door Govert » 05 nov 2013, 16:15
Een lage temperatuur wordt meestal door een slechte thermostaat veroorzaakt, maar het kan eventueel ook de temperatuurvoeler zijn, vooral als de motor gewoon warm wordt. Ook nieuwe thermostaten kunnen kapot zijn, verder zijn er veel verschillende soorten thermostaten in omloop, terwijl ze niet allemaal geschikt zijn. Helaas is de onderdelenhandel beschikt de onderdelenhandel niet altijd over voldoende kennis, waardoor je een foute thermostaat meekrijgt.
Roestig water wijst op een verroeste radiateur. Dat kan je voorkomen door elke twee/drie jaar de koelvloeistof te vervangen. Is de roest eenmaal daar, dan helpt daar weinig tegen. Een spoeling met een citroenzuuroplossing helpt tegen inwendige vervuiling, met name kalkafzettingen, maar de roest blijft gewoon in de radiateur. De enige oplossing is een nieuwe radiateur. Zolang je koeling nog in orde is, is de roest niet meteen erg. Citroenzuur laat je inderdaad niet permanent zitten, want dat is niet zo goed.
Warm water van de motor wordt aangevoerd via de bovenste slang van de radiateur. De onderste slang zal dus altijd koel/koud aanvoelen. Dat hangt wel af van hoe warm het buiten is, hoe groot de belasting van de motor is geweest. Het gaat er met name om hoe warm de bovenste slang is, zoals al gezegd door Robin-H. De bovenste slang moet water aanvoeren van minimaal 80ÂșC. Als de thermostaat eerder opengaat, dan zal de temperatuur lager zijn en de onderste slang nog kouder aanvoelen.
Ik zou een nieuwe thermostaat plaatsen, bij voorkeur eentje van de dealer op chassisnummer. Eventueel in een moeite door de temperatuurvoeler vervangen, die gaan op een gegeven moment toch wel stuk, en als het nooit vervangen is, is het wel 30 jaar oud. De temperatuurvoeler vervang je het beste als het koelsysteem geheel is afgekoeld en vooraf even de radiateurdop los- en weer vastgedraaid is, om eventuele druk van het systeem te halen.