Betreffende auto: W123 230E 4 cilinder injectie uit '81. Hij rijd op '98.
Oliedruk
Laatste tijd zit ik wat meer naar m'n oliedruk metertje te kijken. Normaal gesproken gaf ie bijna altijd 3 druk aan, maar had wel een hoog olie verbruik. Sinds de APK geeft ie nu iets van 1-2.5. Dit zou goed/ beter horen te zijn. Had gehoord dat ze een ophaningssteun (ofzo) hadden vervangen rechtsvoor aan 't stuurwiel en mijn brandstof/ lucht verhouding aangepast. Mijn CO² uitstoot scheen nogal wat aan de hoge kant te zijn. Kan dit de druk verlaging verklaren?
Maar goed, dat is nog niet een probleem in mijn ogen, tot ik laatst over de A9 richting Alkmaar even 125 ging rijden (mocht eigenlijk 120, maar iedereen deed 't). Deed ie prima (130 had ik ook al eerder gereden). Echter, de druk gaf nu nog maar een schamele 1.8-1.9 druk aan. Toen ik voor 't stoplicht stond gaf ie nog maar 0.1-0.2 druk aan! Als 't olie druk laag is begint de auto wat te schudden (klopt dat oorzaak-gevolg?). Toerental was stationair gewoon 900-1100 RPM, soms wil die wel eens 750 zijn maar toen niet. Reed even door naar de Kwikfit. Oliepijl was gewoon goed en de koelvloeistof ook. De temperatuur van m'n motor was toen het 'probleem' was ~87 graden.
Gooi ik dan de verkeerde olie erin? Ik gebruik consequent dezelfde, namelijk die van Shell voor oude auto's (benzine variant uiteraard). Wat zou 't anders kunnen zijn?
Advies
Daarnaast zou ik wel 'twee linker handen' willen hebben voor m'n auto. Waar doe ik kennis/ ervaring op om mijn auto te kunnen onderhouden... en dan niet alleen maar oliepijl en vloeistoffen checken, maar ook vervangen van de bougies enzo en misschien zelfs de motor schoon maken van binnen (als het weer vakantie is heb tijd zat
).