het probleem is er nog steeds, maar tussentijds een ramp gehad.
De auto begon te stinken op de autoweg .. toen eindelijk de afrit kwam, brandde hij bijna. waterslang was erafgeknald.. olie brandde op het blok.. motor liep nog, maar had een soort slip stick effect.. dreigde duidelijk vast te lopen. Met veel water gekoeld. Niks meer.
thuis gesleept , Blok opengehaald : thermostaat was eruit geknipt ( daarom was dit tweedehands blok zo goedkoop ! ) een scheurtje in de kop bij cyl. 2 zat er dus al veel langer, de thermostaat was eruit geknipt omdat ie heet liep. (oplichters grgrgr !!)
nu koppakking stuk, alle vloeistof eruit.. heet heet heet ...
zuiger nr 2 was heel zwaar beschadigd.. maar kon er door het eerste stalen olie pannetje net aan. Met geweld eruit gekregen. diepe groeven als van oud verweerd hout, 3 mm diep in de piston en de bus.
een speciale trek doorn laten draaien , waarvan ik de kantjes afgezaagd heb zodat ik em onder de bus kon kantelen.
Deze droge cylinder bus er met de gemaakte doorn en een M20 stalen draadstang en een meter lange sleutel er met heel veel geweld uit gekregen. (!)
Nieuwe bus besteld.
Niet op maat te krijgen.
Deze bus in een gestript motorblok geplaatst en laten nabewerken en honen.
tip: knip een cola fles door, vries em in vol water, net als de bus , dan gaat monteren met een stuk minder geweld !
Bus in het te repareren / reviseren blok gemonteerd. Oude zuiger ( 250 Euro + voor een nieuwe ) met nieuwe zuiger veren gemonteerd ( eerste poging koste mij een nieuw setje, ik had het zuigerveermontage klembus gereedschapje niet eerst )
Kop van ander blok erop met nieuwe pakking set ( wervelkamers overzetten en schoonmaken ) .
Flink krabwerk achter de oren om de distriketting goed te zetten ...
en wat denk je ?
Lopen
maar het "olie probleem" is er nog steeds :-/ Er zat voelbaar speling op de drijfstang lagers.. ( maar had geen zin er nieuwe op te zetten vanwege al het werk, en de extra onderdelen die er voor komen kijken..om de krukas en het onderste gedeelte van het onderblok uit te bouwen ..
dan maar korte stukjes rijden ermee of niet stoppen op de autoweg :-/
Het komt er dus op neer dat ik de vastgelopen motor heb gerepareerd, en weer 1 acuut en eigenlijk definitief probleem minder heb, maar terug aanloop tegen de kwaaltjes die ze al had....
Van dit soort verhalen groei je....
Groeten,
J