In april moest mijn Amerikaanse import W123 300CD voor de APK en werd afgekeurd. Een van de punten was het ontbreken (!) van een stadslicht. Tot verbijstering van de keurmeester was dat twee jaar geleden blijkbaar niet opgevallen bij de APK bij de vorige garage.
Het is bij de Amerikaanse koplamp helaas geen kwestie van een lampje er indraaien. In Amerika is/was het stadslicht gekoppeld aan het knipperlicht. Daar brand het knipperlicht dus constant, als ik het goed begrijp? In Europa mag dat dus niet, al was het maar omdat het knipperlicht oranje is en daarom niet gevoerd mag worden.
In mijn auto is het permanente dimlicht op het knipperlicht losgetrokken uit de stekker. Ik heb dus alleen nog knipperlicht, dimlicht en grootlicht, mistlichten voor maar geen stadslicht.
Ik ben op onderzoek gegaan heb wat dingen ontdekt. Een stadslicht hoeft niet per sé in de koplamp te zitten zoals bij de meeste standaard auto's en mag wit of geel licht geven, circa 5 watt vermogen hebben, en moet links en rechts gelijk zijn. Verder heb ik ontdekt dat mistlichten niet verplicht zijn op auto's van voor 1997.
Mijn oplossing is geworden het opofferen van de mistlichten en deze ombouwen tot stadslichten. Ik heb nu dus twee gele mistlampen voor, naast mijn gewone dim-, groot- en knipperlichten. Goedgekeurd bij de APK! Hoe ik dat heb gedaan laat ik hieronder zien...