Hallo,
Fred,
Ik kom in ieder geval evenbij je langs op de stand, als je tijd hebt kunnen we altijd even kijken, no problem.
Willem,
Ik heb dat sludge bakje uit het luchtfilter gehaalden eens goed bekeken.
Het pijpje waar de carterontluchting aan wordt bevestigd komt rechtstreeks in het sludgebakje uit.
Daar zit geen klepje o.i.d. aan die hem zal afsluiten.
Het vacuum pijpje komt er naast uit, en als de sluge te hoog in het bakje komt zal dit door het vacuumslangetje worden opgezogen en in het inlaatspruitstuk verdwijnen.
Dit zal in hele kleine hoeveel heden zijn wat dan mede wordt verbrand.
Volgens mij is dit om het luchtfilter te beschermen.
Wanneer vergeten wordt om het slugebakje te legen zal het luchtfilter niet dichtslaan door de sludge.
Daarom zit het pijpje van het vacuum ook lager dan het pijpje van de carterontluchting, het fungeer als een soort overloop.
Als deze even hoog zouden zitten blaast de sluge omhoog en zal het luchtfilter alsnog vervuilen.
De carterontluchting wordt op geen enkele manier afgesloten.
Zie foto's.
Misschien is dit bij een 280 wel anders maar bij mijn 200 kan ik het niet ontdekken.
Je hebt wel gelijk als er te veel slugevorming in het kleppendeksel ophoopt dat dit de smeer eigenschappen van de nokkenas negatief beinvloeden.
Sluge is nl. een mengesel van olie en condenswater.
Water smeert niet optimaal.
Dit zal ik zeker in de gaten houden hoe dit verloopt.
Groetnis Jan.