Hallo mede Benz liefhebbers.
Als ik voor mijzelf ga nadenken waarom ik 3 jaar geleden de 200D van 1982 heb gekocht, dan som ik hetzelfde rijtje op als dat ik toen deed.
We hadden er als tweede auto een Ford Focus bij, ik rij zelf een leasebak, en betaal bijtelling , elk jaar over de nieuwwaarde van die auto, ook na 3 jaar, terwijl die leasebak dan al 30% heeft afgeschreven, dus zo lust ik er nog wel een paar...
Enfin, wij waren als gezin aan een andere auto toe als tweede auto voor ongeveer 2500 km/jaar
Ik ben liefhebber van oudere techniek, heb ook nog een oude motor staan.
Mijn vrouw wil ik veilig de weg op sturen.
In het weekend een rondje tuffen met de kinderen en dan ergens een visje eten vinden we leuk.
Eventueel onderhoud wil ik zelf kunnen doen.
Het moet een diesel zijn, want die start altijd, ook als het koud is of vochtig. ( dejavu van verdelerkap föhnen van de fiat 127 in 1984, hahaha )
Ik had toen kunnen kiezen voor een bijvoorbeeld Peugeot 106 van 1998. Die voldoet dus beslist niet aan mijn wensen.
Met zo een autootje heb je jezelf te pakken, t rijdt voor geen meter, hartstikke onvoordelig qua onderhoud, onveilig voor de inzittenden, en weekends wil ik er niet mee rijden voor mijn plezier.
De keus is toen gevallen op de W123 200D. Vroeger als kind zat ik graag bij opa achterin dezelfde type auto.
Dus het sentiment gaf de doorslag.
Na 3 jaar kan ik zeggen dat ik per jaar ongeveer 300 euro betaal aan WA verzekering, 300 euro aan onderhoud en 800 euro aan diesel.
Mijn Benz staat wel binnen, en is in topstaat, dus vandaar weinig onderhoud nodig.
Wel heb ik preventief alle deur en raamrubbers vervangen, alle filters vervangen, spuitwerk, nieuwe buitenspiegel en middenarmsteun etc. Etc., dit heeft ong. 1200€ gekost de afgelopen 3 jaar.
Ga dan eens in zo een klein benzineautootje rijden.
ECHT NIET! Veel onbetrouwbaarder, veel meer kosten qua onderhoud, veel minder veilig, en veel minder PLEZIER!
Bovenstaand is niet bedoeld als commentaar op iemand, maar gewoon een omschrijving van. Mijn eigen aankoopafweging.
Als ik nu de Benz zou willen verkopen, en dan een benzineslurpertje zou kopen, dan gooi ik sowieso het meeste geld weg.
Gr. David