Beste mensen,
Mijn eerste bericht zet ik niet in 'even voorstellen' omdat ik nog geen auto heb maar wel een vraag over de aanschaf ervan.
Ik ben Yvon, 29 jaar en woonachtig in Deventer. Totaal geen ervaring met oldtimers en kan niet sleutelen.
Omdat vriendlief geen auto heeft door verlies van baan zochten we een goedkope auto voor hem. Na wat snuffelen op internet stuitte ik op een Mercedes Benz 200 20 200D uit 1979 met vraagprijs 2750,-. Ik vond het een top-auto en hij zag er op de foto's niet slecht uit dus ik bood 2000 met het idee dat de verkoper dat toch te laag zou vinden (we waren nu nog niet van plan direct wat te kopen, eerst oriënteren). Tot mijn verbazing belt hij me op en accepteert het bod. Morgen om 12 uur gaan we langs.
Wat ik weet van de auto:
- Opa van verkoper heeft de auto enkele jaren geleden gekocht en er hoogstens een paar duizend km per jaar in gereden. Vorig jaar is de km-teller kapot gegaan dus er zal hoogstens 2000km bij op zijn gekomen, stand nu is 148.000. Hij verkoopt hem omdat hij er te weinig mee rijdt en er iemand anders blij mee wil maken.
- Altijd onder de carport gestaan en regelmatig even laten lopen. Motorisch is de auto prima, brengt hem van A naar B.
- APK is tot dec 2014. Nieuwe accu vorige maand erin gezet.
Natuurlijk ben ik op onderzoek gegaan en ben er inmiddels achter gekomen dat er goed moet worden gekeken naar roest (wielkasten, onder de motorkap, deuren, bumpers), afvoergootjes/gaten en naden van plaatwerk. (Ik heb ook een checklist gevonden voor de aanschaf van een oldtimer Mercedes en waar ik op moet letten.) Papieren zal ik naar moeten vragen en een uitgebreide testrit maken (van tevoren voelen of hij hem niet warm heeft laten draaien).
Idealiter is om een keuring uit te laten voeren, ergens las ik dat dit zo'n 60 euro kost. We weten nog niet of we dit gaan laten doen.
Nu is zijn mijn vragen:
- Is dit een redelijke prijs voor zo'n auto?
- Hoeveel kost het repareren van de km-teller?
- Is het een riskante aankoop? De auto zal voor woon- werkverkeer worden gebruikt en vriend is bereid te sleutelen aan de auto (heeft enige ervaring).
Natuurlijk is die laatste vraag moeilijk te beantwoorden voor jullie maar ik heb geen ervaring op dit gebied en jullie wel. Graag zou ik dus eigenlijk jullie mening willen horen.
De advertentie staat hier: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... rc=st%7Cfs
Met vriendelijke groet, Yvon