[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Hulp! Electrische gedeeltes vallen uit, zekeringen 100% : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 05:53

Hulp! Electrische gedeeltes vallen uit, zekeringen 100%

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Hulp! Electrische gedeeltes vallen uit, zekeringen 100%

Berichtdoor pimito » 22 dec 2012, 20:31

Afgelopen week heeft men 's nacjts geprobeerd mijn 1983 W123 240D te stelen.
Toen ik 's morgens de deur open wilde doen om naar mijn werk te gaan viel me direct op dat deur niet was afgesloten, vervolgens alle dashboard lampjes brandden, vervolgens dat er kabel onder het stuur hingen.
Politie is meteen gekomen. Helaas kunnen zij natuurlijk weinig betekenen. Dit is een zeer vervelende ervaring.
Toen ben ik de boel weer gaan proberen herstellen. Ik heb alle kabels weer verbonden en gelukkig, de diesel startte meteen.

Het stuurslot dat ook is vernield, vervang ik wel een andere keer.

De claxon plaat was vastgeklemd en werkte ook niet meer. Dat zal wel een zekering zijn, dacht ik.
De zekering heb ik vervangen, dit kastje was nog nooit open geweest, maar de claxon werk echt niet als ik contact maak (met het draadje).

Maar veel erger en daar gaat dit hulp verzoek over, vandaag reden we in de regen, wat niet bijzonders is voor deze auto en toen begon het gedoe.
Achter elkaar viel uit: Remlichten, auchteruitrijlichten, tempmeter, benzine meter, dashboard indicatie lampjes, knipperlichten (noodverlichting werkt wel)...

Nogal radicaal. Ik heb de zekeringen gecontroleerd ondanks dat alles goed eruit zag (toen heb ik ook naar dat claxon verhaal gekeken) en vervangen, zonder enig resultaat.

Nu ben ik aan het einde van mijn inzichten.

Mijn vragen:
1. Iemand tips, manier van aanpak, richtlijnen ervaring? Alles is van harte welkom...
2. Welke garage raden jullie me aan Einhoven/Maastricht als ik dit niet gefixt krijg? Mercedes-Benz dealer??

Ik ben al jaren niet meer bij een garage geweest maar electriciteit is niet mijn vak...

Dank bijvoorbaat!
Pim
pimito

Re: Hulp! Electrische gedeeltes vallen uit, zekeringen 100%

Berichtdoor Rob R » 22 dec 2012, 20:58

Om een lekstroom te meten zou ik het als volgt aanpakken:
- + pool van de accu losmaken
- zekeringen opschrijven en de plaats ervan, daarna de zekeringen verwijderen.
- tussen de + en de aansluiting van de + pool een multimeter plaatsen op stand ampere.
- daarna zekering voor zekering terugplaatsen en kijken of de meter een hoge uitslag geeft.
- bij de zekering met een hoge uitslag (boven de 0.1A) weet je dat in dat circuit een lekstroom / sluiting zit.

Hopelijk kan je hier wat mee. Mvg Rob
Rob R
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: 280
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: Hulp! Electrische gedeeltes vallen uit, zekeringen 100%

Berichtdoor Ronald300D » 23 dec 2012, 01:26

Hoi Pim,
Als de boeven aan de draden hebben gezeten is er een grote kans dat er ergens kortsluiting is. Heb eens (door zelf aan de draden te prutsen) ook kortsluiting gehad. Als je onder de tellerbak de plastic plaat weghaalt kan je door zelf aan de draden te rommelen kijken of de verlichting gaat werken/knipperen.
Anders kan je ook een massa probleem of kortsluiting op de printplaat hebben. (allebei zie eerdere topics)
Succes.

Ronald
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Techniek