[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Slecht starten (koud) : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 01:59

Slecht starten (koud)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Slecht starten (koud)

Berichtdoor MikeMensink1993 » 18 dec 2012, 22:08

Hallo,

Mijn 280CE met M110 motor wil slecht starten, en als hij eenmaal aanpakt loopt hij een aantal seconden erg slecht, wat langzaam beter wordt naarmate hij langer loopt. Hij blijft op het begin alleen lopen als je geen gas geeft, of juist volgas geeft.. alles daar tussenin reageert hij slecht op.
Een aantal feiten:
- De kop is pas gereviseerd + kleppen gesteld (500km geleden)
- Rotor, verdelerkap, bougiekabels vervangen (bosch) alsmede de bougie's (ngk)
- eenmaal warm loopt de motor goed

Het slechte starten treedt al op wanneer de motor een half uur tot een uur heeft stilgestaan. Ik heb al wat rondgekeken op internet, en zit nu te twijfelen aan de koudestart injector dus deze ga ik morgen testen.
Iemand andere ideeën over de oorzaak van dit probleem?
Mvg. Mike
Avatar gebruiker
MikeMensink1993
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 jan 2012, 21:57
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Slecht starten (koud)

Berichtdoor Govert » 18 dec 2012, 22:24

Ik zou eerder denken aan de warmloopregeling. De koudestartinjector werkt maar heel kort (enkele seconden) na het starten. De warmloopregeling verhoogt het stationair toerental en verrijkt het mengsel.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Slecht starten (koud)

Berichtdoor MikeMensink1993 » 18 dec 2012, 22:37

Ja daar las ik ook wat over inderdaad, maar die zit blijkbaar onder het blok bij je oliefilter? wat kan ik hier aan testen of controleren?
Avatar gebruiker
MikeMensink1993
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 jan 2012, 21:57
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Slecht starten (koud)

Berichtdoor Govert » 18 dec 2012, 23:17

Het zijn twee componenten: de luchtschuif voor hogere toeren en de verrijker. Over de M110 weet ik verder niet zoveel, heb er maar weinig gezien, maar op het forum staat wel het nodige en misschien is er iemand die wel wat meer weet over hoe je de warmloopregeling kan controleren. In de WIS staat het helemaal uitgebreid uitgelegd en bij Technische onderwerpen kan je ook wat vinden: motor-transmissie-projecten-t13763.html
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Slecht starten (koud)

Berichtdoor Arie en Nico » 19 dec 2012, 09:20

beste

de hulpluchtschuif reageerd op temperatuur van de koelvloeistof
en zit tussen rubberen slangen van het inlaattraject tegen en in het motorblok geschroefd

deze zou je kunnen demonteren let er wel op dat er dan koelvloeistof uit het blok loopt
de luchtschuif zou je dan in een pannetje water kunnen leggen en dit verwarmen
om te kijken of de luchtschuif reageerd op warmte verschil
dus of hij open of dicht gaat

de rubberen slangen van het inlaattraject zou ik ook controleren
of ze heel zijn als er daar valse lucht word getrokken
gaat de motor ook niet lekker van starten

dit zal allemaal via de onderzijde van de auto moeten
van bovenaf niet bij te komen

het koude startventiel zou je 10,8 volt op kunnen zetten
hij zou dan moeten openen

ook zit er nog een thermo-zeit schalter in de cilinderkop geschroefd
als de koelvloeistof onder de 15 graden is zou je hierop met de multimeter en aansluiting g op de massa 48 ohm moeten hebben doe je de massa op w dan is het 0 ohm
als de vloeistof boven de 15 graden is de aansluiting g met de massa zou de multimeter 62 ohm moeten aangeven
doe je de massa aan w dan zou hij 270 ohm moeten aangeven

deze thermo-zeit schalter stuurt het koude start ventiel aan

de werking van de warmloopregelaar
zou ik op moeten zoeken op de werkplaats cd

maar voorlopig genoeg te controleren / testen
denk ik zo

Groet A & N
Arie en Nico
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 595
Geregistreerd: 08 nov 2011, 17:43
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Slecht starten (koud)

Berichtdoor MikeMensink1993 » 19 dec 2012, 13:29

Hallo,

Bedankt voor je info!
Ik heb hier momenteel niet de juiste middelen om bij de hulpluchtschuif of warmloopregeling te kunnen, dus ben ik vanmorgen begonnen met het testen van de koudestartinjector.
Ik heb de injector losgeschroefd, de leiding een stukje gedraaid, en vervolgens weer gemonteerd en een flesje om de injector geplaatst. Uiteraard ook het stekkertje weer erop gezet ;)
Toen heb ik de motor gestart (bij koelvloeistoftemperatuur onder 15 graden C), maar de injector begon niet te sproeien, terwijl dit toch wel het geval zou moeten zijn!?
Nu weet ik dus niet of dit aan de injector zelf ligt, of aan de ''thermozeit-schalter'' aan de andere kant van het blok. Ik heb nu ook geen multimeter bij de hand om dit door te meten. Ik ga dit aankomende vrijdag thuis maar eens nameten en proberen het systeem werkend te krijgen.
Zou dit dus de (enige) oorzaak kunnen zijn voor het slechte starten?
Groeten
Avatar gebruiker
MikeMensink1993
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 jan 2012, 21:57
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Slecht starten (koud)

Berichtdoor Arie en Nico » 19 dec 2012, 18:16

hoi

nee, de rubberen slangen van het inlaattraject bij de hulpluchtschuif kunnen ook flink valse lucht zuigen
je zou kunnen proberen om al het vacuum wat het interieur in gaat tijdelijk af te doppen

vacuumlekkage kan ook problemen veroorzaken

Groet A & N
Arie en Nico
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 595
Geregistreerd: 08 nov 2011, 17:43
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Slecht starten (koud)

Berichtdoor MikeMensink1993 » 26 jan 2013, 19:42

Hoi,

Ik heb de laatste tijd weinig tijd gehad om aan de Benz te werken, vandaar deze late reactie..
Vandaag heb ik het gehele inlaattraject gecontroleerd op vacuumlekkage, ik heb daarbij geen lekken kunnen vinden.
Vervolgens heb ik de hulpluchtschuif gedemonteerd, deze blijkt volledig vast te zitten. Hij staat vrijwel geheel dicht (met deze temperaturen!) en er is geen beweging in te krijgen. Diepvries of kokend water, hij blijft in dezelfde stand staan. Ik heb vanalles geprobeerd met kruipolie e.d. maar ik vrees dat deze niet meer te redden is.
Ik heb dus een nieuwe besteld. Pff wat is zo'n simpel onderdeel duur! :o Nieuw worden deze apparaten voor tot wel 350 euro aangeboden! Gelukkig kwam ik na enig zoekwerk bij een duitse site; German Spob, die ze nieuw voor 190 euro aanbiedt. De bestelling is daar dus geplaatst.
Ik hoop eind volgende week te kunnen melden dat mijn startprobleem is opgelost :$
Mvg.
Mike
Avatar gebruiker
MikeMensink1993
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 jan 2012, 21:57
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Slecht starten (koud)

Berichtdoor Arie en Nico » 26 jan 2013, 20:31

hoi

die hulpluchtschuif is ook nog wel tweedehands te verkrijgen

Groet A & N
Arie en Nico
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 595
Geregistreerd: 08 nov 2011, 17:43
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Slecht starten (koud)

Berichtdoor MikeMensink1993 » 17 feb 2013, 23:22

Hallo leden,

Afgelopen week heb ik een goed functionerende hulpluchtschuif gemonteerd. Verder heb ik nog eens alle rubberen slangen enz. nagekeken. De motor start nu altijd nog niet goed... wel merk ik duidelijk het verhoogde toerental bij de koude start, dat langzaam zakt naarmate de motortemperatuur oploopt.
Maar nu is het toerental bij koude motor veel te hoog, en zakt het bij warme temperatuur te laag. Ik heb geen toerenteller dus ik kan geen waarden noemen, maar het is bij koude motor duidelijk veel te hoog, ik schat zo'n 2000 toeren, stationair rij ik dus dan al 30km/u ofzo.
Wanneer de motor goed warm is loopt hij veel rustiger, maar eigenlijk te rustig. Zit net tegen het afslaan aan als ik voor een stoplicht stop, erg vervelend dus.
Nu kan ik een hoop afstellen met de stationairschroef, maar dan wordt het bij koude óf warme motor gelijkertijd weer slechter.
Iemand enig idee wat ik nog af kan stellen of controleren?
Bvd.
Mike
Avatar gebruiker
MikeMensink1993
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 jan 2012, 21:57
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Slecht starten (koud)

Berichtdoor Zozo » 18 feb 2013, 11:02

De laatste keer dat ik heb geinformeerd naar de extra luchschuif voor de M110 bij Mercedes zelf in Duitsland, koste deze nieuw +/- € 250.. Dus dan lijkt me € 190 voor een gebruikte die op zijn minst net zo oud als die je nu hebt er veel geld. Verder vermoed ik dat mogelijk ook je warmloppregelaar zijn beste tijd heeft gehad. Deze kun je enkel testen met brandstof drukmeters en lopende motor. Hier moet je dan de stuurdruk meten bij verschillende motortemperaturen.
Deze is nieuw niet meer leverbaar, wel is deze nog bij de Bosch Service te reviseren. Hoe dan ook zal dit niet goedkoop zijn, mij heeft deze revisie 2 jaar geleden € 500 kost. Het nadeel van deze 2 dure onderdelen is dat wanneer je ze 2e hands koopt dan wordt je het vel over de oren getrokken en je ook nog veel geluk moet hebben en dat deze de komende jaren dan goed blijven.

Ook kun je even de brandstofaccumulator testen gaat ook graag eens kapot na 30 jaar. Deze zit achter/onder de auto boven de brandstofpomp. Wanneer deze (intern) lekt dan bouwt zich slecht druk op in het systeem.

De koudstart injector kan je op zijn werking testen door hem meteen via de accu van stroom te voorzien. Deze zal dan constant spuiten. Zonder brandstofdruk hoor je dan al klikken en wordt ie warm. Spuit deze dus wel brandstof dan is mogelijk de thermotimer kapot deze kun je doormeten en moet een bepaalde Ohm waarde hebben. Is ook niet goedkoop en kost nieuw +/- € 95 :). Meet in iedergeval ook de bekabeling door van de thermotimer naar de injector, hier kan nogal eens een kabel/soldeerbreuk optreden.

:) leuk werk en nogal tijdrovend al dat correct doormeten van de kjet.. Daarom dus ook niet goedkoop wanneer je het uitbesteed met de huidige uurtarieven en onderdeelprijzen. Welcome to the real world of Benz :woohoo:

http://members.home.nl/pappenheimer/MB/ ... 5b1%5d.pdf

http://members.home.nl/pappenheimer/MB/ ... ronic_.pdf

http://members.home.nl/pappenheimer/MB/
;)
Avatar gebruiker
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten