[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Aansturing W123 280 injectoren : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 27 nov 2024, 21:10

Aansturing W123 280 injectoren

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Aansturing W123 280 injectoren

Berichtdoor Thalitha » 19 maart 2013, 21:57

Goedenavond,

Zoals bekend zijn wij een W123 met 280 motor aan het opknappen. De auto is voorzien van een LPG installatie, en de motor loopt prima op gas. Echter wil hij niet lopen op benzine, dus zijn we gaan zoeken waar dit probleem kan zitten.

De ontsteking hebben we uitgesloten, de auto loopt immers perfect op LPG. Als we de schakelaar omzetten op benzine en we starten de auto met één van de bougie's uitgedraaid op het kleppendeksel vonkt deze gewoon. Het zit hem dus niet in de ontsteking. Ik heb de benzine pomp al vervangen, deze was defect, ik heb op de injectorrail nu prima druk. Ik vertrouwde de injectoren niet echt dus ik heb deze gedemonteerd en deze met een losse 12v accu getest. Alle injectoren werken naar behoren, deze zijn ook allemaal doorgeblazen in open stand (dus met 12v op de contacten).

Vervolgens ben ik gaan kijken of de injectoren wel aangestuurd werden. Ik heb de kabel naar de injectoren gevolgd en dacht toen dat ik het probleem gevonden had. Elke injector heeft natuurlijk een geschakelde + en een massadraad. Ik kwam erachter dat de massabundel vanaf de injectoren los onder het inlaatspruitstuk hing, dus ik dacht het probleem gevonden te hebben. Ik heb de massabundel met de carosserie verbonden en vervolgens gemeten of er weerstand is tussen de massacontacten in de stekkers van de injectoren, de carosserie en de - pool van de accu. Tussen geen enkel van deze onderdelen was weerstand te meten, dat wil zeggen dat de injectoren nu dus perfecte massa hebben.

Toen ging ik de andere draden naar de injectoren volgen, dit zijn de geschakelde + draden naar de injectoren die de injectoren hun impuls geeft om te openen. Tot mijn grote schik zag ik dat deze draden afgeknipt zijn. Ik weet niet welke idioot dit gedaan heeft, maar het heeft vast te maken met de inbouw van de gasinstallatie. Ik weet zeker dat als ik deze draden aansluit op de originele manier, en ik plaats een relais tussen de massakabel van de injectoren en de carosserie, en ik laat deze relais schakelen op de schakelaar gas/benzine van de gasintallatie, dat ik het systeem naar behoren kan laten werken.

Mijn vraag is nu: waar dien ik de draden op aan te sluitend die de injectoren hun impuls geeft? Gaan deze draden naar de computer of is er een andere regelunit voor de aansturing van de injectoren? Waar kan ik dit vinden??

Hoop dat iemand hier mij het antwoord kan verschaffen!!
Avatar gebruiker
Thalitha
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 26 jan 2012, 20:47
Roepnaam:
Type wagen: 280
Bouwjaar: 1965
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Aansturing W123 280 injectoren

Berichtdoor Wiebren240D » 19 maart 2013, 22:45

Hallo Thalitha

wij hebben een tijdje geleden zo een W123 gesloopt.
zat een KJ tronic injectie systeem op volgens mij ligt de complete kabelboom op zolder misschien heb je er wat aan om even te kijken waar bij jou de fout zit en hoe je het weer goed aan kunt sluiten.

de kabel boom ligt in sleutelclub Blesdijke op de grens van Friesland en Overijssel.

ik merk wel van hoe en wat.
met de groeten van Wiebren ut Snits telnr 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Aansturing W123 280 injectoren

Berichtdoor PascalvD » 19 maart 2013, 22:53

ik denk dat je op zoek bent naar een aansluitingen van een d-jetronic
als jij het over elctrische injectors hebt tenminste

de k-jetronic heeft brandstofleidingen er naar toe lopen en die open via druk net als een diessel een beetje

maar ik heb nog een d-jetmotor staan met motor kabel boom is allen die van een W123

dus als je zegt ik gaan naar blesdijke dan ben ik er ook met mijn gedeelte en dan kunnen we kijken wat er wel past want het is moeilijk om dat zo te zeggen

plaats anders voor de duidelijk heid een foto van je motor om fouten te voorkomen

gr pascal ook sleutelclub lid
PascalvD
 


Re: Aansturing W123 280 injectoren

Berichtdoor Thalitha » 25 maart 2013, 17:28

Bedankt voor jullie reacties heren.
Ik ga het even overleggen met mijn vriend (die heeft er meer verstand van dan ik :P). Friesland, Overijssel en Blesdijke zijn niet bepaald in de buurt van ons, dus bedankt voor het aanbod en als we erop in willen gaan horen jullie het van ons!
Avatar gebruiker
Thalitha
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 26 jan 2012, 20:47
Roepnaam:
Type wagen: 280
Bouwjaar: 1965
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Aansturing W123 280 injectoren

Berichtdoor Weizengelb » 25 maart 2013, 18:47

Ik vind het ook vreemd, in de W123 is alleen K-jetronic gekeverd waarbij de injectoren zonder enige electriciteit zouden moeten werken.

Blijkbaar is in jullie 280 (is het overigens wel een 280E?) een D-jetronic motor ingebouwd uit een ouder type (W114,W116 of W107). Dat zou ook wel verklaren waarom de kabeltjes gewoon zijn afgeknipt, er zit namelijk toch geen kabelboom in een W123 die hierom zou passen.

Om deze motor op benzine te laten open is dus wel een probleem. Een compleet D-jetronic systeem inbouwen is een zware taak (ik denk alleen al aan de computer inbouwen, verschillende sensoren voor lucht, watertemperatuur, onderdruk voeler en vooral ook de contacten in de stroomverdeler etc.).

Het eenvoudigst zal helaas toch zijn om een andere (K-jet) motor te zoeken en in te bouwen.. of... een carburateur incl. inlaatspruitstuk te monteren.

Succes! Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Aansturing W123 280 injectoren

Berichtdoor PascalvD » 25 maart 2013, 19:56

@ matieu ik vind het ook al vreemd ik heb het er van het weekend met wiebren over gehad dat er meer gebeurt is dan dat wij denken

maar buiten dat om als je doe goede kabel boom heb van de motor dan zou het niet zo veel voor moeten stellen

maar evt heb ik ook nog een k-jetronic in laat stuk liggen compleet met gas stuk enz. allles netjes af geplatk er moet allen gekeken worden naar andere injectoren
dan is alles wel meteen klaar

en evt heb ik ook een donor d-jetronic motor in de aan bieding

ik hoor het wel als je wat nodig hebt

maar plaats nou even een foto van je motor thalitha dan kunnen we hier zo zeggen wat het is en het beste advies geven

en dat blesdijke niet in de buurt licht maakt niet veel uit zou ik hast zeggen als je een dik weekend bezig bent en als je het daarna goed hebt ben je klaar (dan heb ik het allen over het d-jetronic aansluiten en evt testen ) inlaat stuk ombouwen ben je ven zoet (ik heb ervaring zie W114 project )


gr pascal
PascalvD
 


Re: Aansturing W123 280 injectoren

Berichtdoor Weizengelb » 25 maart 2013, 20:09

Ik heb even teruggekeken, jullie wagen is blijkbaar oorspronkelijk een 250 carburateur.

Een kabelboom van een D-jet is niet voldoende, je moet ook de stroomverdeler monteren met de 3 Contacten erin die elke keer 2 injectoren laten inspuiten. Verder moet je de acceleratiecontacten die op de gasklep zitten op de een of andere manier monteren. Maar goed, dit zit misschien nog allemaal op de motor??

In elk geval potentieel een flinke klus waarbij veel dingetjes problemen kunnen geven.

Foto van de motor zou inderdaad veel opheldering geven.

Respect trouwens voor het vele werk wat gedaan wordt!
Een losse achterruit (getint met verwarming) heb ik denk ik ook nog wel liggen in Noord limburg mocht dat in de buurt zijn.
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten