door WJ15129 » 14 dec 2012, 12:32
Hallo weer. Ik heb even lopen zoeken zo her en der en ik denk dat er op de verdeler die je hebt 0 237 302 203 staat. Dat zou de originele nog zijn volgens bepaalde onderdelen sites. Hoewel Bosch.de aangeeft dat het 0 237 302 004 moet zijn. De bobine kan ik eigenlijk niets over vinden, maar de weerstand waarden kloppen wel ongeveer (zou primair tussen 0,6 en 0,9 moeten zijn) met een Bosch 0 221 118 307. Deze bobine zou dan wel bij de module passen. Ook de aansluitingen M5 en M6 kloppen hiermee, de oudere bobines hebben 2 M5 aansluitingen, dit om te voorkomen dat deze hoogvermogen bobine aangesloten wordt op een "oud" systeem. Deze twee onderdelen horen dus wel bij elkaar. Alleen zouden de voorschakel weerstanden, die eigenlijk 0,4 en 0,6 horen te zijn, er dan niet tussen moeten. Zitten deze nog wel gekoppeld of hangen ze alleen nog ongebruikt op het scherm? Dan hoort alleen de verdeler er niet echt bij, maar de WIS cd zegt hierover dat het principe hetzelfde is, er zijn alleen wat verbeteringen doorgevoerd en er zit later nog maar een vacuümaansluiting aan. Nu weet je ongeveer hoe het zit met je ontsteking, wat origineel is en wat niet. Hij heeft er blijkbaar op gelopen, dus het moet kunnen werken. Nu nog uitzoeken wat de oorzaak van de storing is. Het groene kabeltje is hier nogal essentieel. Bij de oude systemen wordt de bobine opgeladen zodra je het contact aanzet. Bij dit systeem moet de module eerst een regelmatig signaal van de verdeler krijgen voordat hij de laadstroom aanzet. Als het kabeltje verstoord is dan kan het signaal onregelmatig worden en krijgt de bobine geen laadspanning. En dan komt er ook geen vonk en geen startende motor. Met het kabeltje aan de verdeler moet je aan de module kant een weerstand van 600 ∓ 100 ohm meten, als dit niet klopt moet je de weerstand van de verdeler meten tussen de twee aansluitingen van het kabeltje en las dit daar wel klopt moet er een nieuw kabeltje in, is het daar ook fout is de verdeler stuk.
Groeten van Willem uit Lelystad