door Jeroen » 25 maart 2013, 20:06
Ik verbaas me altijd een beetje over de ophef over de salarissen en gouden handdruk van politici. Op de totale rijksbegroting maakt het zo goed als niks uit. De eerste en tweede kamer hebben respectievelijk 75 en 150 leden. Dus die 225 salarissen maakt helemaal niets uit.
Wat ik belangrijk vind is hoe je mensen gemotiveerd krijgt om de politiek dan wel de publieke sector in te gaan. Hoewel er vele factoren meespelen zal salaris toch ook een belangrijke factor zijn. Ik heb nooit gesnapt wat de politiek met de Balkenende norm wilde bereiken. Anders dan dat iedereen minder moest verdienen dan de premier. Garandeert dat goede politici, goede bestuurders? Er is geen enkel, maar dan ook geen enkel feit en of onderzoek dat laat zien dat als je de publieke sector/politiek minder betaalt je als natie er beter van wordt. Het is mijns inziens niks minder dan een heksenjacht, ingegeven en opgejaagd door minne domme individuutjes die het niet kunnen verkroppen dat er mensen zijn die meer verdienen dan zij.
De ophef over de wachtgeld regeling vind ik ook tendentieus. In heel Nederland zijn er nauwelijks mensen te vinden die in de locale dan wel de nationale politiek willen gaan. Als je naar de statistieken kijkt is het triest om te zien dat mensen die in de politiek hebben gewerkt nauwelijks aan de slag komen als ze weer gewoon op de arbeidsmarkt terecht komen. Uitzonderingen daar gelaten
Ik denk dat het probleem niet het salaris of het wachtgeld is. Het probleem is hoe krijg je goede mensen, met kwaliteiten gemotiveerd om een aantal jaren in de politiek te gaan. Wie van ons zou dat serieus overwegen? Of beter gezegd, onder welke omstandigheden zou je dat willen overwegen. Ik denk dat een salaris en een vangnet zoals wachtgeld regeling enige motivatie geeft. Niets menselijk is ook politici vreemd.
Je kunt met afgunst naar het salaris van de tweede kamer politici kijken, maar wie van ons geeft zijn huidige baantje met vermoedelijk minder salaris op, om in de tweede kamer te gaan zitten.
De discussie moet vooral gaan over hoe je goede, capabele, gemotiveerde mensen in de politiek en de politieke sector krijgt. Wat ze verdienen en als ontslagregeling hebben is mijn inziens secundair.
Jeroen