De pomp eraf halen was niet nodig geweest, omdat die diesel microbe niet door de filters komt. Wat heb je allemaal gedaan om de pomp schoon te maken?
Zit de pomp al weer op de motor?
Zo ja, hoe heb je dat gedaan?
Zo nee, dan moet dat eerst gebeuren. Het werkplaatshandboek zegt daarover het volgende:
Zet de motor op 47º voor BDP in de compressieslag van de eerste cylinder.
Zet de pomp op zijn merktekens, draai nu heel voorzichtig naar links (tegen de draairichting in), de pomp zal nu twee tanden verspringen, omdat er druk op de nokkenas van de pomp staat. Dus de tweede tand na het merkteken moet tegenover het merkteken op het pomphuis staan.
De meenemer aanbrengen en de pomp in de motor inbrengen. Zorg dat de pomp in het midden van sleufgaten zit. Draai twee moeren vast (de twee moeren die het makkelijkst bereikbaar zijn).
Verwijder nu de pijpaansluiting van de eerste cylinder en verwijder het drukventiel en het veertje, dat zijn nummer 3 en 4 in het plaatje hieronder:
Breng de pijpaansluiting weer aan en zet vast met 35 Nm.
Zorg dat de pomp niet in de stopstand staat. Heeft de pomp een pneumatische regelaar? De hevel moet in het midden staan (rijstand).
Breng het druppelpijpje aan op de pijpaansluiting van de eerste cylinder. Hieronder zie je het pijpje.
- drip_tube.jpg (70.67 KiB)
Nu ga je vaststellen waar de pomp staat. Het werkplaatshandboek gebruikt een brandstofhouder (nr. 7). Je kan ook door de handpomp te gebruiken telkens druk op de pomp houden.
De motor staat nog op 47º voor BDP. Draai de motor voorzichtig naar circa 30º voor BDP (als je de gloeibougies verwijderd, dan draait de motor wat makkelijker). Pomp met het handpompje. Komt er een straal uit, dan moet het nog verder. Komt er niets uit, dan is het inspuitmoment al geweest. Als je 30º graden hebt gehad, ga dan door naar 29ª, 28º enz. totdat de brandstof nauwelijks nog uit het pijpje komt, na 15–20 seconden mag nog een druppel komen. Dan zit zo op inspuitmoment. Het inspuiten moet op 26º voor BDP gebeuren, als je te vroeg of te laat zit, moet je de pomp gaan draaien.
Als de pomp niet goed staat, draai de motor totdat je op 26º voor BDP in de compressieslag staat van de eerste cylinder. Let op, nooit terugdraaien, ook niet een klein beetje, want dan is de spanning van de distributieketting.
Maak nu de twee moeren van de pomp los en draai de pomp een heel klein beetje naar de motor toe voor vervroegen of van de motor af voor verlaten.
Voor je gaat pompen telkens de twee moeren weer vastzetten. Het luistert allemaal erg nauw, dus voorzichtig draaien aan de pomp.
Druppelt de pomp nauwelijks, dan ben je op inspuitmoment. Pomp verder vastzetten.
Pijpje verwijderen, pijpaansluiting losmaken, drukventiel en veer aanbrengen en pijpaansluiting met nieuwe rubber O-ring en nieuw koperen dichtring (is speciaal dun dichtringetje, kan je bij MB dealer of (Bosch) dieselservice kopen, beste is om gelijk een stel te kopen) terugschroeven. De pijpaansluiting moet vervolgens worden vastgedraaid: 30 Nm, dan weer lossen; 30 Nm en weer lossen en dan met 35 Nm vastzetten. De borg op de pijpaansluiting vastzetten (maximaal moment 9 Nm anders krijg je lekkage).
Let op, bij het werken aan de dieselpomp altijd zeer schoon werken, want dieselpompen en verstuivers houden niet van viezigheid.
Motor niet starten voordat de luchtleiding aan de regelaar vast is gemaakt. Controleer op lekkages.