Ik houd mijn scharnierbakken schoon met een hogedrukreiniger in de wasstraat. Nadeel is dat je onder de verkeerde hoek alle blaadje en andere troep recht in je gezicht terug krijgt, maar het is wel effectief.
Als er water blijft staan in de bak is de kans op roetvorming groot,bovendien klotst dit water tijdens het rijden eruit en over de rubbers rond de kabels die door het schutbord lopen. Die rubbers zijn inmiddels ook niet zo goed meer en laten ook water door.
Het rubber van de voorruit hoort niet kunnen lekken volgens mij. Na montage moet de ruit nog even 'zetten' maar zodra die goed hangt in het rubber is het een prima systeem. Daarom doet Mercedes ook enkel +- 15 cm kit rondom de hoekjes linksonder en rechtsonder, hoewel ook dit eigenlijk overbodig is. Als het na een lange tijd spontaan gaat lekken, zou ik verder kijken wat er aan de hand is. In het ergste geval is er sprake van roest onder het rubber, in het geval van een gescheurd rubber moet dit rubber vervangen worden. Rubber dat spontaan scheurt is echt heel erg 'op' en zal ook op andere plekken water doorlaten en mogelijk roest veroorzaken. Preventief onderhoud heet dat.
Groetjes,
Kees