Vrijdag ben ik samen met forumlid Dromer naar de Techno Classica geweest. De Techno Classica is de grootste oldtimerbeurs ter wereld en het wordt gehouden in Essen, Duitsland. Dichtbij genoeg voor een dagtripje.
Ter illustratie enkele foto’s.
Mercedes-Benz had een opstelling van alle S-klasse voertuigen:
Er waren vele oldtimerbedrijven, die de mooiste auto’s aanbieden. De 600’s, 300SL’s, 6.3’s en 6.9’s vlogen je om de oren.
Bij de Duitse W123 club stond deze 230TE met 1.300.000 km op de teller:
Niet alleen de diesels kunnen dus hoge kilometrages halen. De auto is uit 1982 en heeft in 1992 op 511.191 km een nieuwe motor gekregen (kosten DM 10.017,91) en daar rijdt de auto nog steeds mee. De stuurkogels zijn meerdere malen vervangen, het stuurhuis is al twee keer vervangen (door een tweedehands onderdeel). De automatische versnellingsbak is nog origineel en niet vervangen. De steekassen zijn wel vervangen, maar het differentieel niet. Ook de ruitenwisserstangen waren uitgelopen.
Een bijzondere 280SE met 6.9 motor. Officieel zo besteld door een welgestelde medewerker van het staalconcern Hoesch. Hoesch leverde ook aan MB, dus zo kon er een bijzonder model besteld worden. Overigens zorgde MB alleen voor de aanlevering van het chassis, de carrosseriefirma Lorenz zorgde voor aanpassing en opbouw. Oorspronkelijk zat er een 6.3 motor in, later vervangen door een 6.9.
Een 600 gevonden in een schuur, zoals gebruikelijk met een probleem met de luchtvering
Een rallye 230SL, nog gereden door Böhringer. De ster is vervangen door een extra licht. De 230SL was na de rallye weer tot een gewoon voertuig teruggebouwd, waardoor iedereen dacht dat de auto was verdwenen.
Een opengewerkte youngtimer. Hier zie je goed dat de toekomstige klassiekerbezitter ook bekend moet zijn met electronica.
De Bratwurst mocht niet ontbreken natuurlijk.
Nog een bijzondere ombouw bij de stand van de Verein für Freunde des W123: een 1981-W123-230CE omgebouwd naar een 300CD door MB. Overigens is het een 80pk-300D-motor.
Stuurschakeling op een W123:
Natuurlijk waren alle auto’s 100% roestvrij
Voor als je geen garage hebt: een bubbel
Ook waren er wat fijne Unimogs te zien:
Een gereviseerde OM616918-motor, een industriemotor, vandaar de wat vreemde regelaar en het ontbreken van een vacuümpomp.
Fraaie MB brandweerwagen, altijd handig als je veel bagage wilt meenemen
Een BMW Isetta politiewagen
Volkswagen bus van de firma Bosch
Een fraaie 300SE lange versie, voor €49.900 kon je hem zo meenemen.
En tot slot deze W126 Streifenwagen, met gepantserd glas en handige accessoires