Even een korte vraag. Mijn auto rijdt in principe goed, motor trekt goed, klinkt redelijk goed, geen bijgeluidjes etc..olieverbruik is ook niet noemenswaardig en geen waterverbruik. Starten onder normale omstandigheden is als een bezineauto, in een split second is ie aangeslagen.
Wat me afgelopen week verbaasde is dat ie maanadgochtend half 7 niet wou starten?! Het was wel net iets onder de nul graden maar ook geen -20! Eerste poging was bijna raak maar net niet, daarna draaide de motor ook een stuk langzamer en was alles tevergeefs.
Einde van de middag weer geprobeerd en toen sloeg ie wel aan?? Ik heb een multimeter geleend gisteren en einde middag was ie voor starten op 12.7V en gelijk na starten ietsje meer 12,8. Na een kort ritje stond ie op 13.7 of zo. De accu is iets van 82Ah of 85Ah(ben het vergeten).
Als de motor wel start en het is flink koud dan wil ie ook gelijk uit gaan als ik het gaspedaal los laat. Maar dat komt waarschijnlijk door dat de choke knop niet veel doet, ik heb geprobeerd eraan te draaien met draaiende motor maar ik hoor geen verschil in toeren. Of is er nog iets wat een dieselmotor stationair laat draaien bij koude start?
Het lampje van de gloeiers gaat netjes aan/uit. Ook blijft het lampje niet branden bij draaiende motor, dus dan zouden de gloeiers toch goed moeten zijn?? Ik weet niet wat voor type gloeirs erin zitten, zal nog een foto maken en hier posten.