[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Cruisecontrol : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:38

Cruisecontrol

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Cruisecontrol

Berichtdoor benedendijker » 30 jul 2006, 16:56

Wie kan er mij advies over de cruiscontrol het enig wat ik er mee kan doen is met de hand gas geven maar de control blijft niet staan.
Ik heb 300TD USA model type 123 waar moet ik b.v. gaan zoeken.

Ad van Wassenaar
benedendijker

Antwoord:Cruisecontrol

Berichtdoor Ton » 30 jul 2006, 21:05

Je kan even zoeken op het forum. Marcel heeft getracht (en met enig succes) zijn cruise control te repareren door de soldeerpunten van de computer opnieuw door te solderen.
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder

Berichtdoor Scheepsbouwer » 31 jul 2006, 21:48

En op de site www.diymbrepair.com vind je onder interior een aantal artikelen over reparaties aan de cruise-control (en nog veel meer)

Succes,
Coen
Scheepsbouwer

Berichtdoor benedendijker » 05 aug 2006, 21:06

Heb ik reeds gedaan alleen de cc reageert wel op de hendel dat deze sneller gaat rijden. Alleen wanneer deze hendel weer los gelaten wordt houd hij de gereden snelheid niet vast. Kan ik op een of andere manier er achter komen hoe de coomputer de gemeten snelheid meet. Hij zal ook een input moeten krijgen wat voor snelheid er gereden wordt?
Misschien een opnemer op het instrumentenpaneel(snelheidsmeter)

groetjes Ad van Wassenaar
benedendijker

Berichtdoor MarceldB » 05 aug 2006, 22:10

Ik heb inderdaad de cc een tijdje aan de praat gekregen. Tot voor kort reageerde de cc hetzelfe als bij jou, maar vandaag deedtie niets meer. Ik heb nog niet gekeken of ik het kan fixen.

De opnemer voor de snelheid voor de cc zit achterop de snelheidsmeter. Er zit een tweepolige stekker op.
MarceldB

Berichtdoor benedendijker » 06 aug 2006, 00:36

Hoi Marcel,
Bedankt voor jou reactie maar onze zoon en ik hebben vanavond op de CD rom van de 123 Benz 7 pagina s ontdekt dat die stekker inderdaad achter de snelheidsmeter zit, op de foto is te zien dat hij naast de KM teller kabel zit.
Morgen als de gelegenheid zich voor doet willen we er even naar kijken ik heb de paginas uitgeprint, dus het ondeerzoek gaat verder.
In eerste instantie konden we met de hand goed gas geven, maar het naarmate de middag en vroege avond vorderde steeds minder.
De auto wil ook niet optrekken in eerste versn trekt goed door, maar in de tweede versn.schakelt direct door naar driie bij een te lage toerental.
Op deze manier blijf je wel van de straat, maar of mijn zoon daar op zit te wachten ik betwijfel het.
groeten
Ad( Benedendijker)
benedendijker

Berichtdoor benedendijker » 07 aug 2006, 20:28

Het is inmiddels weer een dag verder. We hebben de opnemer achter de snelheeidsmeter gemeten deze geeft 975 Ohm aan, wat voldoende is volgens het handboek.
Zo hebben we ook de bediening getetst en is ook in orde het lijkt erop dat de stuureenheid idd stuk is de overige componenten gashendel (waar vacuum op zit) bedieningshendel achter stuur en opnemer achter snelheidsmeter zijn volgens de instructies van het handboek allemaal in orde zij reageren zoals in het handboek omschreven. Wat betreft de stuureenheid spreekt het handboek dat men twee andere instructies moet volgen en als deze in orde zijn dan is de stuureenheid kapot en moet volgens onze vrienden van Mercedes dan vervangen worden maar geef het niet op.

Iemand anders dit probleem wel kunnen oplossen?
benedendijker

Berichtdoor benedendijker » 08 aug 2006, 19:39

Ik heb vandaag diverse elco's eruit gesoldeerd dit naar aanleiding van de volgende site:
http://www.m-100.de/Schrauber/Schrauber.html#kap00
En dan onder hoofdstuk 10 betreft wel een 116 maar de 123 schijnt dit probleem ook regelmatig te vertonen.
Morgen nieuwe elco's halen en dan proberen. Ik houdt jullie natuurlijk even op de hoogte.

benedendijker

Berichtdoor Jamal » 09 aug 2006, 12:14

Interessant onderwerp...Ben hier ook tijden mee bezig geweest maar tevergeefs. Ben beniewd wat de resultaten zijn...
Jamal

Berichtdoor benedendijker » 09 aug 2006, 19:58

Hoi Benzvrienden,
Hier het vervolg van de defecte tempomaat, ben vandaag op pad geweest met de uitgesoldeerde elco's.
Het is een moeilijk verhaal aan het worden, ze zijn namelijk niet genummerd dus men weet niet wat men mij zal meegeven, ik heb daar even geen risico meegenomen en bedankt voor de eer.
Ben wel even bij de Benz dealer langs geweest om te vragen wat zo,n ding eigenlijk kost, schrik niet en ga rustig even zitten, haal diep adem,............ €744,-exl. btw,
Het goede nieuws was dat er in Keulen nog één ligt.
Morgen maar weer verder speuren naar nieuwe elco,s, het moet toch een keer lukken.
Nu heb ik een USA model dus ga ik maar eens wat Amerikaanse sites afsnuffelen.
Iemand vertelde mij vandaag dat de onderdelen daar aanzienlijk goedkoper zijn.
We gaan er vanuit dat alles goed komt.
met vriendelijke groeten
Ad (Benedendijker)
benedendijker

Berichtdoor Lode » 09 aug 2006, 22:42

Maar het elco type en de plek waar ze horen staat toch op het plaatje van die Duitse site?
Lode

Berichtdoor benedendijker » 09 aug 2006, 23:30

Dat klopt Lode, je hebt helemaal gelijk maar in Oss zijn ze niet zo slim als ze heel Nederland willen doen geloven.
Morgen ga ik maar naar een echte speciaalzaak in s,- Hertogenbosch, wel een paar km. extra rijden, maar dan doe ik maar net als Jurgen bij de supermarkt tanken.
En daar komt nog bij dat met deze 300TD geen starf is om wat extra km. te rijden deze week kan het nog volgende is de pret weer over, vakantie voorbij en minder tijd voor de 300.
Ik had het plaatje ook uitgeprint en meegenomen en aangewezen en de voorbeelden los in een klein blikje gedaan.
Mijnheer dit kijkt wel goed, en duidelijk, maar het beste is om de hele printplaat te vervangen.
Toen ik hem vertelde dat, dat nou niet de bedoeling was,gaf hij als antwoord, dat is veel makkelijker.
Twintig jaar oud en nog net niet blond, ik de elco,s van de toonbank geplukt en tot tien staan tellen.
Wordt je fietsenmaker vroeg ik hem. Neen electrotechnieker, antwoorde hij verbaasd.
Ik ben toen maar gegaan, pfff dat was een lichtpunt.

groeten AD (benedendijker)
benedendijker

Berichtdoor MarceldB » 11 aug 2006, 09:50

Ik heb gisteren weer eens (met een nieuw 15W soldeerapparaat) alle verbindingen nagelopen. En inderdaad: hij doet het weer.
Wat de CC nog steeds doet is de snelheid niet constant houden. Je rijdt bijv. 100 en je voelt steeds dat de auto een beetje gas geeft. Dan weer loslaat en dan weer gasgeeft. Ook schoot de cc er even af.

Ik ga nu ook proberen de elco's te vervangen.
MarceldB

Berichtdoor benedendijker » 11 aug 2006, 19:58

Hoi Marcel,
Wij hebben de elco,s er weer opgesoldeerd, maar nog niet alle punten hergesoldeerd zoals jij dat had gedaan.
Het geheeel weer aangesloten en een proefrit gemaakt tweehonderd meter heeft de tempomaat de snelheid van de auto vast gehouden, en toen was de pret weer over.
Jammer maar het was te proberen.
Onze zoon is er op dit moment druk mee bezig.
We houden elkaar en de rest op de hoogte van de ontwikkeling.We blijven moed houden.
AD( Benedendijker)
benedendijker

Berichtdoor MarceldB » 12 aug 2006, 00:10

Waar heb jij de elco's vandaan? Ik heb begrepen dat er een paar bijzondere waarden tussen zit.
MarceldB

Berichtdoor benedendijker » 12 aug 2006, 01:06

Hoi Marcel,
Dat klopt, ik heb het als volgt gedaan alle acht genummerd mee naar de speciaalzaak genomen en die man gevraagd of de juiste waarde er naast wilde leggen.
Dat ging goed, zeker omdat hij meer kennis in huis had dan ik.
Deze winkel was in s'-Hertogenbosch en ik moet morgen even op de bon kijken wat de naam was van de zaak ik dacht Conect-In in Vughterstraat.
Ik weet wel dat er twee conecters bij waren die die € 2,20 kosten dat waren nrs 7 en 8. Ik heb de oude nog bewaaard ik wil eventueel mijn best voor je doen, als jij ze niet kan krijgen.
Maar je kan beter wachten tot wij het geheel weer aan de praat krijgen, ik hoop niet dat dit een soap serie gaat worden.
Want ik kan met mijn voet urenlang gas geven en zonder cruiscontrol kan ik goed leven.
Maar die zoon van ons is nu een maal velen malen meer perfectionist dan ik, laat hem maar zijn gang gaan.
Je hoort nog van me.
Ad (Benedendijker)
benedendijker

Berichtdoor bluemoon me » 12 aug 2006, 19:14

Hallo Marcel en benedendijker,

Met interesse volg ik jullie correspondentie.Mijn tempomat valt ook soms uit hij werkt wel mijns inziens . als je hem instelt gaat het gas pedaal heel even naar beneden en dan pakt hij de snelhied op. Dat doet hij soms een half uur en dan is het over en sluiten. Ik heb de platen ernog niet uitgehaald ,maar ga dit zeker doen om na te solderen.

groetjes Bram
bluemoon me

Berichtdoor benedendijker » 13 aug 2006, 21:16

Hoi Bram en Marcel,
Ondanks het feit dat we aan de printplaat alles gedaan wat in redelijkheid volgens de kenners mogelijk moet zijn.
Dus elco's vervangen hersolderen van alle soldeerpuntjes, is het ons helaas niet gelukt om de tempomaat(Cruiscontrol) aan de praat te krijgen.
We gaan nu proberen met een kleine en lichte accu de hele printplaat te testen.Helaas is dat alleen mogelijk op weerstand en niet op belasting wellicht komen we toch iets tegen wat verhelderend kan werken.
Wat we ook gaan proberen is van een vriend die ook 123 Benz heeft de printplaat om te wisselen en te kijken of de cruiscontrol dan wel werkt.
Volgend weekend ga ik naar onze vriend toe en hoop te kunnen wisselen.
Dus nog even geduld, en voor Bram het volgend advies, de printplaat hersolderen kan nooit geen kwaad.
Ik heb wel gezien dat onze zoon Arno tijdens het solderen een tinzuiger gebruikte.
Het uitvloeien van tin naar een andere printgang beperk je dan tot een minium.
Wij houden jllie op de hoogt van alle ontwikkelingen en werkzaamheden die komen gaan.
Verder groeten en tot horens
AD(Benedendijker)
benedendijker

Berichtdoor Jamal » 13 aug 2006, 23:34

Mocht het allemaal niet lukken dan heeft onze Belgische vriend Dieter gereviseerde kastjes. Ik dacht dat deze 200 euro waren en je kreeg er een jaar garantie op...
Jamal

Berichtdoor bluemoon me » 16 aug 2006, 01:17

dag mensen,
heb iki emand gevonden die thuis is in electronika en de sites laten lezen. Dan op eens doet de tempomaat het correct.twee uur lang op de autoweg het ding laten lopen en ook wel eens aan en af gezet en getest. Ineens niets meer aan de hand. wellicht had hij gehoord dat ie eruit moest!. Ik weet ook niet waaraan dat ligt, maar in elk geval schijnt het ook met temperatuur wat te maken te hebben.Afwachten dan maar.

gr Bram.
bluemoon me

Volgende

Keer terug naar Techniek