Zo de eerste test gedaan vandaag, ik zal het proberen stap voor stap te beschrijven zodat andere leden er ook nog wat hebben.
Voor een eerste diagnose voor het slechte lopen en torenhoge verbruik wilde ik eerst een compressie en lektest uitvoeren om zo de bepalen waar en wat we gaan repareren.
Eerst turbo inlaat bocht verwijderd en het luchtfilter.
Stangenstelsel los genomen.
Dieselleidingen los genomen.
Kleppendesksel verwijderd.
Diesel retourslangen losgenomen.
Verstuivers verwijderd.
Brandplaatjes verwijderd.
Daarna hebben een compressie getest uitgevoerd door de meter aan te sluiten op een verloopstuk wat past in het verstuivergat.
Ik vond het makkelijker om het via het verstuivergat te testen, want bij de 5 cilinder is het bijna onmogelijk om de laatste twee gloeiplug gaten te gebruiken met de compressie meter. Het oliefilter zit in de weg.
Let op wel even de gas hendel op de dieselpomp naar beneden fixeren mbv een trekbandje of dergelijk want anders spuit de diesel om je oren met starten.
Cilinder voor cilinder getest.
Resultaat :
cyl 1 21 bar
cyl 2 28 bar
cyl 3 28 bar
cyl 4 25 bar
cyl 5 24 bar
Volgens de wis moet de compressie liggen tussen de 24 en 30 bar bij een motor temperatuur van 80 graden.
Met een afwijking van 3 bar tussen de cilinders onderling.
Helaas, voor dat we zo ver waren om te testen waren we dik 5 kwartier verder en zal de motor lang geen 80 graden meer zijn geweest.
Daarna hebben we op het zelfde verloopstuk een luchtslang aangesloten en het ventiel uit de aansluit nippel gehaald. we kregen namelijk geen lucht in de cilinder
Daarna de motor rond tornen (dop 27 op de krukas) zodat de cilinder boven staat en de nokken vrij zijn, de kleppen geheel gesloten.
Nu luisteren of lek geluiden hoort.
Uitkomst volgens de wis methode :
lucht uit de radiator - lekke koppakking
lucht uit de turbo - lekke inlaat klep
lucht uit de uitlaat - lekke uitlaat klep
lucht uit het carter - lekke zuigerveren
Dat laatste lijkt me nog al wat moeilijk te bepalen want de zuigerveren moeten onder hoge druk staan willen ze goed sluiten.
En ja 8 bar lucht druk er opzetten gaat niet want de cilinder holt dan net zo hard weer naar beneden.
Wij hebben er +- 2 bar lucht op gezet. Net genoeg om de motor niet rond te laten draaien.
Dan kun je vervolgens met een steeksleutel de klep rond draaien en zodoende horen of het lekken erger of minder word, of zelf geheel weg is.
Wat hebben we ondervonden :
Zoals de compressie test al aan gaf zit in de eerste cilinder het probleem. Ik zag dit ook eigenlijk al aan de verstuiver die was zeiknat van de diesel.
cil 1 inlaat en uitlaat klep lek, rond draaien van de kleppen verminderd het probleem wel maar lost het niet op.
cil 2 t/m 5 geen hoorbare problemen.
Wel bleef er bij alle cilinders tijdens het testen lucht uit zeg maar de ketting schacht komen ? We konden dit ook merken door er wat rook in de blazen.
Geen lucht uit de carter ontluchting en of peilstok.
Het compressie probleem in cilinder 1 is duidelijk de kleppen. Cilinder 2 en 3 zijn dik in orde.
Cilinder 4 en 5 blijven ook achter maar nog wel binnen de norm maar toch.
Cilinder 3 en 4 zitten om de rand van het maximale druk verschil van 3 bar.
Goed wat nu ?
- Ik zou de rotorcaps kunnen vervangen en hopen dat het weer vanzelf oplost. maar gezien de lekkage in cilinder 1 zou dit zomaar een dikke 10.000 kilometer kunnen gaan duren. En dat kost een hoop diesel.
- Kop lichten, ivm de kosten zo kaal mogelijk maken en alleen de kleppen laten nazien dan wel reviseren.
Afpersen en verder zelf nieuwe rotorcap en klepseals vervangen. En de boel weer opbouwen.
Maar lost dit het overdruk probleem op ?`
Bij het laatste kan ook gelijk de staat van de cilinderwand en zuigers worden nagezien.
- Of gezien de compressie test de hele motor er maar uit en laten reviseren.
Graag advies hoe nu verder ?
Mark