Het gaat om een 280CE, automaat van 1978.
Omdat de Mercedes voor de APK moet en wij deze in september 2012 hadden aangeschaft heb ik hem eerst voor laten keuren. Om zeker te zijn dat ik tijd had om eventuele defecten te kunnen repareren. Het viel allemaal mee en ik moest van de rechter spoorstang de fuseekogel vervangen, links achter de remschijf i.v.m. roest aan één zijde en rechtsachter de handremkabel.
De fuseekogel was geen probleem en deze is vervangen, voordeel was dat ik nu op het heilig oog het wiel heb uitgelijnd en de stuurbekrachtiging niet meer schokt en piept. Moet nog een keer goed uitgelijnd worden maar dat is voor iets later als er weer financiële ruimte is en de banden rondom vervangen gaan worden.
Voor de achteras nieuwe remschijven, remblokken, remslangen, revisiesetjes voor de remklauwen, handremschoentjes met nieuwe veertjes en recht handremkabel besteld en inmiddels gemonteerd. Wat vreemd was is het volgende, het bleek dat aan de rechterkant alles wat met de handrem had te maken verwijderd was. Makkelijk, we hoeven niets te verwijderen en alleen de boel schoon maken, even bij de sloop een verstelwieltje en dat dingetje waar de handremkabel aan wordt bevestigd halen, en voila alles werkt weer. Is natuurlijk wel vreemd dat de handremkabel was afgeknipt en de hele boel was verwijderd.
Nu mijn vraag. Na regelmatig gevloekt te hebben een voldaan gevoel. Alles draait netjes, de handrem gaat er weer netjes op alles ontlucht en gelijk alle remvloeistof ververst. Maar nu draait het rechter achterwiel een hele ronde en dan zit ie vast. Draai ik hem terug, weer een hele ronde en vast. Wiel eraf, schijf eraf, mmhh alles zit goed. De voorste schijf, waar de remschijf overheen gaat en het wiel met de bouten wordt vastgezet, doet hetzelfde, dus kan ook maar één slag draaien. Dus het zijn niet de remmen die aanlopen of vastslaan. Als ik de auto aan één zijde opkrik dan kan ik het linkerwiel gewoon draaien terwijl het rechterwiel dan op de grond rust. Omgedraaid kan het rechterwiel dus één hele slag draaien. Beide achterwielen van de grond dan draaien de wielen ieder een kant uit totdat het rechterwiel weer op dat punt komt. Als alles gemonteerd zit dan kan ik met de lopende auto dus ook alleen maar dezelfde slag maken totdat het wiel vast slaat. Zowel voor als achteruit. Ik durf dit niet met geweld te forceren dus heb hem met stationaire motor tot dat punt laten lopen.
De middelste bout gecontroleerd, die het differentieel vast zet aan de wielzijde, en deze zat best wel los, in die zin, er was niet veel nodig om hem los te maken. Deze weer aangedraaid, gewoon normaal, dus niet muurvast getrokken. Aan de linkerkant gecontroleerd, maar deze zit gewoon goed vast. Ik kon een ding vinden op het forum waarin iemand terloops omschreef dat zijn achterwiel één slag kon draaien en dat na wat gas geven de boel los kwam en verder wordt er met geen woord over gerept. Er komt ook een klonk-geluid bij bij het wiel vandaan als deze zowel voor- als achteruit op dat punt aankomt en je wat meer druk uitoefent. Maar het zit muurvast, tenminste als je met handen het wiel verdraait.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn. Voorheen geen last van gehad en geen vreemde geluiden gehoord. Kan er ergens iets los zijn geraakt toen wij de wagen aan de linkerzijde hadden opgekrikt. Hij heeft toen een dag op drie wielen gestaan waarbij het rechter achterwiel wat meer moest houden omdat de auto met krik en steuntjes aan de linkerkant een stuk omhoog was gezet.
Met vriendelijke groeten,
Harm