Goedenavond,
Zoals bekend zijn wij een W123 met 280 motor aan het opknappen. De auto is voorzien van een LPG installatie, en de motor loopt prima op gas. Echter wil hij niet lopen op benzine, dus zijn we gaan zoeken waar dit probleem kan zitten.
De ontsteking hebben we uitgesloten, de auto loopt immers perfect op LPG. Als we de schakelaar omzetten op benzine en we starten de auto met één van de bougie's uitgedraaid op het kleppendeksel vonkt deze gewoon. Het zit hem dus niet in de ontsteking. Ik heb de benzine pomp al vervangen, deze was defect, ik heb op de injectorrail nu prima druk. Ik vertrouwde de injectoren niet echt dus ik heb deze gedemonteerd en deze met een losse 12v accu getest. Alle injectoren werken naar behoren, deze zijn ook allemaal doorgeblazen in open stand (dus met 12v op de contacten).
Vervolgens ben ik gaan kijken of de injectoren wel aangestuurd werden. Ik heb de kabel naar de injectoren gevolgd en dacht toen dat ik het probleem gevonden had. Elke injector heeft natuurlijk een geschakelde + en een massadraad. Ik kwam erachter dat de massabundel vanaf de injectoren los onder het inlaatspruitstuk hing, dus ik dacht het probleem gevonden te hebben. Ik heb de massabundel met de carosserie verbonden en vervolgens gemeten of er weerstand is tussen de massacontacten in de stekkers van de injectoren, de carosserie en de - pool van de accu. Tussen geen enkel van deze onderdelen was weerstand te meten, dat wil zeggen dat de injectoren nu dus perfecte massa hebben.
Toen ging ik de andere draden naar de injectoren volgen, dit zijn de geschakelde + draden naar de injectoren die de injectoren hun impuls geeft om te openen. Tot mijn grote schik zag ik dat deze draden afgeknipt zijn. Ik weet niet welke idioot dit gedaan heeft, maar het heeft vast te maken met de inbouw van de gasinstallatie. Ik weet zeker dat als ik deze draden aansluit op de originele manier, en ik plaats een relais tussen de massakabel van de injectoren en de carosserie, en ik laat deze relais schakelen op de schakelaar gas/benzine van de gasintallatie, dat ik het systeem naar behoren kan laten werken.
Mijn vraag is nu: waar dien ik de draden op aan te sluitend die de injectoren hun impuls geeft? Gaan deze draden naar de computer of is er een andere regelunit voor de aansturing van de injectoren? Waar kan ik dit vinden??
Hoop dat iemand hier mij het antwoord kan verschaffen!!