Beste 240dMaroc, je schreef dat dit echt bekeken moest worden door iemand met veel kennis van om616.
Helaas ben ik dat zelf niet
ik weet her en der wat simpele dingetjes te bedenken maar meer ook niet. Maar ik kreeg een antwoord op je probleem van iemand die ik nogal hoog heb zitten,die heel veel ervaring heeft met deze motoren. Hij heeft er veel gereviseerd, toen de wagens ( ook de benzen!) binnen 2 ton het loodje legden door compressieverlies, slechtere olie, mindere lagermaterialen etc.Da's al een tijdje terug toen die wagens nog echt taxi waren.Zijn naam is Willem. Alle credit is voor hem.Hieronder zijn email:
Zie dat je bezig bent met de tik in de 240D op w123forum.
Is op afstand natuurlijk moeilijk wat over te zeggen maar ik sluit het niet helemaal uit dat de vervroeger uitgeslagen is.Komt wel voor bij veel km .........of een eerdere onvolledige motorrevisie.
Of het zo is dat die inspuitversteller de boosdoener is kan je makkelijk vaststellen:
-Schroef de vakuumleiding aan de rembekrachtiger los en laat de motor lopen.
-Wissel het toerental steeds tussen ca 1000 en 2500 rpm
-Sluit nu met je duim de slang steeds even af.
- Als die ,,spritzversteller'' uitgeslagen is zal de tik bij TERUGVALLEND toerental EN GEOPENDE slang duidelijk hoorbaar zijn.
-Mocht het een slang zijn met zo'n terugslagklepje er in dan direct op de pomp losmaken (anders reageert het te langzaam door dat klepje.)
-Wel even uitkijken dan voor de ventilator (dit weet ik uit ervaring)
- Nogmaals is het moeilijk er zo wat over te zeggen maar deze test kost niks.
Groet, Willem
@ De topicstarter, zo zie je maar, soms kijken er mensen mee die er wel echt kaas van gegeten hebben,zelfs hier
en niet alleen maar van die halfzachte lui zoals ik die alleen maar wat weten te bedenken over een vacuumpompje etc.Voor alle duidelijkheid bovenstaande zin is niet onaardig bedoeld en een grapje...Succes en namens mijzelf weer: mocht je nog eens de moeite willen nemen een filmpje te willen maken met geluid en te laten horen hoe het verder gaat heel graag! Dan leer ik er ook nog wat van
Laatst bijgewerkt door MajikSimon op 19 nov 2012, 00:09, in totaal 2 keer bewerkt.