[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
PPO ombouw elsbett PPO-Systems Wezep : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 08:25

PPO ombouw elsbett PPO-Systems Wezep

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

PPO ombouw elsbett PPO-Systems Wezep

Berichtdoor eddy » 15 aug 2006, 02:08

Beste forumdeelnemers en Jurgen in het bijzonder
vanwege zijn ervaring met PPO ombouw / webasto .

Graag zou ik een paar reakties willen op de volgende vragen :

- Hoe bevalt de PPO ombouw voor de W123-rijders die de ombouw hebben gedaan of hebben laten doen ?

- Klopt het dat de prijs voor het laten ombouwen (elsbett.cert.) ongeveer 1700 Euro is (ex-btw)

- Is een webasto toevoeging eigenlijk onmisbaar voor een motorvriendelijk PPO-rijden ?

ik hoop dat jullie willen reageren,

groeten, Eddy (sinds kort lid)

eddy
 


Antwoord:PPO ombouw elsbett PPO-Systems Wezep

Berichtdoor michel » 15 aug 2006, 07:38

Hoi Eddy,
Ik weet niet of er veel leden zijn die de ombouw hebben gedaan, maar ik ben ook van mening dat het een luxe uitgave is. Voor 1/3 van de prijs heb ik zelf het een en ander aangepast en rijdt inmiddels 40.000km op zonnebloemolie (in 1 jaar tijd). Wat ik heb gedaan is het volgende: 4 verstuivers uit een 250D/W124; gloeibougies uit een 1.9dPSA diesel; warmtewisselaar van een Audi A8; nieuwe lekleidingen en de laatste lekleiding terug op de retour (z.g. Druckausgleich) en nieuwe accu 90AH met een hoge startcapaciteit. Als de motor verder in goede conditie is, moet dit voldoende zijn op 3 seizoenen lang op 90% te rijden. In de winter rijdt ik op 50/50 omdat ie buiten staat en anders slecht start. Verder meestal 50 liter zonnebloemolie en 5 liter diesel (of benzine, maakt niet uit). Als tie koud is stinkt het ongeloofelijk naar oliebollen, zoveel dat de buren al geklaagt hebben, dus parkeer ik de auto in een ander straatje, zonder huizen. De Mercedes lijnpompen zijn ongeloofelijk sterk en stoken alles wat brand en vloeibaar is. Ik heb al eens slaolie getankt met een paar liter petroleum. Maakt niks uit, loopt altijd. In Indonesie wordt er veel op palmolie mee gereden. Het kan zijn dat de O ringen van de brandstofpomp gaan lekken als je overschakelt, maar dit is met een paar Euro verholpen.Een ombouw is goed voor de handel, maar verder denk ik niet noodzakelijk.
Groeten,
Michel
michel
 


Antwoord:PPO ombouw elsbett PPO-Systems Wezep

Berichtdoor Brammix » 15 aug 2006, 09:42

Ik zelf heb 10.000km op pure zonnebloemolie gereden met een zelfbouwwatmtewisselaar die de slaolie tot 40 graden opwarmd.

Dus koud op dikke olie, en na een kilometer of wat is de slaolie dunner.

Op een gegeven moment begon hij toch wat slechter te lopen maar dat bleek later door een verwaarloosd luchtfilter te komen.

Ik vind 1700 euro een hoop geld voor een auto die er in principe zo op kan rijden.
Brammix
 


Antwoord:PPO ombouw elsbett PPO-Systems Wezep

Berichtdoor janbenz1 » 15 aug 2006, 11:41

Een Webasto is echt geen overbodige luxe.
Het heeft als voordeel dat je in de koudere periodes de motor al voorverwarmt.
Dit maakt het starten gemakkelijker, minder stank, minder slijtage aan de motor.( minder klachten van buren)
Voorverwarming van de PPO is een manier om toevoeging van diesel of andere vloeistoffen te ontwijken.
Het verwarmen maakt de PPO vloeibaarder, wat een betere doorloop geeft, en een betere verstuiving.
Dat merk je ook wanneer de motor warm is dat hij minder rookt.
Het bijkomende voordeel is dat doordat het beter vloeibaar is het minder aankoekt in pomp en leidingen etc.
Dus als je een manier weet om de PPO voor te verwarmen van tank tot pomp geeft echt voordelen.
Er zijn speciale verwarmers verkrijgbaar, die worden nl. gebruikt bij vrachtwagens die ook op PPO lopen met toevoeging van LPG voor een schonere en betere 100% ipv 80% verbranding.
In Zwolle moet een bedrijf zijn gevestigd die dit materiaal kan leveren.
Als ik de informatie hierover tegenkom zal ik het aan je doorgeven.
Webasto is een goede investering wat je op den duur heus terug zult verdienen.
Dus Voorverwarming is de oplossing om bepaalde aanpassingen te voorkomen, en wat het onderhoud vergemakkelijkt.

Veel Succes.

Groetnis fan jan, Út Drachten.B)
janbenz1
 


Antwoord:PPO ombouw elsbett PPO-Systems Wezep

Berichtdoor janbenz1 » 15 aug 2006, 11:51

Kijk ook eens op deze site voor info.
http://www.rijaccijnsvrij.nl/

Je weet maar nooit.

Groet jan.
janbenz1
 


Antwoord:PPO ombouw elsbett PPO-Systems Wezep

Berichtdoor Weizengelb » 15 aug 2006, 16:01

Hoi Eddy,
Mooie TD met een mooie kleur!!

PPO rijden is een mooi alternatief, maar om het duurzaam te kunnen doen (zonder dus versneld je motor nar de knoppen te helpen) is het beter om op een paar dingen te letten.

Het grootste bezwaar is de viscositeit van de brandstof. PPO is veel dikker dan diesel. hierdoor krijg je flink hogere drukken in je brandstofpomp (gelukkig is de oude Mercedes lijnpomp hier t.o.v. andere pomptypes het beste tegen bestand) maar wat belangrijker is is dat de verneveling van de brandstof direct samenhangt met de viscositeit.

Grotere brandstofdruppeltjes verbranden slechter/langzamer waardoor je roet krijgt of, wanneer het druppeltje aan de verstuiver/voorkamer etc. kleeft, aangekoekte vervuiling.
Hierdoor kan de verstuivende werking nog verslechteren en raakt de verbrandingsruimte van de motor vervuild waardoor de prestaties kunnen afnemen of uiteindelijk iets kapot gaat.

Voorverwarming van de olie is dus een goede zaak en het grote voordeel is dat een auto een groot overschot aan warmte heeft die dus gratis te benutten is!

Op diesel starten is ook aan te raden omdat de koude motor natuurlijk helemaal last heeft met dezed ikke olie. Bovendien is het koelwater dan nog koud en kan de brandstof dus hiermee niet voorverwarmd worden.

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron