[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
280CE backfire/stuwschijf/LPG : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 12:58

280CE backfire/stuwschijf/LPG

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

280CE backfire/stuwschijf/LPG

Berichtdoor Kraan » 13 feb 2013, 16:27

Hallo,

Zoals ook in mijn 'voorstel rondje' aangegeven: ik heb een probleem met mijn vriendin die veroorzaakt wordt door mijn 280CE :D .

Intro: ik rij een 280CE uit '85 op benzine en LPG.

Een paar weken geleden heb ik een paar backfires gehad die er uiteindelijk in geresulteerd hebben dat mijn MB nog maar 10km/u reed. Meer vermogen zat er niet in. De ANWB'er kon er niets mee en mijn garage kwam tot de conclusie dat mijn stuwschijf vastgeslagen was. Deze teruggedrukt en hij deed het weer. Vervolgens wel het issue gehad dat mijn MB op LPG (nadat hij warm was), afsloeg voor het stoplicht. Dit is nu ook gefixt.

Maar vorige week weeer een backfire gehad met als resultaat dat ik weer al mijn vermogen kwijt was. Weer naar de garage en stuwschijf weer teruggeduwd. Nu ook alle ontstekingsdelen vervangen, want volgens de garage is dat 9 van de 10 keer het issue met backfires.

Gisteren echter tijdens het starten op benzine (start altijd op benzine en schakel daarna over op LPG) weer geen vermogen...... Maar volgens mij niet veroorzaakt door een backfire. De garage heeft mij nu geleerd hoe ik zelf met een hamertje en een schroevendraaier mijn stuwschijf kan terugduwen/slaan. Kortom, ik kon gelukkig weer verder. Maaarrrrr, dit is volgens mij niet zoals het zou moeten...... De jongens van de garage (een oldtimer specialist) weten het ook niet zo goed meer op dit moment.

Dus heeft iemand enig idee wat dit is, waardoor het komt en belangrijker hoe ik dit kan oplossen? Ik wil mijn vriendin niet gelijk gaan geven dat de 280CE toch niet zo'n goed idee was. Ik vind de wagen echt te fantastisch om de deur uit te doen!

Bedankt!!
Kraan
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 okt 2012, 21:36
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: 280CE backfire/stuwschijf/LPG

Berichtdoor Arie en Nico » 13 feb 2013, 18:41

hee kraan

er zijn speciale stuwschijven te koop
om het effect van de backfire te verminderen

maar inderdaad slechte ontstekingsdelen veroorzaken backfires
je kan ook de onsteking wat vroeger zetten
LPG ontbrand langzamer als benzine

maar vaak als je een flinke backfire heb gehad
dan is de luchtweger zo ontwricht dat het niet meer goed te krijgen is

wat voor merk zijn de ontstekingsdelen ?
aftermarket spullen willen ook wel eens problemen geven

Groet A & N
Arie en Nico
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 595
Geregistreerd: 08 nov 2011, 17:43
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 280CE backfire/stuwschijf/LPG

Berichtdoor Toontje » 13 feb 2013, 19:36

hoi hoi
vaak word bij LPG inbouw de aanslag van de schijf niet meer terug gezet dan slaat die tever door en zit vast als die er wel zit dan is die alleen krom draaid wel niet lekker meer maar kun je meestal nog rijden.
belangrijk is wel dat de wagen bij een bedrijf wat goed is in afstellen de wagen goed te laten afstellen
die klappen kunnen behoorlijke schade aanrichten ik heb dingen te liggen waar zelfs de arm is afgebroken
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 280CE backfire/stuwschijf/LPG

Berichtdoor Kootrudy » 13 feb 2013, 22:57

Door die backfire's gaat je stuwschijf ook krom staan waardoor die niet goed meer werkt. Er kan van alles losschieten (vacuĆ¼m slangen) daar gaat die ook beroerd van lopen... ik heb ook een speciale stuwschijf met backfire beveiliging. hier zitten rondom gaten in, met daarbovenop een rubberen flapje die ook in het midden vastzit.
krijg je dan een backfire, dan vliegt alleen dat flapje omhoog en kan de druk weg via je luchtfilter zonder dat alles aan baklappen knalt. (kromme stuwschijf, gescheurde/losgeslagen slangen)
Ik zou zo eentje aanschaffen om schade te voorkomen!
Kootrudy
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 01 nov 2011, 23:22
Woonplaats: Den Haag / Den Helder
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 280CE backfire/stuwschijf/LPG

Berichtdoor Kraan » 15 feb 2013, 12:22

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Krijg inderdaad het idee om een stuwschijf aan te schaffen met een backfire protectie er in. Is dat ingewikkeld om in te (laten) bouwen door de garage? Mijn idee is wel dat ik in principe altijd hoge kwaliteit onderdelen in de auto bouw. Uiteindelijk heb je daar volgens mij het langst plezier van. Als ik die nieuwe stuwschijf er op zet is het dan verstandig om nog meer te vervangen? De arm of iets dergelijks?

Bedankt!
Kraan
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 okt 2012, 21:36
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: 280CE backfire/stuwschijf/LPG

Berichtdoor Kootrudy » 15 feb 2013, 15:53

Zou ik niet doen, alleen die schijf. die schijven zijn alleen net iets zwaarder omdat ze van een ander materiaal zijn dus moet de auto is minder rijk worden afgesteld op benzine.
http://www.gebrvanorsouw.nl/Stuwschijven.html
heb ik hem gekocht, het is niet moeilijk om hem te vervangen, luchtfilter eraf halen en je kan er zo bij. Je moet alleen zorgen dat die echt goed in het midden zit anders komt er lucht langs de stuwschijf kan gaan en zal hij niet goed naar beneden gaan.

Groeten Rudy
Kootrudy
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 01 nov 2011, 23:22
Woonplaats: Den Haag / Den Helder
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 280CE backfire/stuwschijf/LPG

Berichtdoor Loodgieter » 21 feb 2013, 19:33

dag,

Begin met je onstekingsdelen te vervangen. Gewoon goed onderhoud.
verdelerkap, rotor, bougiekabels, bougies.
Had de zelfde probleem toen ik de auto kocht W123 280E.
Onstekingsdelen vervangen en zelfs met een kromme stuwschijf kan je overigens rijden. (niet dat dat goed is)
Dus met alleen een goede schijf met een backfire beveiliging ben je er niet, dat gaat even hard kappot alleen beschadigd het de spinnekopdelen niet.
Loodgieter
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 okt 2012, 18:15
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 280CE backfire/stuwschijf/LPG

Berichtdoor Zozo » 21 apr 2013, 08:58

En vooral kleppen vaak controleren en (bij)stellen, dit moet je op LPG ook wat frequenter herhalen. :)

Zie het zo, je hebt een injectiemotor, deze spuit de benzine direct in de cilinders en neemt de 'lucht' mee vanuit het spruitstuk.

* Op LPG neemt de motor de 'brandstofmengsel' uit het spruitstuk, dus dit hele grote inlaattraject is dan gevuld met een explosief mengsel. Wanneer daar dus een ontstekingsbron bij kan komen gaat het knallen. :)

Bv. wanneer een bougie te vroeg vonkt terwijl er een inlaatklep open staat, dan staat je ontsteking te vroeg. Maar in zulk geval zul je vaker dan af en toe een knal moeten horen.

Of het vonkt wel op tijd maar er staat alsnog een klep open omdat deze veel te strak staat. Kleppen slijten in komen hoger in de zitting te liggen en komen uiteindelijk met de steel tegen de tuimelaar en gaan zo dus te vroeg open. Met LPG wordt je kop heter en zal sneller slijten dan op benzine. Dus nog a wiedes dat een reeds behoorlijk ingesleten kop alleen maar korter leeft wanneer de motor in een later stadium pas is omgebouwd naar LPG.

De Kjet is daarbij eigenlijk het minst geschikte (minst ideale) concept voor een standaard LPG installatie (zie *) het kan wel maar het is uitsluitend geschikt voor de betere (minst belaste van de oude) motoren, vergt meer onderhoud en dient men vaker controles uit te voeren. Wacht je hiermee tot de eerste knal van het jaar dan ben je dus al rijkelijk te laat.

Wil je de knallen voor zijn dient men een strak onderhoudsschema en controlebeurten er op na te moeten houden. Want elke knal is er potentieel 1 teveel.

Dus zelf kleppen leren stellen, het kjet traject leren kennen en een onderdruktester leren handelen etc. is geen overbodige luxe. Dit telkens uitbesteden aan de garagist is altijd een heikel en kostbaar punt.

:dance: Das dus minder tijd voor je vriendin, bereid haar daar maar alvast er op voor.. ;)

BTW. je kan preventief ipv zo'n geprepareerde stuwschijf ook een terugslagklepje ergens inbouwen.
https://shop.landreiziger.nl/pneumatiek ... p-1-4.html
Althans zo heb ik het bij de Volvo gedaan, das ook een kjet op LPG. Dan zul je even bij de M110 moeten zoeken naar een geschikte plaats. Bij de Volvo met B27E heb ik deze met een t-stuk in de luchtslang voor de koudstart injector geplaatst. Werkt perfect. :)
Avatar gebruiker
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten