door Govert » 19 apr 2015, 12:41
Nu je het vacuüm hebt hersteld, moet je stationair toerental en het maximum toerental goed afstellen. Bij warme motor (80ºC) stel je het toerental af tussen de 700 en 800 toeren. Omdat je een automaat hebt, zou ik het aan de bovenkant doen: tussen de 775 en 800 toeren. De motor moet ook blijven lopen met de automaat in D en de rem ingetrapt. Er zijn optische toerentellers die je hiervoor kunt gebruiken. Het afstellen doe je door de stationair stopschroef te verstellen (borgmoertje los, schroef verdraaien en borgmoer weer vast). De handgas staat uit bij deze operatie.
Het maximum toerental wordt afgesteld door de maximum schroef te verdraaien. Je kan het maximumtoerental op twee manieren controleren: bij stilstaande auto controleer je het maximum toerental onbelast door het gaspedaal helemaal in te trappen. Dan moet het toerental van 5000–5200 behaald worden. Dat klinkt nogal onaangenaam, dus je kan ook op de weg rijden en kijken of je de maximumsnelheid haalt. In de tweede of derde versnelling rij je met volgas. Je moet dan een toerental van 4400 halen. Dat kan je berekenen aan de hand van de overbrengverhoudingen in achteras en versnellingsbak en de omtrek van je banden. Met een automaat verlies je nog een paar honderd toeren. Ik weet niet of er op de snelheidsmeter markeringen staan, anders kan je daar op afgaan, tenminste als alles (banden, bak, achteras) nog origineel is. De snelheidsmeter moet ook niet teveel afwijken natuurlijk. Als de veer teveel spanning heeft, dan merk je dat op deze manier.
Op de oude injectiepompen zit nog een vollastaanslagschroef, die zit onder de regelaar. Die kan je 1/4 of 1/2 indraaien. Het kan echter dat jouw pomp dat niet meer heeft.
De hulpregeling moet daarna worden afgesteld.
De automaat wordt aangestuurd door een stang die van het gasstangenstelsel is afgeleid. Die moet daarna ook worden afgesteld.
Hoeveel kilometer heeft de motor gelopen? En dat roken, doet de motor dat alleen bij vollast of ook onder deellast en stationair?
Injectietiming kan zeker worden gecontroleerd, het komt toch wel vaak voor dat die niet goed staat. Het is op zich niet moeilijk, maar je moet wel schoon en precies werken. En je hebt wat speciale afdichtringen nodig.
Laatst bijgewerkt door
Govert op 19 apr 2015, 13:45, in totaal 1 keer bewerkt.