[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Oliedruk laag bij warme motor W123, 300D 1976 : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 20:28

Oliedruk laag bij warme motor W123, 300D 1976

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re: Oliedruk laag bij warme motor W123, 300D 1976

Berichtdoor Govert » 08 jun 2013, 01:29

Als je op deze pagina kijkt:
http://www.Mercedes.thatchermathias.com ... cation.htm
dan kan je in werkjes 18-210 en 18-215 lezen over de oliepomp en het overdrukventiel in de oliepomp. MB beschrijft het als standaardprobleem dat een lage oliedruk door een slecht werkend of loszittend overdrukventiel kan komen. Je hebt type C nodig en die moet met 40 Nm vast.

De oliepomp heb je er zo uit als de carterpan hebt verwijderd, twee boutjes als ik het goed heb. Bij het terugplaatsen wel zorgen dat de aandrijving goed zit.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk laag bij warme motor W123, 300D 1976

Berichtdoor Degene » 09 jun 2013, 02:31

Ik heb met mijn W115 precies hetzelfde probleem/fenomeen.

Nou lees ik in dat handboek van Govert's link:
"At operating temperature, the oil pressure at idle may drop to 0.5 Barg. (!)
During acceleration, the oil pressure should rise immediately."

Dus niks aan de hand eigenlijk!
Degene
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 23 jun 2012, 23:06
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk laag bij warme motor W123, 300D 1976

Berichtdoor Bertha Benz » 09 jun 2013, 13:23

@ Degene : Ik weet het.. (Bij mij zakt die door naar 0 !!) Het is denk ik zelfs voorwaarde dat de oliedruk bij echt warme motor naar de 0,5 bar zakt..

Dat betekend dat alle sproeiers open zijn en de motor tot in de kleinste hoekjes gesmeerd is.. Bij diegenen waar dit niet zo is ( bij het laagste toerental en hete motor )heb ik het volgende recept van een taxibedrijf/garage ( en die spreken uit ervaring ) : olie der uit, oliefilter vernieuwen.. diesel erin (in het blok, daar waar de olie was ! )in voorgeschreven oliehoeveelheid , 2 minuten ( niet langer !!) stationair met KOUDE motor ... diesel eronder uit .. je staat ervan versteld wat voor een rommel nog uit je blok komt.. Alles GOED aflaten, filter vervangen, en de JUISTE olie er in. eventueel nog 500 km spoelen met eerst goedkope aldi olie ..De nieuwe, goeie olie ( en je blok )gaat zo veel langer mee.. je zal zien dat de olie aan de peilstaaf nog heel lang schoon blijft.

Geloof niet in de prietpraat van spoelmiddeltjes en aditieven.. je wordt geaaid met de "N'" van Nico, met je broek nog aan ...

@Govert : Precies dat was ik onder andere van plan.

Ik wil het pomphuis ook open maken en checken of de dubbele tandwielen ingelopen zijn tegen het boven en onderdeksel. Als dat zo is, de boven en onderdeksel met de hand en heel fijn waterproof schuurpapier voorzichtig met de hand weer vlakken op een glasplaat zodat in elk geval de axiale speling en dus het interne lek verminderd word.

Ik wil naar de dealer klepje model C bestellen gaan als dit dat type niet is.

In het vorige blok heb ik de oliepomp al gereviseerd : maar daar was het te laat . Het andere blok had een stukje weide- afrastering, compleet met paaltjes omgereden: er zat jarenlang een flinke deuk in het carter, die niet alleen de olietoevoer vernauwde, maar ook de pomp heeft een flinke knauw gehad.. Dank je wel grote broer, die dag lang geleden dat je met te veel bier op thuis kwam :evil: zoiets ruïneert je motor op termijn !

bij dit ander blok was ik van plan een kijkje te nemen in het onderste carter, Ik zal de oliepomp meenemen en es voorzichtig proberen ( waar ik er aankom) om aan de drijfstanglagers te voelen. De pan kan ook een verfbeurt gebruiken, al zijn de chineese nieuwe niet duur. De oliepomp vervangen door een nieuwe, is geen optie.. Is zeer moeilijk tot niet leverbaar in het juiste type, en ontzettend duur.. Ik heb geen zin vader'zaliger auto total los te verklaren, of mezelf :pray:

Weer een leuk karweitje voor van de week.... :-P

geluk !

J van Bertha
Bertha Benz
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 mei 2013, 01:02
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1964
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk laag bij warme motor W123, 300D 1976

Berichtdoor Bertha Benz » 15 nov 2013, 01:54

het probleem is er nog steeds, maar tussentijds een ramp gehad.

De auto begon te stinken op de autoweg .. toen eindelijk de afrit kwam, brandde hij bijna. waterslang was erafgeknald.. olie brandde op het blok.. motor liep nog, maar had een soort slip stick effect.. dreigde duidelijk vast te lopen. Met veel water gekoeld. Niks meer.

thuis gesleept , Blok opengehaald : thermostaat was eruit geknipt ( daarom was dit tweedehands blok zo goedkoop ! ) een scheurtje in de kop bij cyl. 2 zat er dus al veel langer, de thermostaat was eruit geknipt omdat ie heet liep. (oplichters grgrgr !!)

nu koppakking stuk, alle vloeistof eruit.. heet heet heet ...

zuiger nr 2 was heel zwaar beschadigd.. maar kon er door het eerste stalen olie pannetje net aan. Met geweld eruit gekregen. diepe groeven als van oud verweerd hout, 3 mm diep in de piston en de bus.

een speciale trek doorn laten draaien , waarvan ik de kantjes afgezaagd heb zodat ik em onder de bus kon kantelen.
Deze droge cylinder bus er met de gemaakte doorn en een M20 stalen draadstang en een meter lange sleutel er met heel veel geweld uit gekregen. (!)

Nieuwe bus besteld.
Niet op maat te krijgen.
Deze bus in een gestript motorblok geplaatst en laten nabewerken en honen.

tip: knip een cola fles door, vries em in vol water, net als de bus , dan gaat monteren met een stuk minder geweld !

Bus in het te repareren / reviseren blok gemonteerd. Oude zuiger ( 250 Euro + voor een nieuwe ) met nieuwe zuiger veren gemonteerd ( eerste poging koste mij een nieuw setje, ik had het zuigerveermontage klembus gereedschapje niet eerst )

Kop van ander blok erop met nieuwe pakking set ( wervelkamers overzetten en schoonmaken ) .

Flink krabwerk achter de oren om de distriketting goed te zetten ...

en wat denk je ?

Lopen :-D

maar het "olie probleem" is er nog steeds :-/ Er zat voelbaar speling op de drijfstang lagers.. ( maar had geen zin er nieuwe op te zetten vanwege al het werk, en de extra onderdelen die er voor komen kijken..om de krukas en het onderste gedeelte van het onderblok uit te bouwen ..

dan maar korte stukjes rijden ermee of niet stoppen op de autoweg :-/

Het komt er dus op neer dat ik de vastgelopen motor heb gerepareerd, en weer 1 acuut en eigenlijk definitief probleem minder heb, maar terug aanloop tegen de kwaaltjes die ze al had....

Van dit soort verhalen groei je....

Groeten,

J
Bertha Benz
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 mei 2013, 01:02
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1964
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk laag bij warme motor W123, 300D 1976

Berichtdoor Tony MB » 15 nov 2013, 08:30

Dus je haalt je halve blok uit elkaar, en kijkt niet naar de krukaslagers, vreemd.
Gaat je olie druk direkt naar omhoog bij de minste aanraking op het gas, of heel gelijdelijk?
Ik zou toch op het overdrukventiel van de pomp gokken.
Misschien een domme opmerking maar bij warme motor is je stationair toerental toch niet te laag.

Nog even over de olie het eerste getal is de viscositeit bij koude olie de w wilt zeggen dat de olie zowel bij zomer en winter kan gebruikt worden en het 2e getal is de viscositeit bij warme olie.

Dus als het aan versleten lagerschalen zou liggen zou je met een dikkere olie toch enigszins een beter resultaat moeten behalen bij warme motor een w50 bv.
Mvg Tony
Mvg Tony

Bar8 220 Benzine 1972 + "De Raket"
Avatar gebruiker
Tony MB
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 27 apr 2013, 10:54
Woonplaats: Antwerpen
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk laag bij warme motor W123, 300D 1976

Berichtdoor Bertha Benz » 15 nov 2013, 23:26

ja klopt. Ik had iets meer ( echt weinig hoor) druk met de dikkere olie. The downside van het gebruik van dikkere olie is dat je dan bij korte stukjes je auto stukrijdt ( en wie rijdt zijn ouwetje nu nog elke dag echt warm ( ik bedoel olie temp hoger dan 100 C ) de motor wordt nl minder goed gesmeerd.

Ik heb niet het halve blok uit elkaar gehaald . Ik heb het karter laten zitten, ik kon door de oliesump pan aan de tweede drijfstang komen met een M14 twaalfkant en een kruiskoppelingetje.

de lagerschalen die waar ik aan kon waren idd niet sjofel.

Nog iets : ik heb het blok gewoon in de auto gemonteerd gelaten. Het hele onderblok reviseren was veel meer werk, en aanmerkelijk duurder geweest ( extra delen, krukas laten slijpen, moeilijk te krijgen overmaten aan schalen etc etc.) dit was de snelste, en eigenlijk de enigste oplossing.

Met een beetje gas gaat de druk weer snel naar het maximum. Wat concludeer jij daar naar jou mening uit ? Ik heb aan het overdruk ventiel niks kunnen zien. het zat vast, en heb het ook weer met een klein beetje loctite vast gezet.

met half gas aan het autowegafrit rode licht staan doe je toch ook weer niet ?

dank je wel voor je reactie .

J
Bertha Benz
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 mei 2013, 01:02
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1964
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk laag bij warme motor W123, 300D 1976

Berichtdoor Tony MB » 16 nov 2013, 00:10

Misschien sluit het overdruk ventiel niet helemaal af bij lage olie druk ( laag toerental), nieuw overdrukventiel kost iets van een 40€ dacht ik (M115 motor), dat is de kost niet en dan kan je weer iets wegstrepen.

En halfgas aan het stoplicht is ook niet echt een oplossing, (ik probeer me maar een beeld te scheppen van de situatie)

Mvg Tony.
Mvg Tony

Bar8 220 Benzine 1972 + "De Raket"
Avatar gebruiker
Tony MB
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 27 apr 2013, 10:54
Woonplaats: Antwerpen
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk laag bij warme motor W123, 300D 1976

Berichtdoor MajikSimon » 17 nov 2013, 23:15

Ik heb onze grootste expert nog even gevraagd, willem maar eigenlijk geeft de topicstarter het zelf al aan:
speling op de drijfstanglagers te voelen....en waarschijnlijk dan ook op de krukas.

Dat klopt volgens mij ook helemaal met dat er warm bijna nul druk is...
koud is de olie nog zo stroperig dat ie best 3 bar kan maken...

Heel veel succes...kortste klap is een heel andere _wel goede_ motor... eerst uitgebreid checken, lopen horen en zien. compressie test...etc. of een wel goed gereviseerde of deze reviseren... Maar als je het zo blijft doen met minimaal
werk/ investering denk ik dat je steeds weer tegen problemen aanloopt.
MajikSimon
 


Re: Oliedruk laag bij warme motor W123, 300D 1976

Berichtdoor Bertha Benz » 18 nov 2013, 00:25

Hoi !
Sinds mijn eerste bericht zit er een andere motor in.. Er was er een voor 2,5 mille in Rotterdam ( nog steeds meer dan 2 uur van hier) of voor 450 euro meer dan 4 uur van hier in Groningen. De laatste was een gereviseerd shortblok ( uitgebouwd, zonder spruitstukken, startmotor etc.. ) Het had een Mercedes original tauschagregat type plaatje.

Die liep in eerste instantie heel goed, maar ik knalde er elke maand de radiator slangen eraf. Dit resulteerde in het vastlopen van cylinder 2 . Later blijkt , net als uit bovenstaand verhaal dat er een scheur in de kop zat bij cylinder twee, en de thermostaat er niet toevallig uitgeknipt was. Maar zoals gezegd motor liep fijn in eerste instantie . geen blowby , genoeg compressie geluid, en genoeg oliedruk. Dit veranderde langzaam. sinds de laatste keer verversen let ik beter op de oring in de oliefiltersteel. Ik verwacht dat dat scheelt. En, al hoor ik liever een diesel normaal langzaam draaien.. Met de stationair schroef op het dashboard kun je veel ( en houdt em dus + 0,5 bar stationair als ie warm is. )

Andere merken, nieuwe, maar ook de oude en de goeie hebben niet eens een olieDRUK metertje !

Ik ben het een beetje met je eens.. Gooi er een paar mille tegenaan en je bent van alles af..

Maar zo steek ik niet in elkaar. Ik heb het niet breed, maar ik ben handig en heb een geweldige techniek carrière achter de rug, en ook tijd genoeg. Deze auto was van mijn pa, wat de wetgever ook verzint, ik doe em nooit meer weg .

De verhalen ( vastlopen cyl. 2 door de scheur in de kop , en de lage oliedruk bij warm stationair ) staan overigens los van elkaar en zijn niet het gevolg van elkaar !

Dit blok loopt beter, maar begint het oliedrukverhaal ook te krijgen. al knalt ie warm ook tegen 3 bar aan. er is dus olie genoeg .

Ik heb het nieuwe blok na het vastlopen niet uit de auto gebouwd, niet het hele karter open gehad, alleen de pan, en kon dus niets doen aan lagerschalen. Met slijpen van de krukas, en passen en meten van overmaats lagerschalen kom je er dan nog lang niet. Ik ben blij dat ik die weg niet gelopen ben, Ook dat was geen garantie tot succes geweest. Ik wil van mijn auto geen "money-pit"maken.. Er leiden meerdere wegen naar Rome, en die is te voet is het net zo lang als per dure business class :-)

Ik ben blij dat ie loopt en zal er voor zorgen dat ie stationair druk genoeg blijft houden :-)

Als ik nog es 40 E over heb en in de buurt van Ittervoort ben, zal ik denken aan een ander oliepompoverdrukventieltje :-) (eerst een andere schokbreker-motorrubbers-rawschakelaar gloeiautomaat etc etc haha )

Dank je voor het bericht .

J
Bertha Benz
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 mei 2013, 01:02
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1964
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk laag bij warme motor W123, 300D 1976

Berichtdoor MajikSimon » 18 nov 2013, 10:24

ik had het begrepen hoor van de motorwissel, maar ik snap ook dat deze niet helemaal top is..
ik ben zelf ( ook) helemaal niet van gooi er maar een paar duizend tegenaan hoor,
een redelijke tot goede ruilmotor moet te vinden zijn voor een paar honderd.
ik denk eerder dat gezien alle ontwikkelingen er aardig wat motoren op de markt komen zeg maar...
er wordt ontzettend veel gesloopt...
Verder: het is herkenbaar dat je hem hoe dan ook niet weg doet...

waar had je die motor vandaan waar de thermostaat tussenuit geknipt was?
en die dus ook steeds heetlopers en probs gaf? Groningen? Stuur anders aub een pm...voorkomt een hoop gedoe..
Succes...
MajikSimon
 

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten