[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Kachel boven de 90 km per uur ijskoud : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 01:39

Kachel boven de 90 km per uur ijskoud

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Kachel boven de 90 km per uur ijskoud

Berichtdoor Diospuszta » 10 feb 2013, 15:46

Hallo,

Wij (Mark en Jan) hebben met onze Amerikaanse 300TDT hetzelfde probleem.
Deze zijn uitgevoerd met clima control type 3 en bij mijn 300TDT is alles vernieuwd namelijk, mono valve , bedieningspaneel, snuffelaar op het dashboard.
Het probleem is dat alles met temperatuur tot 90 km per uur perfect werkt maar vanaf 95 km is de kachel koud ijskoud brrrr.
Laat ik de snelheid zakken naar b.v. 80 dan wordt het weer lekker warm binnen.
Iemand vertelde mij als je de auto voor omhoog zet en dan met een open water reservoir de motor warm laat draaien hij beter ontlucht bij deze motoren, en dat geloof ik wel maar dit lost volgens mij ons probleem niet op.
Misschien iemand andere suggesties?

Jan.
Avatar gebruiker
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 21 feb 2011, 10:46
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Kachel boven de 90 km per uur ijskoud

Berichtdoor Trifonius » 10 feb 2013, 19:40

Ik ben erg benieuwd naar het antwoord. Het zou mogelijk ook aan aansturing van de clima zelf kunnen liggen, anders kan het alleen maar een kwestie zijn van lucht / verstopping in de verwarmingsradiator.

Ik heb zelf nu een snoertje verbonden aan de electrische kachelkraan met aan de andere kant een led lampje in de cabine. Nu kan ik dus zien wanneer die aan en uit gaat. Blijkt een ondoorgrondelijk systeem en het lampje gaat op vreemde momenten aan, waardoor er dus gekoeld wordt in plaats van verwarmd.

Ik kamp op dit moment met een vergelijkbaar probleem, namelijk dat ik in de 2 linker ventilatoropeningen warme lucht krijg, en uit de twee rechter, koude lucht. :shock: Ik weet dat daar eerder over geschreven is, maar ik kan het niet terugvinden. Als iemand mij daar ook even naar een oplossing kan wijzen, graag.
Trifonius
 


Re: Kachel boven de 90 km per uur ijskoud

Berichtdoor Mark300DT » 10 feb 2013, 21:23

Wat zou de link met de aansturing en snelheid zijn ?

Zoals Jan al zei, onder de 90 alles perfect, kouder zetten, warmer zetten, de ventilator snelheid regelt netjes mee.

Ik hoop dat het lucht is, anders zou het iets met druk te maken moeten hebben. Hoe harder je rijd hoe meer toeren, hoe harder de waterpomp draait. Maar ik zal dat morgen eens testen door in zijn S te rijden.
Het lijkt alsof de monovalve niet meer terug komt en eigenlijk niet meer tegen de druk in openend.

De monovalves zijn ook vervangen. Zou misschien de spoel niet meer goed zijn waardoor er te weinig magnetische kracht is om de valve tegen de druk in open te houden. Of een te lage spanning op de spoel.

Misschien dat de circulatie pomp blokkeert door de druk.

Voorlopig een raadsel.
if it's not broke fix it until it is
Avatar gebruiker
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1415
Geregistreerd: 06 feb 2012, 23:21
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Kachel boven de 90 km per uur ijskoud

Berichtdoor Mark300DT » 10 feb 2013, 21:50

Jan idee, kun jij de oude valve eens terug zetten. Kijk eens of dat helpt ?

Mark
if it's not broke fix it until it is
Avatar gebruiker
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1415
Geregistreerd: 06 feb 2012, 23:21
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Kachel boven de 90 km per uur ijskoud

Berichtdoor Mark300DT » 11 feb 2013, 13:14

Probleem met de monovalve, de twee aftermarket valves zijn helaas niet goed.

Jan heeft zijn oude terug gezet en deze werkt prima, ook met 130 Km/u.
if it's not broke fix it until it is
Avatar gebruiker
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1415
Geregistreerd: 06 feb 2012, 23:21
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Kachel boven de 90 km per uur ijskoud

Berichtdoor Diospuszta » 11 feb 2013, 19:53

Hoi,

Inderdaad ligt het dus aan de mono valve uit Amerika,ik heb voor Mark vanmiddag een oude mono valve bij Ivo gekocht en daar het nieuwe rubber van de Amerikaanse op gemonteerd.
Als deze week de mono valve bij Mark is gemonteerd weten we of dit dan de manier is om die dingen weer werkend te krijgen.
Ivo heeft er 50 gekocht maar heeft dan in ieder geval 50 rubbers als die van hem ook niet correct werken.

Jan.

@ Trifonius,
Bij jou lijkt het er op dat een van de radiators in de kachel verstopt is, zeker is het niet maar het is een mogelijkheid.
Avatar gebruiker
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 21 feb 2011, 10:46
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Kachel boven de 90 km per uur ijskoud

Berichtdoor Pier 50 » 11 feb 2013, 20:48

ik had het met de saxo die ik er laatst bij gekocht had
lage snelheid ,kachel warm ,hogere snelheid kouder
probleem er zat geen thermostaat in ,thermostaat gekocht en klaar
nu kan het bij jullie zijn dat de thermostaat gedeeltelijk open blijf staan,gaat de fhermometer ook omlaag als je harder gaat rijden?
de kachel radiator bestaat uit 2 delen dus kan er 1 verstopt zijn of lucht in de leiding,of je kachelkraan
Avatar gebruiker
Pier 50
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 494
Geregistreerd: 03 okt 2011, 18:28
Woonplaats: Veendam
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Kachel boven de 90 km per uur ijskoud

Berichtdoor Mark300DT » 11 feb 2013, 21:53

Die monovalve ism de temperatuur sensor in het dashboard en de electronica daar achter regelt de temperatuur in de auto.
De monovalve regelt de hoeveelheid warm water wat de kachel in komt. Er is geen kachel thermostaat.

De temperatuur van de auto is constant.
if it's not broke fix it until it is
Avatar gebruiker
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1415
Geregistreerd: 06 feb 2012, 23:21
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Kachel boven de 90 km per uur ijskoud

Berichtdoor Mark300DT » 13 feb 2013, 00:12

Zo net terug van Jan, we hebben de valve omgeruild voor een originele van Ivo en het rubbertje had Jan al overgezet van mijn aftermarket valve uit Amerika.

Nou lekker warm de gehele weg terug naar Utrecht.

Problem solved, job well done.

Mark
if it's not broke fix it until it is
Avatar gebruiker
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1415
Geregistreerd: 06 feb 2012, 23:21
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Kachel boven de 90 km per uur ijskoud

Berichtdoor Diospuszta » 17 feb 2013, 15:06

Hoi,

Gisteren een rit gehad van rond de 300 km en de temperatuur is tijdens de rit constant goed gebleven.
Dus mijn oude mono valve werkt perfect, als het rubber kapot zou gaan heb ik een reserve rubber van Mark gekregen dus als het ooit mocht sneuvelen dan vernieuw ik alleen het rubber want die imitatie mono valve vertrouw ik dus niet meer.
De conclusie is gooi nooit je oude (originele mono valve) weg.

Jan.
Avatar gebruiker
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 21 feb 2011, 10:46
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten