Beste liefhebbers,
Sinds een maand of 3 ben ik in het bezit van een W123 230E, uit 1982. De auto heeft een automatische versnellingsbak en 45liter gasinstallatie. Verder heeft de auto een armsteuntje, half lederen bekleding (blauw) en een handmatig schuifdakje.
De motor is niet meer origineel, er zit een 2.0 injectie motor in uit een Mercedes 190E. De vorige eigenaar heeft centrale deurvergrendeling laten inbouwen, met afstandsbediening.
Ik ben zelf bekend met het merk want ik heb een aantal 190’s gehad en een C200 Elegance, allemaal met benzine motor. Mijn vriendin rijd een Peugeot 206CC en we hebben ook nog een Nissan Micra uit 1989.
De W123 is niet in nieuwstaat, vooral het interieur vertoont aardig wat slijtage. Verder heeft de auto wat oppervlakkige roest en achterstallig onderhoud. De auto hoeft voor mij niet in showroom staat te zijn, maar er zijn wel wat dingen die eraan moeten gebeuren. Mijn idee is om eerst de motor aan te pakken, dan de bodem en dan het interieur en carrosserie.
De volgende problemen zijn al aangepakt:
- Auto reed niet lekker op benzine (bleek gewoon oude benzine te zijn)
- Automaat schakelde niet lekker (olie vervangen, probleem opgelost)
- Bij gas geven na het starten piepte er iets (bleek een riempje te zijn)
- Een scheur in de bodem is dichtgelast, verder heeft de gehele boden een anti-roest behandeling gekregen
Ik ben zelf een heel klein beetje handig en heb de motorolie, oliefilter en luchtfilter reeds vervangen. Ongelooflijk hoe gemakkelijk je eigenlijk zelf klein onderhoud kan verrichten, aan een Mercedes als deze.
Ik heb zelf nog wat vraagjes voor de echte kenners onder ons:
- Ik weet dat het zelf mogelijk is om roest bij te werken, hoe kan ik dat het beste aanpakken?
- Zijn er nog (belangrijke) zaken om aan te pakken met betrekking tot preventief onderhoud? Just in case!
Ik dank jullie alvast vriendelijk voor de medewerking en hoop veel bij te leren op dit forum!