ik heb me er uitgebreid in zitten verdiepen.
Mochten mensen zich erin kunnen vinden:
Het staat iedereen uiteraard vrij delen van deze post te kopieeren en mailen naar de mensen van hun keuze.
Ik vraag me af welk licht op het idee gekomen is van de 40 jaar voor
diesels en LPG. Dat had ik nooit kunnen verzinnen. Bij mijn weten is dat nergens in
Europa en dan komt het ook nog eens min of meer uit de hoed van
FEHAC/KNAC/BOVAG/Focwa : als onderhandel inzet. Die horen trouwens de belangen
van de oldtimer bezitters in het algemeen te vertegenwoordigen
( ze noemen zichzelf immers ook oldtimer alliantie), niet de zaak verder te verdelen
ook al achten ze zichzelf nobele organisaties. In ieder geval gingen zij daarmee akkoord, alleen het kwarttarief daarbovenop voor de benzine auto's ging hun iets te ver..
In Duitsland waren ze vorig jaar ook bezig met wat een oldtimer is,
half 2012 kwamen berichten naar buiten dat alleen originele niet
aangepaste wagens met originele motor als oldtimer konden worden
aangemerkt.
http://www.oldtimer-markt.de/node/3455En passant is daar ook de grootte van de branche in de EU beschreven:
" Der Oldtimer-Sektor ist ein Bereich mit EU-weit 55.000 Angestellten
und einem jährlichen Umsatz von 17 Milliarden Euro. Einem Sektor mit
so einem wirtschaftlichen Gewicht muss man besonderes Augenmerk
schenken"
Kort gezegd: met zo'n sector moet je niet al te lichtvoetig omspringen en zoals het
duitsers betaamt doen ze dat ook niet.
Ik vraag me af als de omzet 17 miljard euro in de gehele EU is in de
oldtimer sector, hoe groot is de sector dan in Nederland? Aangezien
Nederland ca 4,5 % uitmaakt van het BNP van de EU zou je op een
bedrag van 765 miljoen komen. Als je rekent met inwoners aantallen
maakt nederland 3,3 % van het totaal van de EU en kom je op
561 miljoen. Echter Nederland heeft in de EU relatief veel oldtimers,
dus waarschijnlijk is de omzet van de branche groter dan beide
bedragen. Dat de kans erg groot is dat nagenoeg de hele sector het
loodje zal leggen daar is iedereen het wel over eens.
Wat er verder wordt uitgegeven aan onderhoud etc daar heeft de FIVA
reeds eerder onderzoek naar gedaan
Economisch
" Uit een onderzoek van het FIVA, de overkoepelende Fédération
Internationale des Véhicules Anciens, blijkt er alleen al in ons land
voor 120 miljoen euro per jaar wordt uitgegeven ten behoeve van het
klassieke voertuig. Daarnaast zijn er zo'n 400 ondernemingen in ons
land die actief zijn in deze sector."
- Zij bieden directe werkgelegenheid voor ruim 1.400 mensen
- 47% van de bedrijven bestaat uit eenmanszaken
- 76% van deze bedrijven bestaan langer dan 10 jaar
Aan werkgelegenheid is er dus ook nogal wat geld mee gemoeid. Als er
ca 120 miljoen wordt uitgegeven t.b.v het klassieke voertuig dan is
dus ca 20 miljoen aan direkte BTW inkomsten.
Dat is nog exclusief de indirecte werkgelegenheid
Naast de direct bij het klassieke voertuig betrokken ondernemers heeft
ook de toeristische sector veel belang bij deze branche. Uit het
onderzoek blijkt duidelijk dat de bezitters van klassieke voertuigen
vaak op pad gaan. Er worden daarbij zowel dagtrips als meerdaagse
tochten gemaakt.
- Klassieke bezitters zijn goed voor jaarlijks 230.000 overnachtingen
(in heel Europa 2.7 miljoen) waarvan 114.000 binnen Nederland
Daarnaast is er nog het waardeverlies van de auto's zelf, in
particulier bezit maar ook in bezit van bedrijven.
zoals hierboven reeds aangegeven wordt zijn er in ieder geval
zeer aanzienlijke bedragen mee gemoeit.
De hele milieu argumenten komen ook nogal vreemd over. Bij LPG wordt
ingegaan op de NOx , stikstofoxiden en bij diesels op het fijn stof.
Maar de bijdrage van de oldtimers valt in het niet in vergelijking met
de 130 km snelheid op 45% van de snelwegen. Die cijfers komen van
TNO zelf. ca 10 % meer CO², 20 % meer Nox, en enkele procenten
fijnstof.
Wellicht klinkt dat niet als zoveel, echter je kan er gevoeglijk vanuit gaan dat
er ook echt 130 gereden door bijna al het verkeer wordt op 45 %van de snelwegen.
http://www.tno.nl/content.cfm?context=o ... 17:44:47.0Dan rest de vraag waarom deze hele misere? In tijden van economische
malaise zou je een beetje zuinig kunnen zijn op mensen, banen. Het
milieu wordt ook niet beter van het uitbouwen van LPG installaties
zodat de wagens weer als benzine zullen worden aangemerkt.
Het lijkt erop dat men liever kiest men voor symboolpolitiek.
Feitelijk is de 130 km regeling ook in dat licht te zien.
Zeer verwonderlijk.