[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Visco koppeling in de fan : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 16:58

Visco koppeling in de fan

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Visco koppeling in de fan

Berichtdoor Ardi » 29 jul 2006, 23:41

Hallo
In de fan van mijn 300TD zit een visco koppeling gemonteerd (zo noemen ze dat ding bij de dealer). Bij koude en warme motor is daardoor de fan los van de as. Als de lucht die door de radiateur komt heet wordt zorgt deze koppeling ervoor dat de fan mee gaat draaien met de as.
Voorop die koppeling zit een stukje bi-metaal, dat bol gaat staan als je het opwarmt. Achter dit bi-metaal zit een klein stiftje dat al of niet ingedrukt wordt door dit bi-metaal. Maar dan...
Wie weet me te vertellen hoe dat ding verder werkt.

Mijn ventilator draait altijd los, ook bij hete motor. Ik heb het bimetaal opgewarmd met een verf-fohn, maar dat gaf geen resultaat. Daarna het hele bimetaal erafgehaald, zodat het regelstiftje niet meer ingedrukt wordt. Geen resultaat.
Ardi
 


Antwoord:Visco koppeling in de fan

Berichtdoor Boy » 30 jul 2006, 00:11

Even zoeken op deze site.
Visco is al uitgebreid besproken.
groeten, Willem
Boy
 


Antwoord:Visco koppeling in de fan

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 10 aug 2006, 22:24

stook de motor een keer flink warm de thermostaat staat op 87 graden pas volop open. en zet de visco dan in werking. gewoon ff goed warmstoken, motor afzetten en meteen kijken of de schoepen van de ventilator "vast" staan. is dit het geval, dan is er niets aan de hand. natuurlijk kun je ook een andere thermostaat monteren van bv 80 graden, dan wordt de koppeling eerder in werking gesteld en heb je dus bij een lagere temperatuur al koeling afhankelijk van het toerental van de motor. je kunt de thermostaat ook testen in een pannetje water met een thermometer en kijk of ie bij 87 graden geheel openstaat

groeten,

adriaan<br><br>Bericht gewijzigd door: adriaanvogelzang, op: 2006/08/10 22:25
AdriaanVogelzang
 


Antwoord:Visco koppeling in de fan

Berichtdoor Wiebren240D » 10 aug 2006, 23:39

hallo jongens

wat adriaan zegt is volgens mij niet waar een thermostaat trekt zich niks aan van een visco fan een visco fan regelt zich zelf en als ie stuk is is ie ook stuk en als ie heel zal hij heus wel werken als de moter warm wordt word de visco fan ook warm maar wat is warm en wanneer begint de visco fan te werken ik weet wel aardig wat maar dit niet ik moet het nog een keer uit zoeken bij mijn eigen auto komt na het wekend wel morgen eerst met de 5 bak aan de gang gaat er dit wekend onder

groeten wiebren nieuwenhuis
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Visco koppeling in de fan

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 11 aug 2006, 08:01

klopt wat je zegt wiebren, ik heb het zeker in een vlaag van verstandsverbijstering opgeschreven... even goeded vrienden. het monteren van een koudere thermostaat is toch niet geheel zinloos lijkt me, dna heb je eerder koeling bij hoge zomertemperaturen. nogmaals excuses voor de verkeerde info..


groeten,

adriaan
AdriaanVogelzang
 


Antwoord:Visco koppeling in de fan

Berichtdoor Wiebren240D » 11 aug 2006, 20:04

hallo adriaan

ik verander nooit van thermostaat altijd 87 graden en laat de moter maar 90 graden worden hindert niks hoe kouwer de moter hoe meer hij slijt als er nu wel of geen caravan achter hangt of niet maakt niet uit

maar adriaan hoe oud is jou radiateur die van mij 4 jaar en met koelvloestof gevuld maar oudere radiatoren willen wel verstoppen hoor denk er wel om laat hem niet heeter worden hoor je kan beter een radiateur beter vervangen dan een kop revisie

groeten wiebren nieuwenhuis tel 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Visco koppeling in de fan

Berichtdoor Wiebren240D » 11 aug 2006, 20:05

hallo adriaan

ik verander nooit van thermostaat altijd 87 graden en laat de moter maar 90 graden worden hindert niks hoe kouwer de moter hoe meer hij slijt als er nu wel of geen caravan achter hangt of niet maakt niet uit

maar adriaan hoe oud is jou radiateur die van mij 4 jaar en met koelvloestof gevuld maar oudere radiatoren willen wel verstoppen hoor denk er wel om laat hem niet heeter worden hoor je kan beter een radiateur beter vervangen dan een kop revisie

groeten wiebren nieuwenhuis tel 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Visco koppeling in de fan

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 11 aug 2006, 20:30

ik heb de thermostaat niet verwisseld maar heb het wel overwogen. kan zijn dat de radiateur oud is, punt is dat ik vind het metertje wel erg snel richting 100 graden gaat (en op de één of andere manier houd ik daar niet zo van...) als je met heet weer zoals tijdens de hittegolf in de file o.i.d. staat. zodra ik dan weer begin te rijden en de ventilator staat 'vast' zakt de temperatuur wel weer snel naar 80 à 90 graden.
vandaar dat ik die optie vermeldde.

groeten Adriaan
AdriaanVogelzang
 


Antwoord:Visco koppeling in de fan

Berichtdoor Wiebren240D » 11 aug 2006, 21:37

hallo Adriaan

als ik jou verhaal zo lees word je radiateur minder is al een oudje denk ik die 5 cylinder van mij word echt niet warmer met die hoge temperaturen hoor en van dat snel oplopen van de temperatuur meter ja wat is snel ik start mijn moter en voor ik de stad uit ben nog geen kilometer is de meter al los uit het hoekje en nog eens 1 km is ie op de meter warm is in werkelijkheid niet zo hoor een moter is denk ik na een dik half uur echt warm en dan geen stad ritjes maar echt 120 km rijden een half uur lang dan is de moter denk ik wel warm

groeten Wiebren Nieuwenhuis
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Visco koppeling in de fan

Berichtdoor Brammix » 12 aug 2006, 09:29

Reinig je koelsysteem eens met radiator flush van wijns. Dat heb ik ook gedaan, het leek wel of er blubber uit kwam!

Daarna met de tuinslang in de radiatordop, en de dop op de motor los een kwartiertje doorspoelen.

Das nu dik een jaar terug, en de koelvloeistof is nog immer kraakhelder. Te warm worden doet hij ook niet.
Brammix
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten