[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bredere Banden : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 06:27

Bredere Banden

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Bredere Banden

Berichtdoor JeroenW » 25 nov 2005, 00:18

Beste iedereen;

Kan iemand mij vertellen wat er maximaal voor band onder een coupe past op een 15/7J/ET24.5 velg?
Niet dat ik op er 285 ofzo onder wil zetten, maar iets breder(225) ofzo en dan het liefst zonder dat er van alles aan gaat lopen als er vier man instapt. Ook zou het dan fijn zijn als de kilometerteller nog een beetje klopt.

Bij voorbaat dank
Grtn Jeroen

PS Ik krijg het idee dat bredere banden een soort heiligschennis is of zo, ik vind 175 gewoon ietwat te smal.

Post edited by: JeroenW, at: 2005/11/26 06:07<br><br>Post edited by: JeroenW, at: 2005/11/29 02:38
JeroenW

Re:Bredere Banden

Berichtdoor JeroenW » 06 dec 2005, 03:37

Geachte collega leden

Kan er nou niemand wat vertellen over ietsje bredere banden?!?! Dat is toch al te gek?? Mag 215 wel ?? hellup

Grtm Jeroen
JeroenW

Berichtdoor MarceldB » 06 dec 2005, 03:50

Blijkbaar heeft nog niemand die het weet je bericht gelezen. Waarom bel je geen bandenboer op om het te vragen?
MarceldB

Berichtdoor JeroenW » 06 dec 2005, 04:26

Marcel;
De velgmaat is denk ik het grootste probleem,maar omdat het mercedesvelgen zijn,
die dus onder een Mercedes hebben gezeten hoopte ik dat iemand die maat zou herkennen en dus misschien ook zou weten met welke maat banden ze onder een W123 zouden passen.
Snap je mijn probleem een beetje, banden zijn mij net even te duur om zo maar wat te kopen en dat het dan niet past ofzo.
grtn Jeroen
JeroenW

Berichtdoor Lode » 06 dec 2005, 05:54

Ik zou niet te breed gaan. Ik houd van origineel. Onder mijn Coupe zitten standaard 195 mm banden.
gr. Lode
Lode

Berichtdoor Mercedennys » 06 dec 2005, 19:49

Jeroen,

Standaard hadden de kleine bemotorde (200d-230e etc) W123 bandmaat 175-70-14 of later 185-70-14 erop zitten en de zwaardere autos (280- 300D) 195-70-14.

Je kunt op een standaard MB velg of MB sportvelg dus zonder problemen naar 195-70-14 bandenmaat.
Ik had zelfs onder een van mijn stations 205-70-14 zitten en zag er al aardig dik uit. 225 zal inderdaad nog dikker zijn maar weet niet of ie dan gaat aanlopen.

Het is een makkelijk rekensommetje dat iedere bandenleverancier kent.
14 is de omvang, 14 inch. Deze staat vast en kun je niet wijzigen of je moet andere velgen met 15-16 inch monteren.
195 is de breedte van de band en is aanpasbaar
70 is het (let op :dry: ) het percentage van de breedte in de hoogte!

195-70-14 kun je dus aanpassen door een bredere band te nemen maar dan de tussenmaat (70) ook te verlagen zozodat het geheel weer hetzelfde getal is. (bijvoorbeeld 225-55-14) Laat je goed voorlichten hierover!

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd, anders moet je maar even een goede bandenboer bellen.

succes!
MerceDennis
Mercedennys

Berichtdoor JeroenW » 07 dec 2005, 04:15

Beste Dennis

Dat verhaal van jou is reeds bekend maar mijn probleem zit hem in het feit dat ik nog een set velgen heb van de maat 7J/15/ET 24.5. Dit zijn velgen die je ook vaak onder een Benz ziet :vijfspaaks alleen de maat is wat lastig lijkt mij dus vandaar mijn vraag.

In ieder geval bedankt voor de moeite
grtn Jeroen

JeroenW

Berichtdoor Brijn » 07 dec 2005, 15:57

Een gewone MB velg is 5.5 of 6 inch breed en heeft een ET van 4 cm, de 5.5 inch zeker, van de 6 inch ben ik niet helemaal zeker, maar ik geloof ook ET40, de ET waarde is het aantal millemeters dat het hart van de velg uit het midden van velg staat. Dat betekent voor een 6 inch velg, dat van de 15.2 cm breedte, 11.2 cm aan de "binnenkant" van de auto steekt. Bij jouw velgen 7 inch (ET 24.5) steekt 11.3 cm van de velg/band naar binnen, nauwelijks meer dan een 6 inch velg. Ik ben niet zo'n rekenwonder, reken het zelf ook nog eens na, op deze site vind je alles over banden en velgen: http://www.carbibles.com/tyre_bible.html
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JeroenW » 08 dec 2005, 03:54

Beste Brijn

Die link die je erbij had gezet is erg handig en ik kom er weer een stukje verder mee.Ik hoopte alleen dat er iemand bij de club was die gewoon uit ervaring kon zeggen welke maat banden op dié velg er probleemloos in een wielkast van een W123 coupé paste. Snap je mijn probleem.Ik denk dat ik maar een paar oude maten (banden) bij de bandenboer ga halen en ga passen wat er in mijn wielkast past.

Maar Brijn voor zover bedankt voor de moeite
Grtn Jeroen
JeroenW

Berichtdoor Brijn » 08 dec 2005, 17:01

Die Nederlandse 123 rijders zijn geloof ik nogal streng in de leer: brede banden zijn "not done", gewoon de stalen velgen en zelfs de "kroonkurk" lichtmetalen velgen zijn voor sommigen al behoorlijk "fout". Je kan ook eens een weekje of twee zoeken op http://www.ebay.de op W123. Duitsers willen op de coupés wel vaak brede banden zetten, en dat moet ook nog eens goedgekeurd worden door de TÜV, dan weet je wat er zo ongeveer mogelijk is. Op op http://www.mobile.de en dan zoek je op 280CE en 230CE. Succes ermee, Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor JeroenW » 09 dec 2005, 04:11

Beste Bert;

Ik geloof het ook over die strenge leer maar jemig het oog wil toch ook wat?, ik bedoel het is toch een behoorlijke auto en die hoort dan toch niet op karrewielen te staan? sorry hoor Ik ga op zoek en bedankt
Grtn Jeroen
JeroenW

Berichtdoor Govert » 09 dec 2005, 06:09

In Indonesië zijn brede banden bijna verplicht onder de W123 (die daar trouwens Tijger als bijnaam heeft).
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor DougW123 » 09 dec 2005, 22:19

Hoi Jeroen,

Ik heb een paar maanden geleden 8J 16 ET11 velgen met 225-50/16 banden. Ze passen met geen problemen en de voor banden gaat nooit de spatboord raken, maar Ik vind dat ze te ver buiten de spatboord zit. Met ET25 het zal wel beter zijn. Die brede van de band is belangerijk, maat Ik geloof dat de diameter is meer belangerijk. Gebruik deze "Tire Size Calculator" om de goede maat banden te koopen. Mischien 205/60.

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html<br><br>Post edited by: DougW123, at: 2005/12/09 21:39
DougW123

Berichtdoor JeroenW » 10 dec 2005, 23:59

Thanks Doug;

Ook een goede site om te kijken hoe de verhoudingen liggen van de ene band en de andere, ik kom steeds een beetje verder.

Grtn Jeroen;)
JeroenW

Antwoord:Re:Bredere Banden

Berichtdoor Mercedennys » 15 aug 2006, 17:34

Nou, ik vind het allemaal niet meevallen om andere dan kroonkurk of de standaard velgen te monteren. :(

Heb nu prachtige mercedes-benz SLK velgen gekocht, lopen ze net een beetje aan bij de stuurstang. Dus een 5mm spoorverbreder is noodzakelijk, een soort schijf die je ertussen doet waardoor het wiel iets naar buiten staat.
De banden maat is 185-60-15 dus die zijn niet overdreven breed.

Kan iemand mij adviseren hoe dit goed en netjes te doen?

groet,
D
Mercedennys

Berichtdoor Mercedennys » 15 aug 2006, 17:57

Wat is de steekmaat van een W123?
Mercedennys

Berichtdoor JeroenW » 17 aug 2006, 20:09

Beste Dennis,

Wanhoop niet! Zoals je op mijn fotootje ziet zitten mijn velgen er gewoon onder met een bandenmaat van 215/60/15 en het past gewoon,let wel op dat je eerst even past met een oude band in de gewenste maat voor je vier nieuwe besteld.Even passen of je volledige draaiuitslag hebt voorzijde en achter even met vier man in de kofferbak.
Wat betreft spoorverbreders had ik die ook nodig (5mm) maar alleen voor, ik kon ze gewoon bestellen bij Autotechnica in Amsterdam Noord. Wel even zeggen dat het voor een W123 is en dat het maar om 5 mm gaat.
Breder willen ze eigenlijk niets van weten.
Als ze echt moeilijk doen moet je het mij even laten weten, dan haal ik ze wel ik kom er namelijk al jaren en weet aan wie je het moet vragen en wie niet.

Succes en groeten
Jeroen
JeroenW

Berichtdoor janbenz1 » 17 aug 2006, 21:01

He Jeroen.

Leuk dat je toch geslaagd bent met je banden.
Maak eens een leuke foto van het geheel, ik ben best benieuwd hoe het staat.
Ik heb net nieuwe Michelin 175-80-14
Heb er wel aan gedacht om achter een paar slagen breder te zetten 195 breed.
Maar dit kan altijd nog, dan bewaar ik de huidige banden gewoon voor de voorwielen.

wie weet doe ik het nog eens.

Groet jan.B)
janbenz1

Berichtdoor ketelbinkie51 » 17 aug 2006, 22:03

ik heb rondom 195-70-14 zitten.
Nu wil ik achter wat hoger vanwege de zware gastank van 100ltr.Soms (met een volle tank en spullen in de kofferbak) na een diepe kuil met een vaartje van 50 km wil ik nog weleens net even de beugels om mijn uitlaatpijp horen krassen over de weg.
Zwaardere veren vind ik nu net weer niet nodig.
Zou 195-80-14 voor de achterwielen goed zijn om van het schraapprobleem af te zijn??
Wie heeft er een mening.:S
ketelbinkie51

Antwoord:Bredere Banden

Berichtdoor Robert » 18 aug 2006, 00:00

Fred, hou er wel rekening mee dat als je hogere banden monteert, dat je snelheidmeter (nog meer) afwijkt,:( dus ik zou persoonlijk toch voor de andere (zwaardere) vering kiezen.:P

Groet Robert;)

Robert

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto