Mijn naam is Laurens en ben de trotste eigenaar van een fel rode W123 300D. Na een tijdje heel veel kennis van dit forum af gehaald te hebben wordt het eens tijd dat ik, waar dat nodig is andere ga helpen.
- DSC04415.JPG (316.41 KiB)
Sinds November 2012 rij ik dus in een W123. Daarvoor reed ik in een petrol groene W126 280SE. Dit was mijn eerste auto, gekocht op mijn 20e en heb ruim 3 jaar van deze auto kunnen genieten. Destijds had ik 0,0 sleutel ervaring en heb in die jaren veel geleerd. Deze kennis heeft mij ook weer geholpen bij mijn afstuderen waar ik ook veel met mijn handen heb moeten werken (waar een oude Merc wel niet goed voor kan zijn).
De 280SE heeft nog steeds een plekje in mijn hart. Het vliegen over de weg, de automaat leek traploos en de heerlijk vering. Rijden in die bak was had meer weg van een welnesskuur dan het besturen van een auto. Die auto had ik voor een prikkie op de kop getikt bij een dealer die hem als inruiler had gekregen, de wagen zag er niet uit, de asbakken puilden uit, het teer droop van het plafond. De staat van de rest van de auto was niet veel beter.
Vanwege de hoge brandstof prijs had ik wel eens een lijstje gemaakt van mijn volgende 'droom diesel' en keek daarom regelmatig op autotrader, meer voor de grap dan serieus. De schoonvader van mijn broer had zo'n 300D die heel hoog scoorde op mijn lijstje, en toen die op autotrader verscheen was hij gelijk verkocht.
Van 280SE automaar naar 300D handschakelbak was even wennen, nu voelde ik mij meer een tractor bestuurder en dat had eigenlijk ook wel iets.
- Luxe tractor, dat wel
- DSC04409.JPG (262.39 KiB)
De auto is in redelijke staat, de lak heeft hier en daar wat puntjes, en onder de auto zit een stuk roest. Verder vooral veel van de gebruikelijke mankementjes, zoals deurcontactjes, dashboard verlichting, kmteller, handschoenenvak klepje, CV, krakende speakers, vastzittend dakraam en verstopte afvoeren (alleen het dakraam moet ik nog doen). Verder had de wagen enorme trilling in het stuur boven 105 km/u. Bij inspectie bleek de stuurdemper te missen. De geïnstalleerd en toen werd duidelijk dat de wiellager rechtsvoor, was ook een aandachtspunt APK, aan vervanging toe was. Dus ook de vervangen vorige week, en na een weekendje texel deze opnieuw gesteld. Nu voelt alles weer goed, de auto rijd weer als een echte Mercedes.
- DSC04414.JPG (268.19 KiB)
Wat ik nu nog moet doen:
- vloeistoffen en filter vervangen; olie filter, tankfilter, voor filter, brandstoffilter, motorolie, remolie
- plekjes onder de bodem opsporen, staalborstellen, schuren en in de tectiel
- Inspectie achteras, en hardy-schijven
- Dakraam
Verders zie ik af en toe wat rook uit de uitlaat komen bijvoorbeeld bij het oprijden van de snelweg. Mijn idee is dat dit wat aangekoekt vuil is (de vorige eigenaar reed behoorlijk rustig met de auto), kan dit nog iets anders zijn?