[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
ABS lampje brandt : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 01:08

ABS lampje brandt

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

ABS lampje brandt

Berichtdoor Rein in Trondheim » 20 sep 2012, 19:10

Nadat ik mijn ABS weer aan de praat had gekregen, heb ik nu ook het bijbehorende lichtje gemaakt, alleen nu blijft het lampje aan en werkt het ABS niet, wat kan ik verkeerd hebben gedaan, weet dat ABS eerder wel werkte.
Chronologisch:
toen ik de auto kocht wist ik niet dat er ABS inzat :oops: , toen ik het regelkastje zag kreeg ik een vermoeden en toen ik het stickertje naast het voorgloeilampje lospeuterde wist ik het zeker. Het systeem werkte niet meer en het lampje brandde niet, ik heb me toen hier en in de plaatselijke bieb ingelezen over dit onderwerp.
Later ontdekte ik dat er een coaxkabel bij het rechterscherm los zat, toen ik deze vastmaakte voelde ik het ABS regelen, het lichtje deed t nog steeds niet, omdat hij veel te vroeg ingreep heb ik de kabel toch weer losgekoppeld, maar ik wist nu dat het systeem wel werkte, ook omdat bij een grotere afwijking in signaal het systeem zichzelf zou uitschakelen. Het te vroeg ingrijpen zal ook wel de reden zijn geweest van het afkoppelen van het systeem en het lampje.
Ongeveer een maand geleden heb ik de remschijven aan de voorkant vervangen, toen heb ik ook de kartels op de wielnaaf schoongemaakt en de ABS sensoren, toen ik toen de coaxkabel weer aansloot, werkte het systeem naar behoren, ik heb het getest op nat gras en het systeem regelde merkbaar bij, het te vroeg ingrijpen was ook over, een beetje merkbaar nog bij parkeren, hard remmen met grote stuuruitslag maar dat was volgens een vriend van mij met een Volvo 740 met een zelfde ABS systeem normaal.
Nu heb ik het lampje moeten herstellen, het lampje wat erin zit was stuk, ik heb het lampje van het gloeien in het abs fittinkje gedaan, lampje brandt weer maar blijft branden, ABS werkt inderdaad niet.
Lampje brandt als je contact aandoet, lijkt te flikkeren als je start en gaat dan weer branden, lijkt in storing te gaan al voor er is gereden.
Omdat ik weet dat het systeem werkte, maar natuurlijk geen lampje om me te vertellen wanneer de storing is opgetreden, ben ik bang dat ik zelf door een werkzaamheid de storing kan hebben veroorzaakt.
Ik heb de auto aan een druppellader gehad met de accu aangesloten,
ik heb een remleiding vervangen en daarna ontlucht, toen is het niveau onder het minimum gekomen.
Ik ontlucht met behulp van een vacuumpompje waarmee ik de vloeistof uit de nippels zuig.
Ik heb de leidingen naar de ABS pomp losgehaald
Ik ben met mijn hand in het dashboard geweest om het muizentheater uit te bouwen.
Ik weet niet of dit invloed kan hebben,maar kan het me voorstellen. Ik heb me wel hierin verdiept maar het meeste wat ik vind gaat over W201 124 of 126, die wel het zelfde systeem hebben naar natuurlijk anders zijn ingebouwd.
Weet iemand bijvoorbeeld de locatie van het overspanningsrelais bij de W123, want ik weet dat die ook voor problemen kan zorgen. Iedereen van harte bedankt en ik hoop dat iedereen het nog kan volgen en mee kan denken.
Ik weet dat m.b.t. de apk er wel mogelijkheden zijn voor het lampje maar wil eigenlijk het systeem ook weer werkend hebben, vooral nu ik weet dat het kan
vriendelijke groet, Rein(niet meer) in Trondheim
Rein in Trondheim
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: ABS lampje brandt

Berichtdoor Rein in Trondheim » 21 sep 2012, 20:00

als ik hier op het forum zoek, krijg ik t idee dat het overspanningsrelais voor problemen kan zorgen, ook omdat het lampje meteen bij het starten weer aangaat.
Er wordt een zekering genoemd met een rood kapje, weet iemand waar in de auto ik die zou kunnen vinden, zit niet in het zekeringkastje toch?
Ik kan op internet alleen de engelstalige WIS lezen en die behandelt het ABS nauwelijks, mischien omdat het niet op de amerikaanse auto s zat en de Haynes zegt dat je bij storingen naar de Dealer moet :o (op die manier kan dat boek nog wel wat dunner met alleen maar een troubleshoot lijstje: 1.doet ie t ? ja, houden zo/nee> zit er brandstof in de tank? nee,naar de benzinepomp/ja,naar de garage en zo kan iedereen zichzelf helpen maar ik dwaal af.
Weet iemand waar ik het overspanningsrelais kan vinden ? Weet iemand hoe ik een duitse WIS kan raadplegen ?
groet ,Rein
Rein in Trondheim
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor JesperTichelaar » 21 sep 2012, 20:59

Hallo, even terzijde.
Ik zou ook graag willen weten of er ABS op mijn 280CE zit. Waar zit deze regelkast? Of kun je het ook aan iets anders zien?
Lit de lju mar rabje
JesperTichelaar
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee

Berichtdoor Rein in Trondheim » 21 sep 2012, 21:19

als je ABS hebt zit er een controlelampje in je dashboard, aan de rechterkant naast waar bij een diesel het voorgloeilampje zit, ook als het niet brandt zie je de letters ABS ,maar het kan voorkomen dat een onverlaat er iets overheen heeft geplakt, als het systeem en het lampje werken gaat het lampje aan als je de auto op contact zet en uit als de motor is gestart en weer aan als er een storing is.
De ABS pomp/regeleenheid zit linksvoor onder de motorkap(kant waar je stuur zit), is eigenlijk niet te missen zwart/alumiun blok waar remleidingen van de hoofdremcilinder heengaan en vanaf daar naar de voorwielen en achteras,zonder ABS gaan de remleidingen direct naar de voorwielen en achteras.
Het draadje voor de remslijtage melder contacten wordt wel eens verward met een ABS sensor , de ABS sensor zit echt in de fusee, bij de naaf en achteraan bij het differentieel, bij een ABS auto gaan er dus met de remslang 2 draadjes naar de wielen, 1 voor de remblokslijtagedinges en 1 voor het ABS. Als je de datakart ook hebt staat de optiecode voor ABS er op,weet zo niet meer welke het was.
groet Rein die nog steeds wil weten waar het overspannings relais zit
Rein in Trondheim
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Rein in Trondheim » 25 sep 2012, 21:51

overspanningsrelais gevonden, wat een idiote plek, rechts bij de a stijl, als je de bekleding onder het dashboard eruit haalt en de bekleding ven de a stijl kun je er zo bij ;) . Accuspanning is 12,7 volt, weet niet of dat te weinig is, zekering is goed, later maar eens verder meten.
Rein in Trondheim
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Rein in Trondheim » 07 nov 2012, 23:26

en nu lijkt het toch opgelost, nadat ik de accu weer had opgeladen met mijn druppellader gaat het abs lampje wel uit ,even nadat het laadstroom lampje uitgaat, lijkt dus toch een spanningsprobleem. Het rare is dat ik in de eerder geschetste situatie meer dan 12v op de accu had, dat had ik ook nagemeten en de auto startte ook goed, het is wel de oude accu uit de 306 die ik afgelopen winter al niet helemaal vertrouwde maar voor het gemak even had ingebouwd omdat ie veel handzamer is dan de 110AH accu die in de auto zat. Maar het systeem werkt nu weer, lampje gaat uit en ABS regelt ook.
Rein in Trondheim
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Rein in Trondheim » 20 jun 2013, 11:05

nu miscien elemaal opgelost, ik later ging vaak dat t abs lampje toc niet uit, daarna sporadies weer wel, en nu ik er een gewoonte van maak de sleutel niet meteen na et stopzetten van de motor elemaal terug te draaien maar eerst de motor afzetten en dan pas als de motor stilstaat de kontakt sleutel naar 0 te draaien(et is een diesel,lijkt et abs storingsvrij, et lampje gaat weer gewoon uit bij draaiende motor, Zijn er meer Dieselrijders die dit ebben ondervonden of kunnen onderbouwen?
Rein in Trondheim
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek