijkste was natuurlijk om de W123 op een betrouwbaar adres gestald te krijgen. Tezamen met mijn andere klassieker, een Alfa Spider uit 1986. Beide in de stalling bij Automobiebedrijf vanNeerijnen in Utrecht gedaan. Ik heb mijn eigen garage verhuurd aan de buurman. De huur van mijn eigen garagebox is exact het bedrag wat ik kwijt ben aan de stalling van mijn twee klassiekers. Beide geschorst, dus verder niet veel kosten aan.
Tijdens ons drie jarig verblijf in de VS heb ik een Jaguar XJR (2002) gekocht. Het was een van de allereerste dingen die ik bij aankomst in de VS heb gedaan. Wilde altijd al een XJR hebben en kwam deze op Ebay tegen. Uiteraard heb ik ook nog een tijdje naar een W123 gespeurd. Die rijden er voldoende rond, maar over het algemeen heb ik zeer weinig mooie exemplaren gezien. Bovendien ik moest een dagelijkse auto hebben.
Dit stukje gaat dus over mijn Jaguar en niet een W123. Waarom het wellicht toch interessant is heeft te maken met onze recente, gedeeltelijke, terugkeur naar Nederland. Ik heb na drie jaar verblijf in de kansas City, mijn Jaguar ingevoerd in Nederland. Dus dit stukje gaat vooral over hoe dat in zijn werk gaat. Alfa, Mercedes of Jaguar maakt dan in principe niet meer uit.
De tweede dag na aankomst in de VS kwam ik een fantastisch mooie Jaguar XJR op Ebay tegen. Na het nodige heen en weer bellen en mailen met de eigenaar, een aankoopkeuring door een Jaguar dealer, telefoontjes met de bank, verzekeraar en nog een heel hoop meer geregel was ie dan eindelijk van mij. Het was een heel gedoe. Bovendien, ik was amper een paar dagen in de VS, dus had geen idee hoe je daar een auto koopt, op naam/kenteken zet, verzekert etc.
Hoe dan ook, de Jaguar was nu van mij. De eigenaar woonde in een dorpje vlakbij Charlotte, North Carolina. Op een vrijdagmiddag daar heen gevlogen. Afgesproken dat hij en zijn vrouw mij kwamen afhalen op het vliegveld. Ik had zijn mobiele nummer. Hij had me instructies gegeven waar te gaan staan en hem dan te bellen. Een paar minuten later zag ik voor het eerst “live” mijn Jaguar! Tot op dat moment was ik toch nog steeds een beetje nerveus. Had alleen maar foto’s op Internet gezien, met de eigenaar gesproken en met de Jaguar garage waar het onderhoud en de keuring was uitgevoerd.
We zijn naar hun huis gereden en daar hebben we de papierwinkel verder in orde gemaakt. Rond 1900 uur reed ik weg. Mooie binnendoor route uitgezet naar Kansas City, ongeveer 1300 mijl. In twee dagen gedaan. Mijn eerste “road trip” in de VS, en eerste “ritje” met de XJR. Uiteraard met behulp van een TomTom!
Gelijk lid geworden van de lokale Jaguar club, de “Heart of America Jaguar Club”. Klein clubje, ongeveer 60 leden, maar heel actief. Ben afgelopen twee en een half jaar de secretaris and webmaster geweest. Drie keer meegedaan aan ons jaarlijks concour d’elegance en drie keer eerste prijs gewonnen in mijn klasse! Diverse ritten ge-organiseert en stukjes geschreven voor het clubblad.
Ik heb de XJR als mijn dagelijkse vervoer gebruikt en er zo’n 15000 mijl per jaar mee gereden. Toen het duidelijk werd dat onze VS periode ten einde kwam ben ik gaan onderzoeken wat het zou moeten kosten om de XJR naar Nederland mee te nemen. Kwam er al gauw achter dat het een hoop geld kost.
Niet alleen het vervoer, dat valt nog wel mee. Maar als je een auto van buiten de EU (Europesche Unie) invoert krijg je ook te maken met BPM, invoerbelasting, BTW en een dure EU typekeuring. Maar als onderdeel van je verhuisboedel vervalt dat allemaal! Aangezien wij terug verhuisden naar Nederland had ik dus de mogelijkheid om de Jaguar als onderdeel van onze verhuisboedel terug te halen naar Nederland. We hadden ook nog een Jeep Cherokee (1998) en een Ford Focus (2005), maar die hebben we maar verkocht.
Ik heb bij meerdere bedrijven offertes aangevraagd. Ik ben uiteindelijk met SCL in Rotterdam in zee gegaan. Ze hadden een goede prijs, waren bereid om mijn eindeloze hoeveelheid vragen vriendelijk en professioneel te beantwoorden.
Het kostenplaatje is als volgt:
Transport Kanses City naar New York: E 615
Zeetransport NewYork naar Rotterdam: E 1.015
Lossen, inklaring ed E 505
RDW leges, kenteken, technische aanpassing,
APK, BPM aangifte, handeling etc E 1.260
totaal E 3.395
Nog steeds een hoop geld, maar het zou ruim het dubbele hebben gekost als ik de auto regulier had moeten invoeren, dus niet als onderdeel van de verhuisboedel. Je kunt vermoedelijk ook nog een hoop besparen als je een aantal zaken zelf regelt. Daar had ik eenvoudig weg geen tijd en geen zin in. Dus het hele traject integraal uitbesteed aan SCL.
Een paar andere wetenswaardigheden. Onderhoud en onderdelen in de VS zijn een stuk goedkoper dan in Nederland. Dus voor de verscheping heb ik nog even alle vier de licht metalen velgen, laten richten, stralen en opnieuw spuiten ($100 per velg). Ook maar gelijk nieuwe Michelin Sports om laten leggen. En de laklaag op de bumper was een beetje aan het loslaten. Dus bumper gedemonteerd en door een vriend van de Jaguarclub laten overspuiten in zijn schadeherstelbedrijf. Vervolgens ook nog even bij Harbour Freight langs gegaan. (zie http://www.harborfreight.com) en iedere stukje gereedschap wat ik de afgelopen drie jaar nog niet had gekocht alsnog maar even aangeschaft. Ongelofelijke collectie tegen onwaarschijnlijk lage prijzen.
De technische aanpassing betrof slechts het aanpassen van de knipperlichten. De XJR beschikt over zogenaamde “side-markers”. In de VS zijn die geschakeld via stad/dim lichten. In Europa moet het een knipperlicht zijn. Jaguar heeft een speciaal ombouwsetje en SCL heeft dat gemonteerd.
Mijn XJR was ook voorzien van een heuse “leaper”. Persoonlijk ben ik er niet zo’n fan van. Maar in de VS hebben alle Jaguars een “leaper”. Dus in die zin wel origineel. Deze kon gewoon blijven zitten. Is het type dat wegdraait in geval van een ongeluk.
Als laatste bleek toen ik het kenteken ontving dat ik kentekenplaten volgens model 18.2 mag voeren! Dat is de zogenaamde Amerikaanse maat. Geen idee waarom, volgens mij hebben alle Nederlandse/Europese XJR’s deze ontheffing van de normale kentekenplaat niet. Wellicht dat de RDW standaard voor ieder auto uit de VS dit op het kenteken vermeld. Geen idee, maar ik heb nu in ieder geval mooie, elegante, smalle kentekenplaten voor en achter. Mijn Spider komt ook uit de VS, maar heeft indertijd deze aantekening niet gekregen. Desalniettemin voer ik al die jaren natuurlijk de hoogst illegale Amerikaanse plaat voor. Twee keer ben ik de afgelopen jaren gestopt door de politie voor een algemene controle. Twee keer kreeg ik een opmerking van de desbetreffende agent over de verkeerde platen, maar nooit een boete!
Om in aanmerking te komen voor deze auto-verhuisboedelregeling moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Bijgaand de officiële tekst:
• U brengt uw normale verblijfplaats over van een land buiten de Europese Gemeenschap naar Nederland of een andere EG-lidstaat.
• U heeft ten minste 12 maanden aantoonbaar in een land buiten de Europese Gemeenschap gewoond.
• De goederen behoren tot uw inboedel.
• U hebt de goederen ten minste zes maanden in bezit en in gebruik gehad.
• U hebt de goederen als inboedel gebruikt en u gaat ze ook weer als inboedel gebruiken.
• U brengt de goederen in het vrije verkeer binnen twaalf maanden nadat u uw normale verblijfplaats hebt overgebracht.
• U gaat de goederen binnen 12 maanden na invoer niet uitlenen, verpanden, verhuren of overdragen.
• U moet kenteken/registratiebewijs (title) en aankoopbewijs (Bill of Sales) kunnen overleggen.
De daadwerkelijk aanvraag voor de vrijstelling was nog een heel gedoe. De douane/fiscus wil een hele lange waslijst van stukken zien die bovenstaand aannemelijk maken. Dus bijvoorbeeld bewijs dat je in de VS hebt gewoond. In ons geval kopies huurcontract van ons huis. Bewijs dat je in Nederland bent ingeschreven en een woonruimte hebt. (inschrijving bij de gemeente en een kopie van de koopakte van ons huis). Bewijs dat ik in de VS heb gewerkt, dus kopie arbeidsovereenkomst. Uiteindelijk was het een pak paper van bijna 3 centimeter!
Maar inmiddels is de Jaguar dus in Nederland, ingevoerd, APK gekeurd en op kenteken gezet. Helaas ben ik zelf direct van Kansas City naar Delhi, India gegaan voor mijn werk. De hele verhuisboedel inclusief auto is allemaal op naam van mijn vrouw Frances gebeurd die ook weer is ingeschreven in Nederland.
Vanaf het moment dat ik contact op nam met SCL totdat de jaguar volledig was ingevoerd heb ik ruim 120 mailtjes en diverse telefoontjes met ze gehad. Allemaal buitengewoon prettig verlopen. Het aantal mailtjes verbaasde me wel een beetje. Waarschijnlijk vooral omdat ik natuurlijk een ontzettende pietlut ben als het over auto’s gaat!
Hoe dan ook, de Jaguar is nu officieel in Nederland. Ik heb ‘m nog niet gezien. Opgehaald door mijn zoon Luc . Vervolgens direct vanuit Rotterdam naar van Neerijnen gebracht en in de opslag naast de Spider en de Mercedes. Dit jaar vieren we kerst en nieuwjaar in Nederland. Tickets zijn al geboekt. Dus moet nog even wachten voordat ik weer in mijn vertrouwde Spider/Mercedes/Jaguar kan rondrijden.
We hebben een fantastische tijd in de VS gehad, bijgaand nog wat indrukken:
http://jeroendorrestein.com/Frances%26J ... lcome.html
Inmiddels ook een website over ons Indiaanse avontuur gestart:
http://www.india.jeroendorrestein.com/i ... lcome.html
Jeroen