Graag even advies of een duwtje in de juiste richting.
Betreft 280CE, 1978, automaat op LPG.
Was even in twijfel om deze bij LPG onderwerpen te zetten, maar dat kan altijd nog.
Afgelopen week nam ik de Mercedes van mijn zoon mee om een boodschap te doen. Auto start normaal en rijdt zonder problemen naar bestemming, ongeveer 5 km. Toen ik de auto wou starten hoorde ik even een geluid van de startmotor en daarna niets meer. Geen klik van het uitschieten van de bendix, helemaal niets. Hier mijn twijfel omtrent het verhaal wel of niet LPG: het bleek dat ik met het op de handrem zetten de middelste aansluiting van de benzine/gas schakelaar los had geschopt. Deze zit net in de buurt van de handrem en denk dat ik per ongeluk net tegen die draad heb getrapt. Een eureka moment, aansluiten en dan zal hij het wel weer doen. Niets dus maar wel het klikken van de relais van de gastank. En heeft toevoer, je ruikt op den duur gas bij het starten. Op de benzine stand geprobeerd en je hoort de benzinepomp zoemen en je ruikt een benzinelucht. Dus in het kort, hij start niet en de startmotor doet niets.
Auto naar huis gesleept, en helaas kon hij niet in de schuur omdat daar een andere auto in de weg stond, plus dat het wat oploopt en duwen niet echt prettig is en waarschijnlijk never nooit niet gaat lukken. Even wat dingen gemeten, de accu heeft genoeg stroom, maar ook met een andere nieuwe accu getest. Wat opvalt is dat de voorschakelweerstanden, bij de bobine, gloeiend heet worden. Dus niet warm, maar zo heet dat mijn zoon er een blaar op zijn vinger aan over heeft gehouden. dit na het proberen starten en doormeten, een tijd van 5 minuten. Bobine zelf wordt niet echt heet.
Maar hij stond nog buiten en het loopt op het erf wat af, dus ik liet hem naar achteren lopen en trok de automaat in de D. Daarna de pook, toen hij stilstond, een paar keer op en neer en terug in de park. Starten en de startmotor reageerde. Dat was eenmalig en niet voldoende om hem aan het lopen te krijgen. Paar dagen achter elkaar het geluk gezocht maar niet aan de gang te krijgen, geen reactie van de startmotor.
Vandaag moest de auto aan de kant en ik laat hem in de N achteruit lopen en probeer weer te starten. Niets het bleef stil. Mijn jongste zoon gaf later aan dat hij het ging proberen, hij had een goed gevoel. Hij komt trots binnen, de Mercedes is gestart, hij loopt nog. Mezelf afvragend of ik er kwade geesten mij iets te verwijten hebben loop ik naar achteren en wij rijden de auto in de schuur. De auto uit gezet en opnieuw proberen, maar hij start niet met dezelfde symptomen. Wel waren de weerstanden weer gruwelijk heet geworden, heb geen thermometer, maar je brand echt je vingers eraan.
Nu zou de startmotor niet afhankelijk moeten zijn, tenminste, dat denk ik, met de bobine en deze weerstanden. Omdat ik er nog niet onder heb gelegen heb ik de startmotor nog niet direct getest, dat ga ik nog doen, hij staat in de schuur en daar kan ik hem veilig opkrikken en bij de startmotor komen. Als ik daar de plus en het contact verbind kan ik proberen om te zien of de startmotor dan reageert. Daar kom ik op terug. Ik wil niet blind een nieuwe startmotor aanschaffen als ik niet zeker weer dat deze echt het probleem is. Ook zal ik bij de automaatbak controleren of de stangen goed zijn en dat er geen startbeveiliging is ingeschakeld. Moet wel bekennen dat deze eerst niet werkte omdat dat kastje voor de achteruitrijlampen en startblokkering niet goed is aangesloten/defect is en je hem in elke stand kon starten.
Resume:
Als hij start, dan is er geen probleem, motor loopt, je kan gewoon rijden.
voorschakelweerstanden worden gruwelijk heet, misschien was dat al zo maar nu pas opgevallen.
Deze geven wel gewoon stroom door.
Startmotor geeft geen reactie.
Het contactslot zet alles in werking, LPG en brandstofpomp en alle controlelampjes en dergelijke werken zoals normaal.
Met originele en andere nieuwe accu getest. Toen hij startte zat de originele accu er weer in en deze is niet tussentijds opgeladen.
Moet alleen nog meten en testen bij de startmotor.
Maar mijn vermoeden is een stervende, zo goed als dode startmotor.