door Blazer » 10 jul 2013, 17:34
Het gaat niet alleen om het dagelijkse gebruik van een oldtimer en goedkoop rijden op LPG en/of diesel. Het gaat om de wisselende redenen waarom de regeling aangepast wordt. Eerst was het verhaal milieu, dan weer dat er misbruik wordt gemaakt van de regeling, en uiteindelijk om één of ander gat in de begroting te dichten. Het gaat er dus om dat er geld in het laatje moet komen en dat alles wordt ontzien om in korte termijn dat doel te bereiken. Dat er op andere zaken verlies wordt geleden, dat zien we over een jaar wel weer. Dan zullen de kosten wel verder worden opgedreven en zal het van € 120,00 naar € 250,00 gaan, vanwege tegenvallende inkomsten.
Nu worden de oldtimerrijders neergezet als milieudelinquenten, belastingontduikers en profiteurs. Het gaat om een percentage, mensen die gebruik maken van deze regeling en zo goedkoper kunnen autorijden. Inderdaad, dat zijn geen liefhebbers en het gaat hun ook niet om het merk, brandstoftype of gelijk welke zaken die de echte liefhebber wel heeft. De regering heeft altijd hierover gezwegen, de andere kant op gekeken, en nu er overal tekorten zijn wordt alles en iedereen aangepakt. Erg gemakkelijk en er is niet naar een goede oplossing gekeken, alleen naar wat er volgens een paar mensen in de rekenkamer verdient kan worden. De verliezen aan de andere kant zien we later wel en dat het uiteindelijk niet opbrengt wat verwacht wordt, och, doen we over een jaar heel verbaasd over.
Er zijn mensen met een klein budget die zichzelf een oldtimer hebben veroorloofd. Wellicht weken of maanden dat de auto niet rijdt omdat er iets defect is en er geen financiële middelen zijn om dat te repareren. Nu moeten ze ineens het volle pond aan wegenbelasting betalen of in geval van benzine € 120,00 per jaar. Maar de auto moet 3 maanden ergens gestald worden, dat kost ook geld, want hij mag niet aan de openbare weg staan. Niet iedereen heeft die mogelijkheden, wel erg gemakkelijk om dat als vanzelfsprekend aan te nemen. Ook gemakkelijk om te zeggen dat deze mensen dan een andere hobby hadden moeten kiezen. Ik ken genoeg mensen die van hun oldtimer houden en deze koesteren, doen wat mogelijk is en soms andere keuzes moeten maken en de auto even niet gebruiken. Straks moeten ze kiezen om de auto te verkopen, met groot verlies of schorsen, voor enkele jaren en de kosten dragen voor stalling. En dan afwachten en hopen dat er niet weer nieuwe regelingen zijn getroffen en aangepast, want oh jee, nu komen alle oldtimers ( lees Mercedes )in de leeftijd van 40 jaar.
Alles voor de EU, alleen als we kunnen melken wordt het nationaal geregeld. Hoge accijnzen, MBR, BTW en aanverwante zaken, Nederland is één van de duurste landen ter wereld, maar het laatste stukje voordeel wordt gewoon weggehaald.
Dat er nu veel oldtimers worden afgevoerd, verkocht, geëxporteerd, prima, in de meeste gevallen zijn dat inderdaad niet de auto's van de echte liefhebbers, en dat is dan een goede zaak. Dus eigenlijk wordt dat doel al bereikt, de mensen die "misbruik" maken van deze regeling ruimen zelf al op. Maar het probleem blijft dat het straks ook voor de echte liefhebbers niet meer op te brengen is. Ongeacht of ze 100 km. of 6000 km reden.
Nu voor mijzelf, ik rijd met een Chevrolet Blazer K5, LPG, kost per drie maanden straks ongeveer € 750,00 wegenbelasting. Ik kan de investering van mijn LPG tank teniet doen, de auto terug op benzine keuren en € 120,00 per jaar betalen. Stallingsruimte heb ik zelf. Zo hebben mijn zoons een Chevrolet Chevelle Malibu sedan en een Mercedes W123 280CE, beide op LPG. Aan beide auto's wordt gewerkt, gerestaureerd en geïnvesteerd. Omdat wij liefhebbers zijn van deze auto's. Maar als hiervoor het volle pond moet worden betaald aan wegenbelasting, terwijl de auto's per stuk gemiddeld 3000 km per jaar rijden, dan is de hobby snel over. Wij hebben overigens ook twee auto's die voor dagelijks gebruik zijn en waar gewoon wegenbelasting voor wordt betaald. De jongste zoon heeft nog geen rijbewijs en fietst naar school en de andere twee gebruiken de auto's in hun vrije tijd.
Wat gaat er nu eigenlijk verloren als deze nieuwe regeling doorgaat. Mensen die het niet meer kunnen betalen moeten hun auto verkopen, dumpen met verlies. Heel veel sociale contacten, evenementen en handel zal verloren gaan. Technische kennis zal verloren gaan, onze auto's gaan naar ex-Oostbloklanden en over een paar jaar moeten wij die mensen hierheen halen omdat niemand in Nederland nog weet hoe een auto gerepareerd moet worden.
Maar waar ik mijzelf vooral aan erger, mensen oordelen over anderen, gunnen niets aan andere mensen, kijken niet verder dan hun eigen tuintje. Als ik het mijzelf kan permitteren, dan is het prima, als ik iets niet leuk vindt, dan hoeft een ander dat ook niet. Ik mis de saamhorigheid bij de mensen die claimen oldtimerliefhebber te zijn. Mensen kotsen op elkaar en maken elkaar op fora af. De regering is niet betrouwbaar en doet dit alleen maar om geld binnen te harken, niets meer en niets minder. Verdeeld de mensen onderling, maakt verschillende regelingen over een onderwerp en krijgt het zo voor elkaar dat mensen die hetzelfde delen elkaar in de haren vliegen.
Laten we samen voor één oplossing kiezen, een goede regeling, mag best wat geld kosten, wellicht per brandstof verschillend en leg wat zaken vast aangaande import van bepaalde auto's. Maar wel duidelijk en voor een langere periode, zodat iedereen weet waar ze mee af zijn en iedereen een keuze kan maken.
Ik ben het er wel mee eens dat als iemand een auto aanschaft als dagelijks vervoer en daar duizenden kilometers per jaar mee rijdt dat je dan ook mag bijdragen in kosten die je met andere auto's ook hebt. ( buiten dat ik het gewoon belachelijk vindt dat hier in Nederland van die idiote bedragen voor wegenbelasting en brandstof worden gevraagd ) maar al met al, diesel en LPG rijders kunnen het straks niet meer opbrengen, en dat is alleen maar door het onduidelijke beleid van onze regering.
Wij zullen het met ons allen samen moeten doen, ongeacht of je wel of niet moet betalen. Wij willen gewoon een fair systeem, waardoor iedereen die echt liefhebber is en van zijn hobby geniet dat straks ook kan blijven doen en niet dat mensen er zorgen bij krijgen en weer minder hebben om van te genieten.