[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Ontstekingscurve : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 19:53

Ontstekingscurve

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Ontstekingscurve

Berichtdoor MBjohan » 02 aug 2006, 20:15

Hallo,

Ben nog maar kort lid van deze fantastische klup maar zit nu al in de problemen...
Ga volgende week op vakantie (kroatie) met m'n Benz W123 230/carb. 1979 LPG /en m'n vrouw...
Dus goed afstellen, kleppen + k.punten geen probleem, ontsteking...daar komt ie...
Bij 800 toeren +- 10 t/m 18 graden, bij 4500 toeren 40 graden op de schaalverdeling, maar bij 4500 toeren ontploft m'n Strobo zowat, en is de schaal dus niet te lezen.
Even concreet, hoeveel graden bij bv. 1500/2000/2500 toeren ?
Ik kan daar nergens info over vinden...wie weet het ??
MBjohan
 


Antwoord:Ontstekingscurve

Berichtdoor Lode » 02 aug 2006, 20:43

Dit is een gebied waar ik niet veel van weet. Ik typ over wat ik in mijn Engelse handboek vind (maar vertaal sommige woorden omdat dat makkelijker typt :P). Gaat over de 230 met het 115 blok (de gewone carburatie versie dus).

Installed value, static timing 14 graden BTDC.

Test value, Idling speed rpm, 800 +/- 50, 15 graden +/- 3 BTDC(met vacuumslang los van de verdeler).

Dynamic adjusting value, engine rpm 4500, vacuum slang los 40 graden BTDC, vacuum slang aangesloten 54 tot 60 graden BTDC.

Andere toerentallen worden door mijn handboek niet genoemd. Ik hoop dat je hier iets mee kunt?<br><br>Bericht gewijzigd door: Lode, op: 2006/08/02 20:50
Lode
 


Antwoord:Ontstekingscurve

Berichtdoor Wiebren240D » 02 aug 2006, 20:53

hallo MBjohan

en de puntjes op 0,375 afstellen
ik heb het kort geleeden mee gemaakt die weider stonden moter draait dan heel rot als de punten weider staan dan die 0,375

groeten wiebren nieuwenhuis
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Ontstekingscurve

Berichtdoor MBjohan » 02 aug 2006, 21:55

Hallo Lode,
Dank voor je snelle reactie, ik kom er helaas niet echt verder mee, het probleem zit erin dat mijn stroboscoop niet verder komt dan 3000 toeren, ik heb horen vertellen dat er info over het gebied tussen tussen de 1000 en 4500 toeren, bovendien 'n 230 op 4500 toeren laten draaien kun je alleen maar met dichtgeknepen billen aanhoren..
Maar toch bedankt en groeten, Mbjohan
MBjohan
 


Antwoord:Ontstekingscurve

Berichtdoor MBjohan » 02 aug 2006, 22:05

Hallo Wiebren,
Contactpunten zijn tot in de puntjes in orde...
Stel ik af met 'n Dwell-meter tussen de 46 en 53 graden, vele malen nauwkeuriger dan 'n voelertje..
Bedankt voor je reactie, MBjohan
MBjohan
 


Antwoord:Ontstekingscurve

Berichtdoor janbenz1 » 03 aug 2006, 14:33

Hallo Johan,
Als ik jou was stelde ik hem gewoon af bij 1500 toeren op een vooronsteking 13-19 Graden VDP.
Controleren bij 3000 toeren moet ie dan staan tussen 30 en 36 Graden VDP.
Met vacuumslang los.
Moet lukken.
Niet op 4500 toeren controleren, gaat veel te gek.

Groet Jan. <br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2006/08/03 14:34

janbenz1
 


Antwoord:Ontstekingscurve

Berichtdoor Wiebren240D » 03 aug 2006, 19:14

hallo jongens

wat Jan zegt is waar ik weet er wel wat van maar ik hou het toch maar bij een Diesel vol doet mij prima

maar in september is er toch weer een technische dag
ik denk dat ik daar ook weer ben tenminste als ze 31-8
mijn knie niet over hoop haalen in groningen

groeten Wiebren Nieuwenhuis
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Ontstekingscurve

Berichtdoor MBjohan » 03 aug 2006, 19:31

Hallo Jan,

Hier zat ik dus op te wachten....je bent 'n KEI!!
Ik morgen direct aan de slag, heel erg bedank en met groet, Johan
MBjohan
 


Antwoord:Ontstekingscurve

Berichtdoor janbenz1 » 03 aug 2006, 20:09

Wiebren je weet hoe handig we zijn binnen de club.
Als je wilt doen we het gratis voor je, en loop je binnen de kortste keren weer als een Mercedes.:P :P :blink:

Misschien is er wel een clublid met een 300TDT die je al liggend languit in de kofferbak schuift met bed en al.
We halen je er daar wel weer uit, en bakken wel wat karbonaden voor je.
Word gezellig.
:silly: :silly: :silly: :P :woohoo: :woohoo: B)

Groet jan.B)
janbenz1
 


Antwoord:Ontstekingscurve

Berichtdoor Wiebren240D » 03 aug 2006, 23:40

ja JAN

ik geloof je direkt maar ik ga van de week eerst aan de gang met mijn 5 bak komt er nu onder gisteren de gooie hardy schijf op gehaald heeft meer dan 6 weeken geduurt maar is er nu en gaat aankomende week aan de foto,s komen hier wel hoe ik ze erop moet zetten zie ik dan wel weer mijn dochter is op vakantie

groeten Wiebren
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Ontstekingscurve

Berichtdoor janbenz1 » 04 aug 2006, 13:47

Heu Wiebren,

Dat moet altijd lukken.
Anders zijn er genoeg leden die je wel wegwijs maken in het foto gebeuren.
Ben benieuwd of alles een beetje vlot wil gaan en past.
Van welk type heb je die 5bak gehaald?
Misschien ook nog eens een optie voor mij?;)


Succes,en Groetnis fan Jan.
janbenz1
 


Antwoord:Ontstekingscurve

Berichtdoor Wiebren240D » 04 aug 2006, 18:50

hallo Jan

die 5 bak past zo achter jou moter maar of hij de kracht kan leveren ik denk het niet zo,n 5 bak hoort achter op zijn minst bij een 250 benzine of een 280 of een 300D zijn sterk genoeg want bij deze versnellings bakken is de 5 echt een over drive heb heb je echt kracht voor nodig en het nummer van die versnellings bak is 717400 is wel het hoofd nummer hoor het echte nummer is veel langer

en om hem onder een W114/115 te krijgen moet er nogal wat gebeuren maar ik heb de gebruiks aanwijzing van Willem met foto,s en al moet klaar komen hoor

groeten wiebren nieuwenhuis tel 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten

cron