Allen,
1e post, gelijk lekkere binnenkomer
Vorig jaar hebben wij een camper aangeschaft op basis van een 207D met om616 65pk trekstart motor.
Inmiddels is er al veel aan gebeurd en zijn we bijna klaar.
Alleen is er een probleem met de snelheid. Voordat hij de stalling inging, reed hij amper 80 op de GPS. Twee weken geleden zijn de kleppen gesteld en de startmotor vervangen. Vandaag dus weer even de snelweg op, en amper power. 78/79 op de GPS. Wat extra gegevens over de motor:
OM616, 207D, 65PK trekstarter. Bouwjaar eerste maanden 1981. Km.stand 215k. Motor verbruikt geen/nauwelijks olie, pluimpt (helemaal) niet, loopt keurig stationair en slaat gelijk aan (ook bij koud weer). Dit is verbeterd na het kleppenstellen. Mijn garagist heeft jaren een 208 als werkbus gehad en vond de motor erg mooi lopen. Stationair kan vrij laag, zonder echt problemen te geven.
Inmiddels is tijdens de winter vervangen:
- grote brandstoffilter;
- kleine brandstoffilter;
- uitlaat compleet;
- waterpomp;
- radiateur;
- vaste fan door electrische (zou dus ietsje meer vermogen moeten geven);
- motorolie;
- versnellingsbakolie;
- diff-olie;
- kvs;
- thermostaat;
- oliebadfilter schoongemaakt en opnieuw gevuld (inmiddels vervangen door een droog filter van een vectra uit 1997);
- kleppen gesteld;
- startmotor vervangen.
Zonder het oliebadfilter, kroop de snelheid richting 95/100 km per uur (gps). Dat vanwege waarschijnlijk voldoende gemeten vacuum. Met het nieuwe filter heeft hij ook 1x ong. 95 gereden, alleen het gemeten vacuum is zo gevoelig!
Het lijkt erop dat er iets in de dieselpomp niet goed zit, dat er te weinig diesel geleverd wordt/ opbrengst te laag.
Afstellen van de roetstop heeft geen invloed, volledig in (dicht) en uit (open), het heveltje in de pomp schijnt daar met gasgeven niet eens te komen.
De (dubbele) gasklep is schoongemaakt en het vacuum getest. Dat werkt. bij volgas staat de gasklep onder een hoek van ong 87 gr. Als je rijd dan kan je met de alleen de gasstang de snelheid / toeren regelen. Het stangetje wat naar de dieselpomp gaat, doet daarbij niets. Zie:
Als je die los laat hangen, rijdt hij net zo hard / zacht. Tijdens stationair doet hij wel iets, hij gaat onregelmatig lopen en dreigt af te slaan.
We hebben het mechaniekje aan de achterkant van de pomp uit elkaar gehaald met die bus (met veer, schroef en opvulringetjes) en hebben die opvulringetjes bekeken, er zaten wel 4/5 ringen tussen? Vervolgens getest door handmatig het membraan van de dieselpomp in te duwen aan de achterzijde bij lopende motor, en eindelijk, er komt teveel diesel uit (lees zwarte rook uit uitlaat). dit is de enige keer dat er (zichtbaar) zwarte/grijze rook kwam. Let wel, dit is onbelast.
Klopt het dat deze vacuumgestuurde diesels niet roken? Mijn garagist verbaasde zich erover. Hij dacht dat de plunjer (met die bout en ringetjes) niet ver genoeg induwde, waardoor er simpelweg niet genoeg diesel naar de verstuivers gestuurd wordt.
Overigens lekt de pomp uitwendig niet. Test met remmenreiniger is gedaan. De olie in de pomp zit erin en het lijkt erop dat (door de weerstand) er voorste membraan van de pomp nog intact is. Maar dit wordt maandag opengehaald.
En voor de volledigheid: ik wil geen racecamper, maar vrijwel iedereen haalt uit zijn dieselblokje een snelheid van 90/95. Merendeel loopt over de 100/110 met soms 3000kg gewicht. Voor ons is bv 95 een goede waarde, daarmee blijven we de vrachtwagens voor.
Any thoughts?