Hoi,
Ik ben vrij nieuw hier..
Ik heb een jaar of drie geleden de auto van mijn overleden vader uit de schuur gehaald en enigszins oogbaar gemaakt.
Van toen ik em stilzette, 20 jaar daarvoor weet ik dat de motor stuk was ( flink blazen door de kop, hoog olie verbruik, lopen als een benzine )
Er van de winter een andere ( tweedehands ) onderblok ingezet. Uit het type plaatje blijkt dat dit een origineel Mercedes gereviseerd blok is )
Ik was blij verheugd dat ik het diesel knikkeren weer hoorde, hij maakte weer een diesel geluid ipv haast een benzinegeluid. Geen blazen door de kop, geen noemenswaardig olie verbruik.
Helaas woon ik dicht bij een autoweg, en moet vaak kouder als me lief is de autoweg op.
na een korte tijd 130 ( bijvoorbeeld bij aankomst onderaan de afrit bij het rode licht ) valt de olie druk weg tot 0 .. Een beetje gas helpt dan , maar de druk is dramatisch laag
In normaal stadsverkeer blijft de druk warm op 0,5 en iets meer.
Ik heb het idee alsof de trend dalende is..
ik heb oldtimerolie ( Castrol 20W 50 ), en nieuwe oliefilter Mann.
een 300D (schakel ) heeft een oliekoeler.. Maar die heb ik nog niet warm gevoeld .
Wat kan de oorzaak zijn van dit euvel ?
Is de oliethermostaat te vervangen door 1 die eerder opengaat ? kun je em eruit bouwen zodat olie constant gekoeld wordt? ( evt een smoring of iets ervoor in de plaats ?)
Dit is het belangrijkste euvel, hier maak ik me de meeste zorgen over..
any idea's ?
J van Bertha Benz