door Govert » 19 nov 2012, 18:23
Het oliepeil van een automaatbak zal als de motor uit is en de motor en automaatbak koud, vrij hoog zijn. De olie die normaliter in de koppelomvormer zit zal zijn teruggelopen naar de bak, gevolg een hoge oliestand.
Wordt de motor gestart dan zal na enige tijd de olie in de koppelomvormer worden gepompt, zeker als je de schakelpook even in alle standen zet (even gasgeven in elke stand met de voet op het rempedaal wil ook helpen). De oliestand die je nu kan aflezen (motor draaiend, maar koud) is onder het onderste streepje.
Pas als de automaatbakolie warm is, en dat wordt de olie door circa 25 km rijden, dan zal het oliepeil tussen de beide streepjes moeten zijn. Oliepeilen doe je met draaiende motor in stationair, één à twee minuten stationair draaien, schakelaar in P, parkeerrem ingetrapt.
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je meet.
Heb je de vacuümleidingen al gecontroleerd? Er moet een zwarte (mag ook andere kleur zijn, maar origineel is zwart) lijn lopen van het kleppendeksel naar de automaatbak.
Het kan ook nog een vastzittende kickdownschakelaar zijn, die zit onder het gaspedaal. Voelen met de hand of de schakelaar klikt. Even de stekker eruit trekken en controleren of de bak nu wel opschakelt.
Wat wordt er bedoeld met kunststofomhulzing? De busjes waarmee de schakelstang vastzit?