Misschien wel zo leuk, een logboek bijhouden en hopelijk over een tijdje, tevreden, terug lezen wat je allemaal gedaan hebt. En wie weet wordt het ook wel gelezen in Den Haag, zou betere research zijn dan hun rekenkamer. Kunnen ze lezen dat het over het algemeen echte liefhebbers zijn, ongeacht benzine, diesel of LPG.
Zal beginnen bij het begin, ofwel, de aankoop van deze Mercedes Benz 280CE.
Ik heb drie jongens, waarvan de twee oudste hun rijbewijs hebben. Mijn vrouw en ikzelf houden van oude auto's, oldtimers, klassiekers of hoe je het ook noemt. Mijn vrouw, Linda, rijdt in een Volkswagen Kever 1303 van 1973, zelf rijd ik in een Chevrolet Blazer K5 van 1979 en onze oudste zoon Bram ( 22 jaar ) heeft een Chevrolet Chevelle Malibu CLassic sedan van 1975 ( een originele in NL verkochte auto). Het virus is dus overgeslagen op onze jongens en Luc ( 20 jaar ) kwam afgelopen jaar met het idee dat een eigen auto wel fijn zou zijn. De Kever rijdt prima, de Blazer is superstoer, maar het blijft wel lenen. En omdat de Malibu in de schuur staat als project voor algehele restauratie moeten wij de auto's delen. Oh ja, wij hebben ook nog een Toyota Avensis Verso voor woon - werk verkeer.
Dus Luc was op zoek en kwam met allerlei auto's die hij op marktplaats had gevonden. Meestal oude afgetrapte barrels die totaal geen klasse hadden en daardoor niet de moeite waren om ook maar enige euro in te pompen om ze op de weg te houden. Op een gegeven moment kwam hij bij Mercedes terecht en keek bij de oudere modellen. Toen begon het voor mij interessant te worden en zijn we bij verschillende Mercedes-sen wezen kijken. En zo ook zijn huidige 280CE.
Hij had de bekende roestplekken en je kon zien dat ermee gereden werd maar dat er niet veel aandacht aan de nodige aandachtspunten werd besteed. Maar de prijs was redelijk en we schuwen niet werk wat aan de auto's moet worden gedaan. Luc was verliefd, de Mercedes is bruin metallic ( Milan braun ), electrisch schuifdak, electrische ramen voor en achter, 6 cilinders, leuk geluid, LPG, kroonkurkvelgen, Radio met CD en USB aansluiting, electrische antenne en de bekleding zag er goed uit.
Ik zag roest aan de achterste wielranden, onder de achterlampen, een scheur in de linkse achterlamp ( volgens mij een paaltje geraakt ), rechtse binnenscherm voor roest, rechts voor electrisch bediend raam welke iets naar beneden zakt en dus niet helemaal open en dicht kan worden gemaakt zonder hulp en de twee achterramen die niet geheel wegzakken, maar tot de helft open en dicht gaan. Rijdt niet op benzine, grill voor was behoorlijk beschadigd en mistte een stukje sierlijst onderaan het linkse spatbord voor. Ik wist nog niets van Mercedes dus ook geen idee over beschikbaarheid van onderdelen en de prijzen daarvan.
Luc gewaarschuwd, er zullen meer dingen aan de hand zijn en dit is hobby, kost geld en voor je het weet heel veel geld.
Geen probleem, hij wil graag de auto, werkt naast school en we kijken het aan tot de eerste APK keuring. Mochten er echt onoverkomelijke problemen zijn dat gaat ie weg en heb ik een leuke tijd van deze auto kunnen genieten.
Later kwamen er meer verrassingen, maar daar is dit logboek voor dus dat volgt nog.
Auto op 4 september 2012 gekocht. Luc heeft tot in april alleen maar gas getankt en gereden. Mooi weer, slecht weer, starten en rijden. Wel eng met sneeuw als de auto net gestart was en hij achteruit moest. Geen winterbanden en de auto begon gelijk in de achteruit te slippen en te glijden. Ook kan de auto in elke stand van de automaat gestart worden. Maar zelfs Bram geeft toe dat de Mercedes bijna net zo lekker rijdt als zijn Malibu, bijna dan hé.
In april laten keuren, ruim van te voren, en van dat oordeel zou afhangen wat er met de Mercedes gaat gebeuren, blijven, verkopen, schorsen, het is blijven geworden en er zal veel tijd, geduld en geld geïnvesteerd moeten worden.
Handrem werkte niet, de rechterkabel hangt er los bij.
Remmen achter, schijven aan de binnenkant hadden roest.
fusseekogel van rechtse spoorstang had speling
Accu zat los.
Achterlamp links achter gaf minder licht. ( was de beschadigde )
Stadslicht werkte niet.
Stoelen blokkeerde niet.
Dop LPG aansluiting was niet aanwezig.
Klem van uitlaat zat niet goed bij de achterdemper.
Achteruitrijverlichting werkte niet. ( was geen afkeur, vanaf 1997 wel verplicht )
Banden voor zitten op punt van advies om te vervangen maar kon nog wel.
Leuk lijstje, maar zag er niet echt slecht uit. De onderkant was aan gelast, maar is wel goed gedaan en geconserveerd, alleen een gaatje in het midden. Auto was, zeker gezien de prijs die wij hadden betaald, de moeite waard voor verder investeringen werd mij door de monteur verteld. Wij gaan al jaren naar deze garage, een Toyota garage en nog eentje die zuinig is op zijn klanten en niet perse van alles moet verkopen.
€ 19,95 was de APK, bij de herkeuring was alles goed en APK tot mei 2015.
Zal morgen ( straks, ik moet naar bed ) schrijven wat we al vervangen hebben en hoe e.e.a. gelopen is.