[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bougiekabels ontstoord versus niet-ontstoord : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 06:03

Bougiekabels ontstoord versus niet-ontstoord

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Bougiekabels ontstoord versus niet-ontstoord

Berichtdoor Stefaan83 » 29 maart 2013, 14:46

hallo,

Er zijn sets (budget)boegiekabels te krijgen die niet ontstoord zijn. Deze zijn vaak veel goedkoper dan standaard kabels.
Deze hebben dan ook geen ingebouwde weerstand.
Ontstoorde boegiekabels worden wel afgeraden bij klassieke puntjesontsteking.
Hebben deze nadelige invloeden voor de elektronische ontsteking?
Voor zover ik dacht is die ontstoring alleen om digitale apparaten in en rond de wagen niet de verstoren.
Klopt dit?

groeten
Stefaan83
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: boegiekabels ontstoord versus niet-ontstoord

Berichtdoor Luigi » 29 maart 2013, 15:27

Hoi Stefaan.

Dat ontstoorde kabel niet worden geadviseerd bij een auto met contactpunten heb ik nog niet eerder gehoord. :?:
Het ontstoren komt dacht ik al uit die tijd, het voorkomt o.a. een motortoerental afhankelijke ruis op je auto-audio installatie.

Groet Luigi.
Luigi

Berichtdoor Weizengelb » 29 maart 2013, 18:07

Onstoorde kabels (of ontstoorde bougies, vaak met een R in de typeaanduiding) hebben in het algemeen een hogere weerstand. Dit geeft een wat hogere belasting aan het ontstekingssysteem.
De oudere conventionele systemen hebben al een wat lagere spanning en kunenn daardoor storingen gaan geven of eerder inbranden (kontactpunten).

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee

Berichtdoor Bob » 29 maart 2013, 19:51

Hallo, ik zal ook even mijn input geven
Ontstoorde kabels danken hun naam aan de koolkern in de bougiekabels De spanningsopbouw heeft dan enige tijd nodig om de totale spanning op te bouwen waardoor de piekspanning uiteindelijk lager is en minder storing veroorzaakt (Niet alleen voor je eigen autoradio maar ook voor de buiten wereld)
Nadeel is de lagere piekspanning en dus een kleinere vonk.
Trouwens die koolkern breekt ook tenslotte in vele stukje (door het buigen) waardoor ook vonk verlies !
Het heeft dus mijn inziens niets te maken met je kontact punten en sneller inbranden,

Bij koperkern heb je dit nadeel dus niet, en mogelijk in kritische start omstandigheden een beter startende motor en mogelijk een betere verbranding door de grotere vonk
Vroeger heb ik dat veel gedaan bij (engelse) startprobleem auto's, in de winter. Nieuwe kabels nieuwe kap en starten als een tierelier en......je kreeg een gigantische veer in je kont. (Heerlijk :o )

Aan jouw de keus, succes Bob
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja

Re: Bougiekabels ontstoord versus niet-ontstoord

Berichtdoor Stefaan83 » 30 maart 2013, 21:42

weer wat slimmer geworden :idea: