Daarom en tgv koppel zijn de autom. bakken van de turbo's dus ook vaak zo matig. Heeft ook te maken met hoe ermee wordt omgegaan/onderhoud. oliewissel elke 60.000 is ook niet echt vaak, zeker als de olie al vaak 5-10 jaar niet goed ververst is. Het degradeert.
Wel apart dat de ATF suffix A waar hier nog relatief vaak aan wordt gerefereerd/ wordt aanbevolen uiteindelijk ook olie van walvissen bevatte, het is een tijd terug ,maar ik denk dat zeker de W114/W115 en ook de W123's nog ontworpen
zijn toen deze olie er nog was.
http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_ ... sion_fluidIn the 1950s, 1960s, and 1970s, ATF contained whale oil as a friction modifier. But since whale oil would break down at higher temperatures, cars produced in the 1970s and later would not be able to use whale oil because of the higher engine coolant temperatures employed to reduce emissions and save fuel. A moratorium on whale oil at that time prevented the continued production of older ATF such as the original DEXRON formulation (Type
, and the Type A which preceded it. General Motors began marketing Dexron II Type C and later Dexron II Type D to replace the fluids which were made from whale oil